10 december 2009

Allt finns på Internet


Spioner kommer att bli arbetslösa. Vem är dum nog att betala dem nu när det finns internet?

Instruktioner för säkerhetspersonal vid USAs flygplatser har av misstag publicerats på Internet.
Dokumentet upptäcktes av en bloggare Wandering Aramean.
TSA (Transportation Security Administration) tog omedelbart bort dokumentet men det var redan försent.
Det framgår att vissa politiker inkluderande guvernörer och deras närmaste stab är undantagna från screening, likaså utländska dignitärer och diplomater och deras handbagage.
Dokumentet anger också de regler som gäller för att transportera vapen.

Passagerare från Kuba, Iran, Syrien , Afghanistan, Algeriet, Irak, Libanon, Libyen, Nordkorea, Somalia, Sudan och Yemen ska kontrolleras två gånger.
Jag har inga som helst problem med att passagerare från dessa länder kollas extra noga. Vad som upprör mig är att Saudiarabien inte finns med på listan! De flesta av 9/11 terroristerna var från Saudiarabien, likaså många av självmordsbombarna i Irak.

Detta är det andra stora misstaget av Homeland Security på mindre än två veckor. Det första var "missen" att släppa in paret Salahi till Obamas första statsmiddag.

2 Kommentarer:

vänsterwiki sa...

Med tanke på hur många "svenskar" som hittas i diverse muslimska länder kan det finnas anledning att kolla dessa svenskar två eller tre gånger extra. Man vet ju ungefär hur de ser ut så det är bara att börja jobba.

MS sa...

Jag kan säga att även jag som svensk blondin kollas extra noga. Speciellt när jag reser ensam. Dom verkar tro att jag är någon slags "förförisk" knarkkurir.

Jag har inte heller några problem med omfattande särkerhetskontroller. Tvärtom, men då ska alla inräknas och inte som i detta fall utelämna resenärer från ett land som Saudiearabien som bekant har ett väldigt högt antal självmordsbombare per capita.

Jag tror som jag skrivit förut kommer att få vänja oss vid att våra svenska pass hädanefter kommer mötas med en viss misstänksamhet och inte som förut när man nästan hade en gräddfil som svensk. Tack för det Miggan och Sjuklövern!

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.