23 september 2008

Busen skaffar ändå vapen


Ny skolskjutning i Finland. Mördaren rörde sig över stora ytor i hela skolan och sköt ihjäl folk innan polisen kom, då sköt han sig själv. Om någon av personalen hade haft ett vapen hade mördaren kunnat stoppas, eller hur? Vapenförbud är alltså inte rätt väg.

Vaktmästare: jag sprang undan kulorna
Alla vet svaren om massakern
Vapenlagen skärps efter skoltragedin

Berits kommentar:

Både skjutvapen och knivar är förbjudna i Sverige och jag förmodar att Finland har liknande lagar. Trots att dessa lagar finns har de kriminella fria händer att härja som de vill. Drar mig till minnes rånet i norrra Värmland i våras när buset var så tungt beväpnat att polisen inte ens vågade följa efter dem av rädsla för en upprepning av Malexander. Båda länderna tillåter jägare, människor med tillstånd och träning att äga vapen. Hur många av dessa med jägarexamen utför väpnat rån? Varför kan man inte på samma sätt tillåta tränade människor med ett klanderfritt förflutet att bära vapen om de vill? Varför vågar man inte lita på att det finns andra ansvarsfulla vettiga samhällsmedborgare än bara jägare? Varför vill man inte tillåta att människor försvarar sig?

De skolskjutningar som förekommit i USA har skett därför att skolor är vapenfria zoner. Vansinniga människor är ändå så medvetna att de naturligtvis väljer ett sådant ställe där de kan åstadkomma maximal skada innan de tar sitt eget liv. Om vaktmästaren i den finska skolan haft vapen hade han inte behövt gömma sig i ett klassrum, han hade i stället haft möjlighet att rädda flera liv. Om gärningsmannen vetat att skolpersonalen förmodligen var beväpnad skulle han kanske inte ha valt att gå dit. I ett tidigare inlägg
"Försvara sig" har jag skrivit om detta. De största städerna i USA har haft de strängaste lagarna vad gäller vapenförbud och också flest våldsbrott. När man lättade på reglerna för vapeninnehav i dessa städer var det också där som man såg den kraftigaste minskningen vad gäller brott.

* * *
Uppdatering med anledning av kommentarer: Här är en kopia på Interpols statistik från 2001. Sverige hade det året dubbelt så många mord som USA per capita.

26 Kommentarer:

Anonym sa...

Det skapar så mycket problem om alla ska ha vapen. Helt plötsligt måste polisen ha skottsäkra västar och en massa småbrott slutar med tragedier. Vapen kommer inte skydda oss mot staten om landet blir en diktatur.

Ann Onym sa...

Mmmm eller hur - vi ska ha nån sanktionerad anti-mördare i personalen på skolorna med bemyndigande och beväpning att döda eventuella skolskjutare. Skitbra idé, verkligen, glad att du tänkt till.

Innebär väl egentligen troligen bara att eventuella dårar beväpnar sig ännu tyngre och dödar ännu fler... Alternativt att anti-mördaren kanske själv går bärsärkagång, för vem skall utse honom/henne? Eller ska det vara vaktmästaren..?

En del människor...
>_<

Hemlige sa...

Ja den bästa lösningen på sådana här problem är naturligtvis att införa krav på att ALLA som befinner sig på allmän plats måste bära skjutvapen. Då blir ju också polisens arbete så mycket lättare, när de inte behöver fundera på vilka som kan vara beväpnade.

Karl sa...

Det riktigt intressanta är att i samtliga fall där det skett dyliga dåd runt om i världen så har det varit på områden där förövaren med säkerhet vet att de tilltänkta offren är obeväpnade.
Låt alla laglydiga medborgare få möjligheten att bära vapen efter genomgången skyttekurs där handhavande och säkerhet präntas in.
Säg den brottsling som går in i en lokal med mord i sinnet när han vet att flera av "offren" med stor säkerhet är beväpnade och säg den våldtäktsman som smyger runt i mörkret när nästa "offer" kan skjuta kulorna av honom.
En puffert i handväskan jämnar ut oddsen betydligt bättre än en kurs i pungsparkning.

En obeväpnad laglydig medborgare kommer alltid vara försvarslös i Sverige.

Pelle erövraren sa...

Precis. Alla skolmördare har alltid tagit livet av sig. De skiter nog i vilket. Skitkass idé att beväpna sin befolkning. USA har fem gånger mer mord än Sverige och då räknar vi inte med självförsvarsskjutningar och poliser som dödar folk.

