17 oktober 2009

Samtidskonsten och islamkritiken

Vi har nyligen haft en ovanligt (med svenska mått mätt) livlig konst- och kulturdebatt i Sverige, där mycket dumt och en del klokt sagts om bla Anna Odells "psyksjukeperformance", om "Axessdebatten" gällande utställningen "Figurationer. Realism och romantik i norsk samtidskonst" och om Göran Hägglunds kulturelitkritik. I efterdyningarna av denna vill jag uppmärksamma en utställning som visades mellan den 30 jan - 9 maj 2009 på Saatchi Gallery i London. Utställningen bar titeln "UNVEILED: NEW ART FROM THE MIDDLE EAST" och innehöll verk från 21 samtida konstnärer boende i eller med ursprung från mellanöstern.

Reuters skriver om utställningen:

"Lurid figures of Iranian prostitutes and images of semi-naked men posing provocatively are among works at a new London exhibition of Middle Eastern art that may test the tolerance of some."

Man beskriver galleristens arbete med att samla konstverken som ingår i utställningen:

"The works, gathered over the last four years by the Baghdad-born impresario [Charles Saatchi, min anm], touch on sensitive topics. They depict the horror of conflicts past and present, explore suppressed sexuality and examine a woman's place in the Muslim world."

Reutersjournalisten Mike Collett-White går också närmare in på några enskilda verk och skriver:

"One of the most striking works on display is "Ghost" by French-Algerian artist Kader Attia, comprising more than 200 life-sized figures of Muslim women in hijabs bowing in prayer, each made out of aluminum foil. Only when the visitor reaches the far end of the gallery and looks back does it become clear that the forms are empty shells.
[se bilden, min anm]

Iran's Rokni Haerizadeh uses biting satire to send up the hypocrisy he sees in his society. The large "Typical Iranian Wedding" diptych shows women at a marriage on one side celebrating in subdued fashion, while the men in the right-hand panel carouse with abandon.
In "Beach At The Caspian" men in their bathing suits frolic by the sea as women covered from head-to-toe wait on them.
"

Vad vill jag ha sagt med detta? Bla att det i vår tid är viktigare än någonsin att man har koll på det fundament man står på och påstår sig vilja värna. Man kan lätt hamna i sällskap med de man säger sig avsky mest av allt om man inte har sambanden klart för sig.

De kulturkonservativa rösterna behövs i samhällsdebatten, inte minst som en motkraft till de som tenderar att helt förlora fotfästet i sin ungdomligt naiva radikalism. Men den som förkastar hela den moderna och postmoderna (västerländska) historen, bara för att slippa jobbiga typer som Odell och hellre vill gynna tjusiga figurativa målningar än jobbig konceptkonst, skall nog snart märka hur han liksom relativisten, inte bara är på väg att såga av den gren han sitter på, utan själva trädet hans gren och flera andra grenar växer på. Plötsligt finner man sig kanske stå på samma podie som Mohamed Omar gör, och på det hela taget försvara samma destruktiva version av konservatism och antimodernism som den nyoutade islamisten gör.

Hur det kan gå när någon förlorar både kompass och fundament kan ni läsa om på denna blogg som drivs av en konstnär som anlitats för att utforma ett anti-"islamofobi"-projekt. Jag försökte föra en sansad debatt där, men mitt sista inlägg släpptes inte fram av den något förvirrade bloggägaren/konstnären.
Projektet det gäller kallas "Islamofobil" (det skall stavas så), och ni kan kan läsa om det på Sveriges antidiskrimineringsbyråers hemsida.


Presstv
Reuters

Tidningen VI

The Independent

Guardian

Muslim Media Watch

6 Kommentarer:

Berit sa...

Jag rekommenderar verkligen att ni tar er tid att följa diskussionen som LP hänvisar till i denna mening:
"Hur det kan gå när någon förlorar både kompass och fundament kan ni läsa om på denna blogg som drivs av en konstnär som anlitats för att utforma ett anti-"islamofobi"-projekt."

