19 april 2009

Hur blir man Illegal?

The Honorable Tom Harkin
731 Hart Senate Office Building
Phone (202) 224 3254
Washington DC, 20510

Kära Senator Harkin,
Som infödd Iowa-bo med goda kundrelationer till Skattemyndigheten, skriver jag för att be om din hjälp. Jag har kontaktat Department of Homeland Security i ett försök att fastställa processen för att bli en illegal invandrare och de hänvisade mig till dig.

Min främsta anledning till att vilja ändra min status från amerikanska medborgare till illegal invandrare kommer från den lag som nyligen antogs av senaten och som du röstade för.
Om min tolkning av lagförslagets bestämmelser är korrekt, allt jag behöver göra som illegal invandrare om jag varit i USA i fem år, är att betala en bötessumma på 2000 dollar och inkomstskatt för tre av de senaste fem åren för att bli medborgare. Jag känner igen en bra affär när jag ser en och jag är angelägen om att starta processen innan alla andra upptäcker det också.
Enkelt uttryckt, vi som har varit här lagligt har varit tvungna att betala skatt varje år så jag är entusiastisk över möjligheten att undvika två års skatter genom att betala 2000 i böter.
Går det att ordna så att jag blir retroaktivt illegal ? Detta skulle vara bra för mig och min familj, eftersom vi betalade mycket i skatt under 2004 och 2005.
Dessutom, som illegal invandrare skulle jag kunna börja använda den lokala akutmottagningen för min primär-sjukvård. När jag slutar betala premier för min sjukförsäkring, säger min revisor att kunde jag spara nästan 10,000 dollar per år.
En annan fördel, genom olaglig status, är att min dotter skulle få förmånsbehandling när hon söker till skolor och avgiften skulle bli lägre för min son till flera högskolor runtom i USA .

Slutligen, förstår jag att illegal status skulle befria mig från bördan av att förnya mitt körkort och betala dyra bil-försäkringspremier. Detta är mycket betydelsefullt för mig eftersom jag fortfarande har ungdomar som kör min bil.
Om du kunde ge mig en beskrivning av processen för att bli illegal (retroaktivt om möjligt) och skicka kopior av de nödvändiga formulären, skulle jag vara mycket tack.
Tack för din hjälp.

Din trogne väljare, (som hoppas att nå status som "illegal invandrare" snarare än bara en vanlig medborgare, född i USA)
Donald Ruppert
Burlington, IA

Skaffa dina Blanketter (NU)!
Ring Skattemyndigheten 1-800-289-1040.


4 Kommentarer:

USA-vän sa...

Har du länken till originalet? Skulle vilja skicka detta till mina vänner i USA!

Berit sa...

Originalet på engelska finns
här.

Anonym sa...

Tack Berit, detta kommer min äldre syrra sända till sin son i USA, även orginalet med kommentarer. Skulle själv gärna bli papperslös här i Sverige då jag ej har råd att laga tänderna. Sånt är ju gratis för de papperslösa trots att de borde kastas ut.
midgardsjarlen

Berit sa...

Midgardsjarlen, kan du inte undersöka om det går att fylla i en blankett i Sverige och ansöka om att bli illegal.

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.