Realist sa...

Nu har det hänt igen. Vad ska vi skylla på den här gången? Strukturell rasism? Diskriminering? Höga matpriser? Mobbning? För stränga pedagoger? De dåliga ursäkterna börjar rinna ut i sanden. Ännu en skolmassaker har inträffat och denna gång blir det svårare att svepa problemen under mattan. Dessa händelser utgör ett mönster och de pekar rakt mot kärnan i vårt samhällsfundament. När unga tonåringar bestämmer sig för att först kallblodigt döda sina kamrater och sedan begå självmord, måste vi reagera och förstå att någonting är fel - inte bara hos individerna själva, men i vår omedelbara sociala omgivning.

Det som Pekka-Eric Auvinen, som antagligen är denne "Wumpscut89" inspiration, tydligt såg, efter att ha läst Platon, Linkola och Nietzsche, var antagligen samma sak som Cho Seung Hui måste ha känt när han blev placerad i en amerikansk social skolmiljö: De flesta människor i dag är vilsna, inåtvända, egoistiska och saknar förmåga att se bortom sin egen existens. De lever tryggt och enkelt i ett gigantiskt hamsterhjul, och så länge ingen skakar hjulet, är alla nöjda...

En intressant analys av händelsen:
http://www.anus.com/tribes/snus/archive/2008-09-23/Vi_l%C3%A4r_oss_aldrig_Skottlossni

Knute sa...

Det begås DUBBELT så många mord per capita i "fredliga" Sverige jämfört med USA! Vilket inte hindrar Pelle att återigen sprida sina falska uppgifter.

År 2001 begicks det 892 mord i Sverige, vilket ger siffran 10.01 mord per 100 000 invånare. 43% av fallen löstes av den svenska polisen.

Källa: Interpol

Samma år begicks det 15 980 mord i USA, vilket ger siffran 5.61 mord per 100 000 invånare. 62.4% av fallen löstes av amerikansk polis.

Källa: Interpol

Mordfrekvensen i Sverige vs USA

Karl sa...

Du pelle, du får nog ta och uppdatera din statistik några år.
Dessutom så beväpnar man inte sin befolkning, befolkningen beväpnar sig själv.

Dock så går det inte att bli "myndig" i Sverige för det sitter skvätträdda fjantar o stiftar ogenomtänkta lagar om tamefan allt.
Låt oss få vara vuxna o ta eget ansvar när vi fyllt 18år istället för att straffas för att någon någonstans kanske eventuellt kommer att begå ett brott.

lasse sa...

Att beväpna skolvaktmästarna med revolver eller pistol? Som yrkesmilitär och utbildare på bl a pistolskytte så tror jag mig veta att det krävs mycket utbildning och stabilt psyke innan någon vaktmästare kan ge sig in i en eldstrid med en mördare som dessutom inte aktar sitt eget liv.
Att under livsfara och stress träffa något med en pistol är till och med svårt för många poliser. Hur skulle en skolanställd klara av det? Säkert skulle den glade amatören vara lika farlig för sig själv som för andra.

Karl sa...

Sedär en lösning på problemet.
Våra få militärer som finns kvar kan posteras på skolor runt om i landet.
Det är ju inte så att svenska militärer någonsin begått mord o diverse andra våldsbrott.

Anonym sa...

De bästa argumenten mot vapen finns ju här på bloggen. Ta vilken som helst mupp här som tycker det är bra med vapen och använd hans felstavade dumheter i debatten. Vissa personer ska aldrig ha vapen. Sen hade ju den finske skolmördaren vapenlicens.

Det har inte hänt här för att den sociala biten (läs "flumskolan") är viktig. Mobbing motarbetas här i Sverige.

Olov sa...

Ni märker kanske att Interpol-länkarna inte fungerar. Det beror på att statistiken de använt var felaktig och därför drogs rapporterna in.

Dessutom pekar all forskning på att stränga vapenlagar minskar dessa typer av brott. Googla det.

Berit sa...

Lasse tråkigt att du har så dåligt förtroende för "vanligt folk"

Man beväpnar inte civila, då måste få möjlighet att FRIVILLIGT beväpna sig själva och samhället sätter upp krav och regler som man ska leva upp till.
Det fina i kråksången är att en våldsverkare tänker sig för om han vet att det är troligt att en lärare eller annan personal är beväpnad och denna självbevarelsedrift finns bland de allra flesta brottslingar vad det än gäller.

