27 maj 2009

Kvalifikationer


Obama har föreslagit en ny medlem till Supreme Court , domare Sonia Sotomayor.
Hon skulle aldrig ha blivit utsedd om det inte var för att hon är kvinna och tillhör en minoritetsgrupp. Det är hennes främsta meriter, förutom att hon dessutom har medkänsla.
Hennes egna ord: "Jag hoppas att en klok Latino-kvinna med den rikedom av erfarenhet hon har, kommer att oftare komma fram till bättre beslut (som domare) än en vit man som inte har levt det livet."
Hennes supporters säger att det är på tiden att en hispanic får en plats i landets högsta domstol. Betyder det att hispanics tolkar lagen och konstitutionen på annat sätt än andra?
Man framhåller hur hårt hon arbetat men man skryter inte med att hon förmodligen kvoterats in på både Princeton och Harvard.

Sonia Sotomayor visade också vad hon går för i Connecticut.

I november och december 2003 behövde New Havens brandkår testa sina anställda för att utse kaptener och löjtnanter till kåren.
Man betalade en konsultfirma 100,000 dollar för att utforma tester som skulle vara helt fria från alla rasistiska fördomar. Detta anses nödvändigt numera för att undvika anklagelser om att missgynna minoritetsgrupper, som lätt känner sig orättvist behandlade - och New Haven har ett stort antal skyddade minoritetsgrupper.

Enligt domstolens protokoll utformades tentorna helt riktigt , dvs. de hade inte någonting alls att göra med olika hudfärger.
Men testresultatet visade ändå att vita brandmän fick mycket bättre resultat än deras svarta och bruna kollegor och att endast en minoritetsperson skulle befordras.

De styrande i New Haven reagerade snabbt på denna politiskt oacceptabela händelseutveckling. De vägrade helt enkelt att godkänna resultatet av brandkårens ras-neutrala tentor.

En stämningsansökan för vad man kallar "omvänd diskriminering" lämnades in av vita brandmän som insisterade på att provens resultat bör användas för att befordra dem. Målet avvisades av en liberal domare, tillsatt av Clinton. Denna domare var Sonia Sotomayor och eftersom det sedan överklagats till Högsta domstolen kan hon ironiskt nog lägga tungan på vågskålen igen om Senaten godkänner hennes nominering.

Tänk er om en vit man sagt: "Jag hoppas att en klok vit man med den rikedom av erfarenhet han har, oftare kommer fram till bättre beslut än en Latino-kvinna."

Han skulle ha blivit fullständigt hudflängd. Anklagad både för att vara mansgris och rasist.

2 Kommentarer:

Anneli sa...

Jo det där är ett stort problem, inte lika mycket här hemma (ännu). Vi hade ju det där kvoteringsförsöket vid juridiska institutionen i Uppsala, men det blev tack och lov inget av det.

Jag förstår inte varför minoriteter är så angelägna om att särbehandlas, förstår de inte att detta får motsatt effekt än de förhoppningsvis är ute efter?

Men det är klart att för den enskilde personen är det ju fördelaktigt för karriären och ekonomin, så varför inte utnyttja det.

Vi har det problemet med kvinnor här hemma, Jag vill definitivt inte ens misstänkas för att ha blivit inkvoterad någonstans, jag vill få det jag förtjänar på egna meriter.

Som andragenerationsens invandrare, enligt vår rasistiska statistik, på ena sidan kan jag säga det här utan att bli anklagad för rasism. Dock betraktar jag mig som lika svensk som min far.

Martin sa...

Klokt sagt av Anneli. Sagt av en person som är frukten av invandrare långt tillbaka i tiden, som inte heller tror på "särbehandling" annat än i extrema fall. Tyvärr tror jag att vi är i en återvändsgränd och det dröjer kanske 2 generationer innan den klokheten, som Anneli representerar är vanligt sunt förnuft.
Ps. Jag är inte framgångsrik eller skyller mina dåliga sidor på andra mer lyckade nyligen invandrade grupper.
Däremot vill jag bemötas med respekt utan särbehandling i min vardag som invandrare bemöts idag. De rasistiska åsikter världens alla folk har bör de hålla tyst om inför sig själva och omgivningen. Bär du dig däremot åt som en idiot, så är det inte rasism. Idiot kan stavas på alla världens språk.

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.