25 juli 2008

Förbered för lågkonjunktur

I ett modernt samhälle betyder mindre bensinförbrukning att vi stannar hemma mer.

Det betyder att vi gör färre turer till affären, färre restaurangbesök, kortare eller inga semesterresor och det får till resultat färre arbeten inom associerade branscher.

Färre bilar, båtar och flygplan tillverkas och det blir färre arbeten inom dessa industrier.
Om vi använder mindre bensin stryps hela ekonomin.

Varje nedgång i ekonomin under de senaste 35 åren , lågkonjunkturerna 1973-1975, 1979-1980, 1981-1982, 1990-1991 har associerats med, eller orsakats av en nedgång i oljekonsumtionen.

Varje gång oljekonsumtionen och den totala energikonsumtionen ökat så har också BNP.

Besparingspolitik har haft många ofördelaktiga effekter.
Högre krav på bränsle-effektivitet resulterar i lättare, farligare fordon. Tätare hus orsakar mögel och allergier.

Det predikas att vi ska konservera och spara för framtida generationer.
Om "De Gröna" hindrar oss från att borra efter olja nu, vad är det som säger att de kommer att låta våra barnbarn göra det?
Kommer de inte alltid att säga att vi ska vänta på något magiskt batteri?

Slutligen, om du tror att besparingar leder till att mindre olja kommer att användas i världen, tänk en gång till.
Kina, Indien och andra länder på teknisk frammarsch kommer att använda allt de kan lägga beslag på.

Jag har tidigare skrivit om planerna som Kina och Castro har att borra mellan Florida och Kuba. Indien planerar också att köpa all tjärolja från Kanada.

Båda presidentkandidaterna är för konservering. McCain ser det som "ett kritiskt mål" och Obama vill ge bidrag till allt som tänkas kan

Steven Milloy

3 Kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror inte folk förstår att vi inte är i en informationsålder, eller vad skolorna kallar det. Vi är i oljeåldern fortfarande. Allt som vi tillverkar är tack vare oljan. Maten vi äter är resultatet av konstgödsel en oljeprodukt. Kläderna vi bär är ett resultat av konstgödsel och olja. Vägarna vi kör på, järnrälsarna som dom "miljövänliga" tågen åker på kan inte existera utan olja. Allt som idag finns är tack vare oljan. Tom papperet vi torkar oss i röven med.

Häromdan hörde jag på radion att vi var påväg in i den klassisa rötmånaden, den tid då det är som varmast i Sverige. Jag undrade lite om det inte först måste vara varmt ett tag? Hitintills har det bara regnat, varit molnig och runt 15 grader på dagen. Tro mig, jag vet, traskar omkring i huggarkläder, jag märker när det blir varmt.

Berit sa...

Man kan utvidga din tankegång ytterligare och säga att vi inte heller lämnade Stenåldern därför att det tog slut på stenar!

Samma sak kommer att hända med olja-åldern. Om människans uppfinningsrikedom och förmåga tillåts blomstra fritt hittar vi nya, effektiva energimöjligheter.
Men om regeringar styr forskningen genom att förbjuda, subventionera, skrämma och därmed hindrar konkurrens går det åt fanders.
Nya effektiva idéer har inte möjlighet att bli lönsamma om de ska hävda sig gentemot en produkt som stöttas av skattemedel.

Rune sa...

Jag ser från min altan över de vidsträckta fälten när bönderna bärgar sitt hö att det går åt en hel del diesel.
Först skall gräset slås på ett fält det tar ca 4 - 5 timmar. Sedan när det torkat någon dag skall det sprättas isär 4, 5 timmar det och efter att detta har torkat till så kör man med en annan hösprättare som strängar upp höet, 4 - 5 timmar det också.
Sedan gör man rundbalar, ca 3 timmar och efter detta plastas balarna även detta ca 3 timmar och slutligen så lastas balarna på en vagn och körs hem, ett par timmar det också.
Allt detta försigår med hjälp av två eller tre traktorer som ju förbrukar en hel del dieselolja.
Utan dieselolja så skulle vi inte kunna köpa någon mjölk i affärerna nuförtiden.
Nu har jag ändå inte tagit med att man kör ut gödsel till fälten ett par tre gånger om året. Och att man måste plöja upp dem vart tredje eller fjärde år för att så havre på dem.

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.