För er som förtränger verkligheten och lever i en sorts utopi får vi hoppas att aldrig ni själva, era barn eller andra kära blir knivskurna, våldtagna, nedslagna, söndersparkade eller skjutna. Vad som händer andra tycks ni ju inte bry er om.
En person med vapen kan nämligen försvara sig i sådana situationer och kräken riskerar att få "svar på tal".


John Lott har gjort omfattande undersökningar om hur kriminaliteten minskat när folk fått tillstånd att bära dolt vapen.
I Florida där man gett ut 315,000 tillstånd förekom det bara vid fem tillfällen att tillståndsinnehavare begick ett våldsbrott. Det gör den kategorin människor till de mest laglydiga i hela staten, 850 gånger bättre än medeltalet bland icke-tillståndsinnehavare.


"Men besvära mig inte med fakta när jag redan bestämt vad jag ska tycka"

liberal sa...

Om regeringen tillåter att en stor del av befolkningen har vapen så måste de tillåta att bevakningspersonal också är beväpnad för att skydda dem som är utan vapen.

Kurt sa...

Det finns ju ett klar samband mella antalet mord/capita och tillgången på vapen. USA har ungefär dubbelt så många mord/capita som Sverige, och de nordiska länderna ligger betydligt högre än många andra europeiska länder:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_murder_rate


Och tittar man inom USA, så ser man samma mönster, fler dödade i de delstater med liberalare vapenlagar.

Anonym sa...

Att ge alla vapen startar bara ett vansinnigt ekorrhjul. Sverige är bra när de inte tar efter USA.

Vanligt folk skriver ju här... Ingen som skriver här skulle någonsin få licens av mig iallafall.

Knute, din statistik är felaktig och därför borttagen. Det har diskuterats på många ställen. Det är bara fanatiker som fortfarande använder sig av det här och hävdar att BRÅ ljuger.

Berit sa...

Ni som är emot att människor ska kunna försvara sig anser ni verkligen att folk bara ska ta emot, bli nedslagna, inte våga gå ut?
Visst, USA har fler mord per capita, några tillförlitliga sidor finns här:
USA statistik
http://bjsdata.ojp.usdoj.gov/dataonline/Search/Crime/State/RunCrimeTrendsInOneVar.cfm

Sverigesiffror
http://statistik.bra.se/solwebb/action/index

Sverige 2007 - 261 "dödligt våld" eller mord
Sverige befolkning 2005 :  9,047,752
Per 100,000 inv.:  2.88 mord

USA 2006 - 17,034 mord och "non-negligent manslaughter" vilket kanske lyfter upp USA siffrorna
USA population 2006 : 299,398,484
Per 100,000 inv.: 5.69

Vad som faller inom respektive lands statistik är svårt att säga.
Att Sverige inte har några riktiga storstäder som USA har är en annan stor faktor.
Viktigast är nog att USA har en stark och stadig trend nedåt trots ökande befolkning - medan Sverige går åt rakt motsatt håll. Det tycker jag att ni ska fokusera på i stället!!!
Kolla också dessa siffror för NewYork ,som har så dåligt rykte och över 8 miljoner människor.

Enligt National Council for Crime Prevention (2003):
*New York hade 598 mord, Sverige 189,
* våldtäkter NY 1,875 och Sverige 2,565,
* överfall NY 18,764, Sverige 65,175,
* inbrott NY 29,207, Sverige 122,700.
Gå in på Brå-sidan och jämför brotts-statistiken över de grova brott vi talar om och ni kommer att se hur den svenska kurva pekar stadigt uppåt.

Kurt, du har fel när det gäller mönstret om vapenlagar och jag vill gärna veta om du bara hittar på. Titta på den länk jag har i min tidigare kommentar ovan: "vapen" . Du kanske missade den?

Steve sa...

Jag tycker ni missar bakgrunden till det skedda. Kauhajoki är en fråga om tro och livsåskådning.

