24 december 2009

Ge då kejsaren det som tillhör kejsaren och Gud det som tillhör Gud

Ska strax sätta mig i bilen och bege mig till midnattsmässan, och funderar på hur politiserad prästens predikan kommer att bli. Det är en protestantisk kyrka, så risken finns. Inte för att katolska kyrkan är mycket bättre i det avseendet, men påve Benedikt XVI är medveten om problemet och säger att "kyrkan och biskoparna faller hela tiden för frestelsen att bedriva politik. Den mycket konkreta fråga varje präst hela tiden står inför är just denna: hur vara realistiska och praktiska utan att ställa krav på en politisk myndighet som inte tillkommer oss?"

Att göra global uppvärmning och globala orättvisor till religiösa frågor är vad politiker sysslar med just nu. Man försöker övertyga människor om att världen är ond för att vinna över dem till sin utopiska drömvärld. Det är definitivt inte kristendom, det är gnosticism. Prästerna borde undvika att falla i fällan och låta som debattörerna i Sveriges television.

Men hellre en gudstjänst än TV, jag ser att de visar en våldsförhärligande Rambo-film. På julafton då folk vill koppla av och uppleva lite frid och fröjd och Jesusbarnets födelse. Det lilla barnet visar vägen, kärleken vinner.



Svenska kyrkans kristna budskap i jultid - mångfald

12 Kommentarer:

annna sa...

julen borde förbjudas,,ingn mening med det hela längre..vem tror egentligen på jesus o bibeln föruttom gubbarna o gummorna,o enstaka a´la "kristi brud" tokar?

Anonym sa...

Påven borde fängslas för han förnekelser av HIV, Pedofil-prästers övergrepp och alla hans Nazi-sympatier.

UllaBella/

Sanct Clemens sa...

Jag undrar varför något ska förbjudas bara pga att en minoritet tror på det? Kanske man skulle börja med att förbjuda alla mindre partier som låt oss säga mindre än 30% stödjer?
Fast ska man vara konsekvent så är det ateismen som då borde förbjudas då det är en förkrossande liten minoritet som faktiskt är ateister.
Kristna ca 2 miljarder, muslimer ca 1 miljard, hinduer nästan 1 miljard, budhister också snart en miljard. Med övriga mindre religioner så blir det faktiskt inte ens en halv miljard ateister, vilket borde betyda att ateismen borde förbjudas eftersom att den inte längre fyller någon mening:)

God Jul

MS sa...

@ Annna ??

Vad mer ska vi förbjuda när vi ändå håller på? Allt som inte passar dig?

Det finns många som tror på Jesus och Bibeln som nog har en annan åsikt. Vill du förbjuda alla religioner eller är det bara Kristendomen du retar dig på? Det är upp till var och en om man väljer att fira Jul eller inte. Res till ett icke-kristet land eller fly till en stuga i skogen om det inte passar.

Jag hoppas verkligen att du är en invandrare eller en dyslexier. Om inte så är den svenska skolan utom all räddning. Är det verkligen så jobbigt att skriva ut "och"? Jag är ingen språkpolis men om man skriver en kommentar som andra ska läsa så får man anstränga sig lite.

Berit sa...

Rambo-film på julafton? Du behagar skämta?
Här i detta "förfärliga" USA är kanalerna överfyllda med, "White Christmas", "Christmas on Chestnut street", "A Dad for Christmas", "Home for the Holidays", Eloise at Christmas time", 'This Christmas" "A Christmas story" och faktiskt många , många fler.

Det är beklagligt att människor som annna tydligen inte kan känna glädje i juletid och inte heller unna andra att uppleva det. Men det positiva för din del annna, är ju att du har din fulla frihet att låta bli att tro.

Anonym sa...

Vi kanske borde förbjuda kristendomen i Sverige, det är ju trots allt en minoritet som är troende. Ateisterna är ju faktiskt tre gånger fler än troende kristna i det här landet. Jesus har f.ö. aldrig existerat i verkligheten.

Naivtive sa...

Vad jag vet så är Jesus en historisk person bekräftad av minst 2 st oberoende källor. Om inte det är ändrat på så kan vi väl skippa den detaljen. Sen guds son eller inte är lite svårare att bevisa.

Men budskapet i sin grund är ju en del av den västerländska kulturen och kan jämföras med sin motsats i Muhammeds kultur och våldsfilosofi. Om vi inte kan se skillnad på de bägge fundamenten och välja i vilken typ av samhälle vi föredrar säger det mer om oss som individer än vad vi själva inser.

Religionsfrihet är ju en självklarhet, men hur viktig är den för de flesta? Jag offrar gärna den om jag på så sätt slipper islamofaschister gapande om sina pubertala rättigheter. Hur länge kommer vi att ha kvar religionsfriheten med den fortsatta takten på islams utbredning? Demokratin kommer att gå under på demokratins altare. Få verkar se detta och bry sig. Jag blir förundrad över hur islmismen, kommunismen och märkligt nog även faschismen så väl dansar i takt. Är västerlandet så föraktansvärt att det är viktigare att se det gå under än till vilket pris och med vem?

"Vi må aldrig glömma" dundrade Göran Persson men själv begriper han inte vad han såg med egna ögon, och kan tydligen inte sätta det i sitt eget sammanhang. Det är sannerligen en märklig tid vi lever i, och Jól firandet oavsett vem vi firar denna helg, blir allt mer viktig för att komma ihåg vår egen identitet.

Robin Shadowes sa...

Jag tycker man skall förbjuda islam istället.

f. Bumpa sa...

Det var väldigt vad alla skall förbjuda allting! Enligt en meningsfull definition av demokrati jag hörde innebär den att alla får bidra med sitt. De roligaste tiderna i mitt liv har varit bland människor som starkt hävda sina åsikter och tål att andra inte tycker samma. Minoritetens roll är att vidga vyerna. Värdesätt särskilt de minoriteter som du ogillar. Det kan vara fel på din åsikt!!!

Anonym sa...

@MS

...står DYSLEXIER, skall vara DYSLEKTIKER.
I övrigt håller jag med dig helt i sak och innehåll.
/ Språkpolizei

Anonym sa...

Jag tror inte på förbud av religioner eller högtider. Jag tror på att få folk att börja tänka kritiskt och ifrågasätta saker. Själv har jag efter år som kristen blivit ateist efter att jag började ifrågasätta om det jag trodde på verkligen var "vettigt".
Nu firar jag jul som en högtid där jag firar mänsklighetens goda sidor.

Jag tror inte på gud, jag tror på människan.

Med vänliga hälsningar M.Carlsson

Anonym sa...

Jag ville gärna gå på midnattsmässan på julafton men jag bor i Malmö, har 45 minuters promenad til kyrkan( har ingen bil och valde därför att stanna hemma).

Jag är faktiskt rädd för att gå ut ensam i Malmö på sen kväll och natt. Vägen till kyrkan går också genom ett muslimtätt område.

JohannaV

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.