Jag är verkligen smickrad över att en person av LPs kaliber bloggar tillsammans med oss.

Anonym sa...

Berit!
Trots Dina goda kontakter med Knute och LP tror jag inte att Du från din utkikspunkt kan följa med i hur snabbt islamiseringen av ditt gamla land går.
Nu har Nobelmuseet öppnat en utställning om yttrandefriheten. Där visas även filmen Submission av Hirsi Ali och den mördade van Gogh. Emellertid är filmen snöpt. Museichefen har uppdragit åt imamen al Haqq Kiellan (en konvertit som förut jobbade på telebolaget Ericson och hette Leif Karlsson)att ta bort allt som kan uppröra de ömskinnade muslimerna! Man skulle kunna tro att den enfaldiga norska fredspriskommitten tagit över Nobelmuseet.
(Ordföranden Jagland var den som drev fram att ge Nobama fredspriset - han tjatade ner de 3 ledamöterna som ville skrota Jaglands förslag).
Sveriges diskrimineringsbyråer (en skum organisation finansierad av Ungdomsstyrelsen=skattepengar har skickat ut medicinkartonger som föregives innehålla botemedlet Islamofobil till de islamistmotståndare (bl a Per Gudmundson ledarskribent i SvD) som identifierats av den likaledes skattefinansierade tidskriften Expo (Daniel Pohl). Hade inte den lysande journalisten Kurt Lundgren, han dog tyvärr i april (han hatade och förnedrade offentligt Daniel Pohl), lämnat oss så hade även den gode Kurt fått Islamofobil sig tillsänt.
Så djävligt står det till i ditt gamla land. Trots Nobama gjorde Du och de dina klokt i att flytta till USA - se bara till att bekämpa motsvarande tendenser i the land of the free! Här är det kört!

Berit sa...

Tack för dina välgångsönskningar. Jag är också rädd att jag inte inser hur snabbt det går utför med Sverige. Fick lite av en chock senast jag gick genom tullen på Arlanda, där jag och mitt 6åriga barnbarn ifrågasattes av en kvinna som var insvept från topp-till-tå och talade knappt förståelig svenska . Mitt barnbarn brast i gråt över behandlingen.

Har du läst LPs ypperliga posting från i går där han skriver om Nobelmuseet.

LP sa...

Tack för de värmande orden Berit. Jag säger detsamma om dina postningar, även om jag ibland känner att jag saknar tillräcklig bakgrundskunskap för att hänga med i alla detaljer som rapporteras från den Amerikanska fronten.

Islamofobilprojektet är verkligen beklämmande. Jag har inte grävt så djupt i det (ännu?), utan fastnade i en surrealistisk diskussion på den blogg som drivs av konstnären som engagerats i projektet.

Sett som ett konstprojekt av samtida konceptuell karaktär är det, oavsett vad man tycker om sakfrågan och om samtidskonst, så taffligt och bristfälligt att man skrattar. Jag undrar var den där Ida D (konstnären) är utbildad? Kanske en ABF-kurs på distans: "Bli samtidskonstnär, 15 kurstillfällen á 200 kr, diplom ingår".

Korkat av henne att stänga av mina kommentarsmöjligheter från sin blogg. Hade hon inte gjort det hade jag förmodligen inte hängt ut hennes pinsamma tilltag här. Jag tycker att jag höll en ganska god ton i debatten, men bla den näst sista som svarade, en sign "Nalle", drog sig inte för att kalla mig både "högerxtremist", "svenne banan" (han särskriver som en fjortonåring) och "nynazist". Ovanpå det driver han en argumentationslinje som får min hund att framstå som ett geni.

Nu är det helgkväll och man får släppa bloggandet ett tag. Jag skall ta en promenad med jycken (vi kanske skall diskutera filosofi medan han kissar) och sen får min lekamen vila.

