08 november 2008

Varför krisar Volvo?



Av Sveriges Television får vi veta att anonyma banker avgör Volvos öde, men är det hela sanningen?

Från document.no:

"Om någon undrar varför börserna störtdyker kan man bara ta en titt på situationen för Volvo personbilar. De förlorade 3,7 miljarder dollar på ett kvartal, dvs 50 000 per såld bil. Då säger det sig självt att det inte är möjligt hålla på så väldigt länge. I förlustsiffrorna ingår inte oktober som är den värsta månaden.

Om Volvo går över ända är det verkligt allvar för Sverige. Volvo har 25 000 anställda, förutom tusentals anställda hos underleverantörerna.

Ägaren Ford har pantsatt sina Volvo-aktier. Det är alltså anonyma banker som avgör om arbetsplatserna skall bestå. Inte en särskilt lustig utsikt.

Det är sådana dimensioner av Volvos problem som också påverkar Jas Gripens produktion. Kan en liten industrination som Sverige garantera produktionen av ett flygplan under många decennier framöver. Det är tveksamt när man ser hur hårt krisen verkar kunna slå."
Kan inte en förklaring vara att Volvos bilar är för bra hopskruvade? De rullar länge och behöver inte repareras så ofta. Nu har alla skaffat sig sin Volvo. Marknaden är mättad. Det gäller inte bara Volvo, eller enbart bilar för den delen. Alla som har råd har fått sin tvättmaskin och TV-apparat.

Det tillverkas för många bilar i världen. Minskning av efterfrågan skapar en kris, så har det alltid varit. Den mystiska finanskrisen är inte den enda förklaringen. Så det hjälper inte om svenska staten trycker en massa sedlar och ger till bankerna att låna ut till folk så de kan köpa bilar.

Möjligen skulle det hjälpa att ta bort bensinskatten. Men det kommer inte att hända eftersom politikerna hellre knäcker samhällsekonomin än överger villfarelsen att det viktigaste av allt är att minska koldioxidutsläppen.



3 Kommentarer:

Anonym sa...

Om det är något volvos bilar inte är så är det hållbara. Det är plastiga smäckbilar som splitternya går sönder om vart annat. Dom är väldigt dyra så att en normal arbetare inte har råd att köpa dom. Sen är bilarna väldigt dyra att serva, att köra inte minst. Sen kommer vi till en annan fråga, är dom snygga?

http://www.smartson.se/test/bil/volvo-xc60.htm

Pris 360 000 och ser ut som en kromad lätt smält chokladbil. Vovlo har inte i Sverige eller världen att göra. Borde ha förpassats till historien för länge sen.

Det vi däremot har är kunnandet och infrastrukturen. Jag ser inte att vi vi kommer få någon kris, däremot kommer vi bygga andra bilar i fabrikerna.

/David

Berit sa...

Kina och Indien, som hittills varit de marknader där bilförsäljningen ökat mest, har bromasts upp.
Inflationen tillsammans med ökade bränslekostnader och finanskrisen har nu nått bilindustrin snabbare än man trott.
Efterfrågan på bilar i Ryssland, Brasilien och Mellanöstern växer fortfarande men kan inte uppväga nedgången i Kina.
Som alltid är det en fråga om konkurrens och det skulle förvåna mig om Sverige, som har så många sociala kostnader inbäddade i tillverkningskostnaderna, kan klara sig och det gäller inte bara bilindustrin

Anonym sa...

Det kanske skulle vara värt att göra skillnad på volvo personbilar och volvo.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article35909.ece

Volvo rasar i kvalitet.

Och du har nog rätt Berit, men om jag inte missminner mig så 0-taxerar volvo-pb i Sverige. Men nu är staten där och talar om stöd igen, totalt bortkastade pengar, ung som det var för den svenska varvsindustrin.

Med detta höga skattetryck och tillväxtfientliga klimat/ attityder som finns med jantelagar etc så kommer vi aldrig komma någonvart.

Men svensken får den politik han röstar på, okej att han har levt med enorma skygglappar iform av en diktaturisk mediaförmedling etc. Men i slutändan är det den lilla människan som bestämmer, och det är såhär han vill ha det.

/David

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.