05 juni 2008

Blamageguden

Har precis lånat Sjöbergs "Kvartetten som sprängdes", en tjugotalsroman i vilken Blamageguden plågar den stackars Cello.

Häromdagen plågade han även mig - ja, han plågar mig rätt i denna stund.

Det rör postningen om Anders Lago. På grund av provokativ rubrik, "Tvinga kommunerna att ta emot flyktingar" och foto på Lago istället för artikelförfattaren, och på grund av att jag skummade texten (hoppade i den), fick jag intrycket att Lago var dess upphovsman.

Ämnar å det snaraste byta ut fotot och ändra namn. I övrigt är det en bra text.


P.S.


"Vid ett annat tillfälle förevisade Blamageguden för honom en tavla, föreställande Cello vid en middag, där han icke blivit uppmanad att hålla tal, men ändå gjorde det och kapitalt misslyckades. Den min, som den olycklige mannen gjorde för att reparera skadan, en min lika misslyckad, som det egentliga misslyckandet självt, återfanns på Blamagegudens duk. Färger och rörelser voro perfekt återgivna. Cello tog sig denna gång för huvudet och blev het i ansiktet.– Åjåjåjåjåj, kved han. Schy, schy, schy! Han viftade med armarna för att få bort bilden."


http://www.gleerups.se/texterochtankar/online1900/berattare.htm

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.