Pekka-Eric Auvinen från Jokela sköt 7 nov 2007 ihjäl åtta andra och sist sig själv. Media ville beskriva honom som en liten mobbad och räddhågad person. Själv såg han saken annorlunda. Han har berättat om sin tro, här återgivet av ¡No-Pasaran! blogg:

"Livet är bara en meningslös tillfällighet... resultatet av en lång evolutionsprocess... Men livet är också något som individen önskar och avgör. Jag är mitt livs diktator och gud ... Jag kan inte säga att jag tillhör samma ras som denna miserabla, själviska människoras. Nej! Jag har evolverat ett steg högre. Jag är beredd att kämpa och dö för min sak... Jag, en naturlig selektör, ska eliminera alla jag ser som odugliga (unfit)."

En av Auvinens inspirationskällor var filosofen Pentti Linkola. Denne har kallats djup-ekolog och eko-fascist. Han anser att en kraftig befolkningsminskning är önskvärd, även med radikala metoder: Krig fyller därför ett gott syfte. Han förespråkar ett totalitärt samhälle styrt av en liten elit, där konsumtionen är strikt begränsad till förnybara resurser och där "undermåliga" människor ej tillåts skaffa barn. (Wikipedia)

DN idag om Matti Saari i Kauhajoki: "Strax efter massmordet hittade polisen en lapp i 22-åringens studentbostad där han hade skrivit hur han var misantrop och hatade människorasen och att den enda lösningen var att använda sig av vapen." På sin YouTube-sajt hade han skrivit: "Hela livet är krig och hela livet är smärta, och du kommer att få kämpa ensam i ditt personliga krig."

Anders sa...

Efter att ha bott i USA i många år, i både bra och dåliga delar, så ser man hur dumt det är med vapen i allas händer. Ungar som skjuter ihjäl sig själva eller vänner med farsans vapen, folk som skjuter ihjäl varandra för 20 dollars, folk som snor din bil genom att skjuta dig först, ex-pojkvänner som skjuter sitt ex nya pojkvän, folk som blir arga när de kör bil och skjuter ihjäl andra som inte kör som de vill, en polis som jagade en som sprang iväg blev ihjälskjuten senaste idag.
Man får en helt annan nivå på brottsligheten om man tillåter vapen fritt. Det är enklare för brottslingar att få tag i vapen i USA än i Sverige.

Och, snälla, var inte så naiv att du tror att du ska kunna försvara dig med ett eget vapen. En brottsling som använder vapen ofta kommer inte vänta på att du ska få tid att få fram din pistol, sikta och skjuta. Så fort du börjar famla innanför jackan så är du redan skjuten... Även i ditt hem så är det tveksamt att du skulle våga skjuta (troligare är att skjuter din flickvän eller granne för att du tror det är en inbrottstjuv). Mycket få personer kan skjuta en annan människa (lyckligtvis) och dessutom göra det nyvaken och rädd är ingen vinnande kombination. Ska du dessutom träffa i mörker (dvs utan sikte) och samtidigt som du blir beskjuten tillbaka (och är sekunder från att dö), så kan jag garantera att du kommer missa det du tänkte skjuta på. Hur folk reagerar vid extrem stress är väldigt svårt att förutsäga, men det är inte till din fördel. För att kunna vara lugn i såna situationer krävs att du blockerar dina känslor och det är aldrig bra att göra. Blockera känslor är vad alla skolskjutare har gjort. Alla skolskjutare har varit i vapentäta länder och där de haft vapen helt lagligt och i stater i USA där andra har haft tillstånd att bära vapen. Uppenbarligen hjälpte det inte.

Det är lätt att sitta i Sverige och titta på lite siffror på pappret tills du bott i ett samhälle där alla har vapen.

Gillar du vapen, gå med i en klubb. Tro inte att Sverige blir bättre om man tillåter alla ha vapen. Det blir bara fler idioter som har tillgång till värre medel.

Anonym sa...

Vänta nu... Först sägs det att Sverige har mer mord än USA. Sen hävdas precis motsatsen... JObbigt att vara konsekventa Berit och Knute?

våldtäkter NY 1,875 och Sverige 2,565 Det är våldtäktsförsök inräknat i de där 2565.

Finland har Europas liberalaste vapenlagar och se vad som händer. Det här kommer bara göra att mindre antal vapen kommer att finnas i omlopp.

Berit sa...

Anonym som bott i USA tittade på alldeles för många filmer från Hollywood under sin tid i landet.

Knute sa...

HÄR är en kopia på Interpols statistik från 2001.

Sverige hade det året dubbelt så många mord som Amerika per capita. Sedan dess har USAs siffror fortsatt dala, medan Sveriges stiger...

