14 februari 2008

Även dålig reklam kan vara effektiv

I en artikel i DN förklaras Lars Vilks bevekelsegrunder till sina muhammedbilder. Lars Vilks påstås söka uppmärksamhet. Än sen då? Han kanske är idealist och söker uppmärksamhet för frihetens skull, yttrandefrihetens skull, inte sin egen.

Det intressanta är emellertid hur artikelförfattaren, medvetet eller omedvetet, spelar "Devil's advocate", det vill säga han låtsas vara kritisk till Vilks för att få möjlighet att beskriva vad som pågår i islams namn utan att själv behöva stå till svars för det han presenterar.

Också den beryktade DN-artikeln
"De räddas revelj" gör reklam för de "islamofobiska" åsikter den angriper. Författaren kan inte undvika att föra fram en del fakta: I Stockholm driver muslimska ynglingar runt och "jagar ut icke-muslimer ur simhallarna". De "terroriserar skolor", "attackerar brandmän och ambulanser". Mordfrekvensen är "dubbelt så hög i Sverige som i USA" och som allra galnast i Malmö: där är "våldtäktsfrekvensen fem eller sex gånger högre än i Köpenhamn och barnvåldtäkterna har fördubblats på tio år".

Sen skriver han: "Åt detta skulle man kunna le. Man skulle kunna skratta och lägga det åt sidan, som ett kuriöst vykort från en hallucinerande dåre. Dessvärre är det inte möjligt." Alltså, han påstår på fullaste allvar att sådant inte händer. Karlen måste vara en fanatiker av något slag, så som han förnekar verkligheten.

Men i det politiskt korrekta Sverige är kanske sådana artiklar det enda sättet att upplysa om islams avarter. I alla fall vad Dagens Nyheter anbelangar.

Tips-tack till Berit!

1 Kommentarer:

Jean Moulin sa...

Författaren till "De räddas revelj" Andreas Malm är syndikalist.

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.