Hoppas att ditt barnbarn inte drömmer mardrömmar Berit. De där svarta spökena kan tom skrämma en vuxen karl när de smyger runt i kvarteren där jag bor.

Ann-Marie sa...

@ LP
Läste bloggen som du kommenterade i. Ytterligt beklämmande läsning. Vad du än skrev så vreds och vändes det emot dig och det lades in betydelser som jag är säker på inte var din mening. Men efter att ha läst bloggar som muslimer skriver och även vid något tillfälle kommenterat i några, är det bara att konstatera att dom varken vill eller kan se på saker på något annat sätt än sitt eget. Vad man än säger så vänds det emot en och islamofob slängs i ansiktet på en.
F.ö. ett ord som får mig att se rött. För det syftar på en rädsla för islam, jag räds inte islam, jag känner bara ett ytterligt förakt för att inte säga hat gentemot hela eländet. Därför föredrar jag att använda uttrycket islamomisos, http://exileonthewing.wordpress.com/2007/10/15/redefining-the-condition/#comment-893

Anonym sa...

ISLAMS FÖRBANNELSE ÖVER ARABERNA

För en nykter iakttagare står det klart att islam varit en förbannelse för sina anhängare, särskilt araberna. Med sin benhårda auktoritetstro och konsekventa indoktrinering har islam varit det perfekta verktyget för reaktionära despoter. I sitt nummer den 17/10, sid 47, tar the Economist upp arabernas efterblivenhet och konstaterar kallt att "Ett skäl till att alltför många araber är fattiga är usel utbildning".

Här några klipp i fri översättning:

- - -

I en studie av nio statliga skolor för 15-åringar i Egypten, där Darwins utvecklingslära ingick i läroplanen, intervjuades mer än 30 av lärarna i naturvetenskapliga ämnen. Inte en enda av dem trodde läran var sann !

Innan reformer nyligen genomfördes ägnade Saudi-Arabiens grundskolor 31 % av totala lektionstiden åt religion, jämfört med knappt 20 % för matematik och naturvetenskap tillsammans.

Gapet i undervisningens kvalitet mellan arabländerna och andra länder på jämförbar utvecklingsnivå är fortfarande förfärande. En studie som görs vart fjärde år, TIMSS, avslöjade i sin rapport 2007 att av 48 studerade länder hamnade alla 12 deltagande arabländer under genomsnittet.

World Economic Forum i Schweiz rankar grundskolornas undervisning i matematik och naturvetenskap i 133 länder. Egypten får plats 124 och Libyen plats 128, trots dess per capita inkomst på $ 16 000, högst bland arabländerna. Det är sämre än skitfattiga Burkina Faso med medelinkomsten $ 577.

En listning av världens 500 bästa universitet inkluderar tre från Sydafrika och sex från Israel, men inte ett enda från något arabland.

De oljerika monarkierna runt Gulfen har spenderat frikostigt för att locka till sig akademier från väst, men dessa underfakulteter får kämpa för att finna tillräckligt kvalificerade studenter att fylla de praktfullt utrustade lektionssalarna.

- - -

Under en resa i Marrakech för länge sedan hängde sig en ung man på mig och min fru. På hjälplig engelska ville han hjälpa oss att köpa mattor i basaren. Som son till borgmästaren i en inte alltför liten stad hade han haft råd att studera fyra år på universitetet i Kairo. På frågan VAD han studerade var svaret: Koranen. Och något mera ? Nej, engelska hade han lärt privat.

Hans rike far hade kostat på honom en miniräknare, en exklusivitet på den tiden, så han räknade om de lokala priserna till dollar. När jag gav honom kronkursen i dollar, var han helt oförmögen att göra den extra multiplikation det krävde för att få priset i kronor. . .

I århundraden har akademiska studier varit detsamma som utantillrabblande av koranverser.


Fridsamme Fridolf

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.