12 juli 2008

BRÅ och statistik

Mitt intryck är att tidningarna och tv rapporterar om minst ett mord per dag. Ändå framhärdar Brottsförebyggande rådet (BRÅ) i sin tes, att våldet bara minskar och minskar, att det var värre förr.

Från landets akutmottagningar rapporteras dock att misshandelsfallen ökat, och att nästan hälften av offren inte polisanmäler.

SvT , SvT

Med andra ord kan man inte få en riktig bild av gatuvåldet genom att enbart förlita sig på polisstatistiken.

Förklaringen till diskrepansen är att många inte vill polisanmäla av någon anledning.

Har själv varit med om det när jag fann en man liggande med blödande huvud på en trottoar.

Jag sade att jag hade ringt ambulans och polis. Nej, sade han, inte polisen! Som ”tur” var sjabblade SOSAB bort min beställning och skickade två ambulanser och ingen polis.

Offret hade tydligen skäl att inte göra en anmälan. Han var förresten utlänning.

En taxichaufför (somalier) som kört honom och den som misshandlat honom, uppgav att misshandlaren varit ryss.

Men åter till BRÅ och dess statistik.

Ett belysande exempel, som jag tidigare nämnt: enligt BRÅ har anmälda gruppvåldtäkter
minskat sedan tidigt 90-tal.

Å andra sidan, så har jag ingen minnesbild av att ha ens hört talas om gruppvåldtäkter förrän 1998. (Södertäljefallet.)

Det är ju inget bevis för att det inte skrivits eller rapporterats om det tidigare, men det förefaller ändå märkligt, att jag helt kan ha missat skriverier om gruppvåldtäkter före tidigt 90-tal, dvs. under hela 80-talet.

Det förefaller även inte helt sannolikt att massmedierna förtigit företeelsen innan man beslutade sig för att bli mer ”öppen” någon gång på 90-talet.

Nej, det sannolika är snarare att det förekom färre gruppvåldtäkter före tidigt 90-tal, dvs. på 80-talet än efter 1998. Och ändå påstår BRÅ motsatsen.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.