26 juni 2008

Musiklänkar från You Tube


Det här kommer att glädja Aloysius på Beska Droppar: mitt senaste cd-inköp: Andreas Scholl exekverande elisabethianska motsvarigheter (John Dowland et al.) till Burt Bacharach, Cole Porter, Lennon-McCartney, etc.

DN: Andreas Scholl

YouTube - Andreas Scholl canta "Flow my tears"

http://www.beskt.blogspot.com/

Lyssnade på albumet solandes på altanen häromdagen. Wonderful!

Emellertid. . .

Länkarna inunder kommer ej att glädja Aloysius, knappast ens de mer rockiga snubbarna på Oskorei, men vadå? De gillar Nine Inch Nails å dyl.

Jag däremot, som kontrast, är en helt vanlig simpel medelklass-europé, och gillar rock och pop och gudvetallt.

Dessutom är jag tämligen mossbelupen, a flower child, fast jag aldrig fullt ut identifierade mig med den tidens ungdomsrörelse. Värnade min individualitet.

Minns en sommarkväll 1971 bakom Center Court i Båstad, när en haschförsäljare vägrade sälja, pga jag hade en "Stoppa vänsterextremismen" knapp på min jeansjacka. Brukade ha den på när jag sålde anti-kommunistiska, pro-amerikanska "Argument för Frihet och Rätt" jämsides med ungkommunister utanför Systembolaget i Uppsala.

Patetiskt nog förföljde jag honom (haschförsäljaren i Båstad), vädjandes att överse med mina anti-kommunistiska, pro-amerikanska åsikter (Vietnam-kriget rasade). "No dope, no hope", som The Freak Brothers sade.



Har aldrig velat "verka ung", endast besjälad av en önskan att få "vara mig själv", så har jag i sann renässansanda/postmodernistisk anda bibehållit min spontana, äkta "popighet", vilken samexisterat med min spontana, äkta gammalmodighet. Jag vill omfamna "allt", "inte missunna mig ngt".

Ja, det är eg. inte så speciellt, som det kan låta. Min sort är, om inte i majoritet, dock ganska vanlig.

Medan jag skriver mina inlägg här lyssnar jag på musik.

Nedan en ytterst ofullständig lista över vad.

Hoppas den kan glädja en del av er:

Elvis Costello - Peace Love and Understanding

Dave Edmunds and Rockpile - Girls Talk

Lloyd Cole & The Commotions - Brand New Friend

Stranger Than Fiction - Whole Wide World

Whole Wide World

Fairytale of New York

Primal Scream - Country Girl

Four Dead in Ohio

Suede - Animal Nitrate [1993]

Manic Street Preachers - Your Love Alone Is Not Enough

The Verve- Lucky Man

The Who - Behind Blue Eyes

Day After Day - Badfinger

George Harrison - What Is Life

P.S. Var med åttaåriga barnbarnet på bio idag, Herr Mackapärs magiska leksaffär, och sedan hyrde vi varsin film. Jag en Truffaut från '68, eftersom jag är så djup!

3 Kommentarer:

Anonym sa...

Ett litet tips.

Miserere av Gregorio Allegri ifrån 1630 talet.

http://www.youtube.com/watch?v=jZL3POaATn8&feature=related

http://en.wikipedia.org/wiki/Miserere_%28Allegri%29

Jag är inte religös på något vis mer än att jag har växt upp med kristna värderingar som många andra har gjort. Jag är dessutom ingen new agare. Jag tycker detta är enormt vackert och på många sätt o viss europeisk histoia.

Ljudet är lite dåligt på videon, kan rekommendera en inspelning gjord
av The Choir of New College, Oxford.

Anonym sa...

Frihetliga högern rockar!

Jean Moulin sa...

Tack mina herrar, både för länk och visdomsord!

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.