För två år sen gick det att komma in på Interpols sidor och då var det en del diskussion om att BRÅ och Interpol hade olika statistik.
Hur BRÅ lyckas få en annan siffra än polisen vore intressant att få reda på.

Östra Öland

Berit sa...

Jag hittade också denna sida så det är tydligt att det finns många olika uppgifter om detta. Det är väl ganska troligt att Brå "friserar" sina nuffror samt undanhåller jämförelser som inte ser bra ut.
Dhimmiwatch

Här följer ett direkt citat från Brå bara för att visa hur rapporten är upplagd. Mina slutsatser, som man naturligtvis inte pekar på av förklarliga skäl, hoppas man att ingen drar:

"Är det vanligare att utrikes födda begår vissa typer av brott?
Jämfört med personer födda i Sverige av svenskfödda föräldrar är det
fyra gånger vanligare att personer födda utomlands är misstänkta för
dödligt våld och rån. Vidare är det tre gånger vanligare att de är
misstänkta för misshandel och fem gånger vanligare att de misstänks
för sexualbrott. Men samtidigt är andelen av de utrikes födda som är
misstänkta för dessa brott mycket låg. Under den studerade
femårsperioden var omkring 0,3 procent av de utrikes födda misstänkta
för rån och en ungefär lika stor andel för sexualbrott. En ännu lägre
andel, 0,03 procent, var misstänkta för dödligt våld."

Min fortsättning och slutsats som inte nämns i brå-rapporten:
"Vore andelen lika hög för svenskar (ca. 8 miljoner) så blev det
24,000 rånmisstänkta och 24,000 sexualbrottsmisstänkta samt ca. 2,400
mordmisstänkta.  Det bleve allt en faslig kriminalitet det!."

Anonym sa...

Knute. Fortfarande är det fel på statistiken. Hur fan skulle BRÅ kunna gömma 700 mord någonstans? Kan du förklara det? Det är samma lögner som dimwits från högerkanten sprider.

Knute sa...

Anonym, förklara det själv om du kan.

Interpol angav 892 mord i Sverige 2001, eller 10,01 per 100.000 invånare.

Brå anger siffran 2,7 per 100.000 invånare.

Patrik Svensk sa...

Jag håller med bloggskribenten fullständigt och vill lägga till några synpunkter.

1) I vissa områden i USA är det obligatoriskt för myndiga medborgare att äga och kunna hantera ett skjutvapen. Det är inte svårt att förstå varför just dessa områden har lägst frekvens rån, våldtäkter och andra våldsbrott. Man ger sig helt enkelt inte på någon om man vet att alla kan både äga och hantera ett skjutvapen för självförsvar.

2) Självklart hade finnen blivit stoppad snabbare om vaktmästaren, lärarna eller någon annan närvarande varit beväpnad och kompetent att använda sitt vapen i självförsvar. Eftersom galningar som skjuter i skolan gör det för att orsaka maximal skada blir det plötsligt ointressant om galningen möter motstånd. Effekten uteblir liksom om han själv blir skjuten direkt. Det blir mer som "suicide by janitor" eller liknande.

3) Tänk dig säkerhetsproblemet i flygbranschen. Jag menar kapningar osv. Tänk dig sedan att alla myndiga passagerare tvingas bära vapen under själva flygningen. Hur många kapningar tror du skulle inträffa?

4) Om man tittar på hur många dösdfall som orsakas med olika sorters vapen så är knivar överlägset vanligast. Bland knivarna är den hederliga Morakniven i särklass. Den förekommer inte bara oftast vid brott där vapen används mot andra människor - den orsakar också flest och allvarligast skador samt flest dödsfall (Anna Lind bl.a.). Ändå säljs den för 19:- på bensinmackar.

5) Sett till antalet oskyldiga dödsoffer ligger nog bilen i särklass som det farligaste vapnet av alla. Varför börjar man inte diskutera skärpningar av trafiklagstiftning så fort någon vettvilling kört ihjäl folk (t.ex. den i Gamla stan) eller när någotn kört på fyllan, eller bara krockat och dött.

Till sist en fråga:
Om du blev utsatt för ett rån, t.ex. på gatan av några solbrända ynglingar, skulle du då helst vara beväpnad eller obeväpnad?

Svaret på frågan visar nog var du står och säger också att alla är olika. Därför är det bästa att låta dem som vill skydda sig själva och de som inte vill kan vänta på Polisen. Bered er på en lång väntan.

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.