06 december 2008

Ge mig... Ge mig...


Första gången högsta cheferna för de Tre Stora biltillverkarna från Detroit reste till Washington för att tigga pengar flög de dit i företagens egna Jet-plan. Det väckte ont blod av någon anledning, så denna gång var de klokare och körde egna bilar i stället.
General Motors VD körde största delen av vägen i en Chevy Malibu Hybrid men bytte till en prototyp-bil , 2011 Chevy Volt, för de sista 4 milen.
Hur tog sig den bilen till Washington?
På en släpvagn, naturligtvis.

Får mig att tänka på när Al Gore reste till Oslo och tog tåget från flygplatsen in till stan, medan hans bagage skickades med en Mercedes.

Hela denna bailout-kampanj är ingenting annat än PR och Demokraternas "skyldighet" att tacka facket för hjälpen.
Man behöver inte övertyga Nancy Pelosi (Dem.'s taleskvinna) om förträffligheten av en Chevy Volt, som inte kommer att finnas tillgänglig förrän om 2 år och som kommer att kosta runt 50,000 dollar.
Det är det amerikanska folket som måste övertygas och deras uppmärksamhet varar inte särskilt länge. Kan man inte köpa bilen idag är den redan glömd.

Under tiden meddelas från Storbritannien att försäljningen av el-bilar har sjunkit med 50%. Klimatpanelen påstod att dessa bilar skulle bli enormt populära men en sådan ynklig sak som Den Fria Marknaden visade att de hade fel. Bara 156 el-bilar har sålts hittills i år.


Det är konsumenterna som ska avgöra vem som är vinnare och förlorare på marknaden, inte politikerna.
En senator i Kalifornien vill att en summa av "räddningspaketet" ska öronmärkas för Tesla Motors som tillverkar elektriska sportbilar.
De har hittills inte sålt en enda bil men om någon vill köpa en för 140,000 dollar är det dit man kan vända sig.

Elektriska bilar blir säkert en realitet en dag men låt konsumenterna bestämma...inte politikerna. Beslut ska fattas på basis av vad konsumenten tycker, på hans värdebedömning och vad han är villig att betala...inte på vilket politiskt parti som har majoritet.

Neil Boortz

6 Kommentarer:

Knute sa...

"Världen går inte under om GM, Ford eller Chrysler går under. Det innebär bara att Honda eller Toyota köper upp fabrikerna och bygger Toyota och Honda i gamla Ford och GM fabriker med de arbetare som jobbade för GM och Ford. Många missar det."

http://kallberg.blogs.com/jan_kallberg/2008/12/barney-frank-on.html

Berit sa...

Det är facket som till stor del drivit amerikanska tillverkare till ruinens brant. Toyota och Honda är inte lika uppbundna av fackavtal i de stater de opererar och kan därför effektivare konkurrera på världsmarknaden.
I Brazil, se video här,
har Ford en fabrik som är effektiv och som kan sätta samman 5 olika typer av bilar på samma fabrik. Leverantörer tillverkar olika delar där på plats så att kostsamma transporter undviks.
Anledningen till att fabriken finns i Brasilien är att facket i USA motarbetar denna form av effektiv produktion eftersom man riskerar att förlora jobb. Om de förlorar jobb förlorar de makt.

sandos sa...

Tesla inte sålt en enda bil? Hmm. Det stämmer väl ändå inte.

"Tesla's "Signature One Hundred" initial set of fully equipped cars sold out by late August, 2006. Tesla Motors then began accepting reservation orders by September, 2006 for their 2008 models, with several payment options available to determine the 2008 delivery date of the vehicle. The second hundred had been reserved by October. As of January 15, 2008, all 650 Tesla Roadsters planned for model year 2008 had been reserved. As it was initially only available in the USA, where traffic stays to the right-hand side of the road (RHT), Roadsters are available only with the steering-wheel on the left-hand side (LHD)."

Berit sa...

Tja, det beror ju på vad man menar. Tesla tog emot handpenning för sin Roadster för två år sedan för leverans när Kaliforniens bilprovning godkänt den för trafik. Inga uppgifter finns på att de verkligen levererat.
Den första godkända bilen "köptes" av företagets ordförande som visningsbil i feb, 2007.
Fortfarande lovar Tesla , så sent som 30 juni, 2008"
"Yes -- more breaking electric car news! Just after Tesla CEO Ze'ev Drori announced Telsa's plans to build the Model S, Elon Musk began discussing its development of electric car tech to get the price of future cars to (and below) $30,000. When asked when that technology would be commercially available, Musk said that it shouldn't be any more than four years from now. Granted, a $60,000 car is affordable but still quite steep for most buyers -- but a vehicle mass-produced at half the price is essentially mainstream, which could have a substantial impact on the automotive world."

Om bilen verkligen är så bra skulle den ju klara sig i konkurrensen med andra bilar utan subventioner, eller hur?
Kan du hitta uppgift på hur många som verkligen finns på gatan? Jag kan det inte.

Berit sa...

Letade vidare och fann detta så jag beklagar att jag har fel. Tesla har tydligen levererat bilar.

Well, five years after its founding, Tesla has shipped about 70 electric roadsters, and the car does in fact turn out to be a classic Silicon Valley product—it's late and over budget, has gone through loads of redesigns, still has bugs and, at $109,000, costs more than originally planned. Tesla's first 40 roadsters went out of the factory with a drivetrain that needs to be replaced. (Tesla will do the rip-and-replace for free.) Its second car, a sedan, has been delayed until 2011.

Pitbull utan läppstift sa...

Roliga illustrationer.

På tal om klimat, så läste jag i Guardian att 2008 globalt sett varit det kallaste året sedan 2000.

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.