11 januari 2010

Vad är "muslimska" & "islamska" värderingar Aldebe?

Tidningen Dagen skriver idag:

"Mahmoud Aldebe lämnar C: Jag förolämpas för att jag har islamiska värderingar"

Först och främst gratulerar jag såklart Centerpartiet för att de slipper Aldebe. Inte för att jag tror att de börjar föra en vettigare politik pga det, men symbolvärdet är ändå ganska stort när en trojansk häst lämnar den svenska politiken. Sen kan man ju undra varför han inte blev utsparkad istället!

Men jag undrar egentligen mest av allt vad "muslimska" & "islamska" värderingar är? Är Aldebe verkligen rätt citerad i tidningen Dagen? Har han verkligen sagt att det är därför han lämnar Centerpartiet?

Om det är så, reser det en massa frågor. Dagen skriver:

"...efter kritik av flera ledande personer inom partiet som ansåg att han [Aldebe, min anm] hade bristande demokratisyn, tog han några veckor senare tillbaka sin kandidatur."

och

"- Det visar att demokratiprincipen bara gäller de som har svenska värderingar som grund och jag diskrimineras och förolämpas för att jag har islamiska värderingar, skriver han i meddelandet."

Av det senare citatet drar jag slutsatsen att Aldebe anser att det kan finns någon slags motsättning mellan "svenska värderingar" och "islamiska värderingar". Borde inte detta tas upp till diskussion i så fall? Jag väntar med spänning på ledar- och debattsidorna på de stora tidningarna där jag förutsätter att man gör initierade analyser av det som hänt. Det handlar ju högst sannolikt inte endast om det enskilda fallet Aldebe. Jag tvivlar på att han är så pass unik och originell.

Det glädjer mig dock att Aldebe enligt artikeln verkar ha identifierat de "svenska värderingarna". Annars verkar det ju snarare vara regel än undantag att etablerade politiker, journalister, PK-debattörer och annat pack, ifrågasätter huruvida det öht existerar något "svenskt".
Skulle man mot förmodan någon gång erkänna begreppets legitimitet, så är det som en vid och luddig multikultiversion där både Aldebe och burkabärande extremister utan problem går att klämma in om man vill. Läs tex vad Robsten skriver om Böhms sätt att hantera "svenskheten" och dess verkliga försvarare.

Aldebe är annars känd för att bla vilja införa shariasärlagstiftning i Sverige.


Bilden:
Aldebe samtalar med okända muslimska kvinnor i moské


Pophöger vs kulturvänster
Dagen Politiskt Inkorrekt DN Robstenblog Svt Sds Exp

7 Kommentarer:

Haiwan sa...

Hej!!

Läs gärna mitt senaste inlägg om SD (Sverigedemokraterna) och dela med dig av dian åsikter

//MVH

ɱØяñιηg$ʇðя ©™ sa...

Vad jag vet så är Aldebes fru fortfarande med som femtekolonnare. Hon är ju inte lika allmänt känd som sin make. Men saken är ju att dom fortfarande har en extremist och islamist i sina led.

Ann-Marie sa...

Buhuu... så synd om honom då. Inte!!! Kan vi ha sådan tur att han kanske lämnar Sverige?!

Unknown sa...

Hej LP! "haiwan" här

Va glad jag blir att du svarar på många av mina inlägg. Du besvarar det mesta- Kul at t det är mycket gilalr det men orkar itne svara på så mycket just nu:)

Men du SKA få svar! :):)

ditt inlägg har fått mig att se SD lite annorlunda. Jag har läst igenom dina texter men jag är fortfarande inte FÖR SD.

Haiwan sa...

Svar till LP

” För det första är det självklart att våldtäktsmän som inte är svenska medborgare omedelbart utvisas på livstid.”
Det viste jag inte men nu vet jag. Har för mig att de först får ett långt fängelsestraff och därefter skickas de till sina hemländer. De straff de borde få ska de få. Jag har absolut inget emot detta! En självklarhet. Men jag var inte hundra på om de skickades till sina hemländer eller ej men som sagt nu vet jag.

” För det andra tror jag att det finns kulturella orsaker till flera av de våldtäkter som begås. Jag tror att många muslimska män brottas med både en lockelse och ett förakt mot det "dekadenta" väst i allmänhet, och de "slampiga" kvinnorna i synnerhet, och att detta är en stor orsak till att de kan begå avskyvärda brott som tex våldtäkt.”

Självklar är även kulturella och religiösa perspektiv orsaker till detta. Jag tror inte att de som bor i Ex *saudi arabien* begår sådana hemska brott för att de anser att det är ok. Utan det kan också vara att de helt enkelt inte bryr sig om kvinnors rättigheter. Deras samhälle är mansdominerande. Efterblivna! Om jag får utrycka det så- De grundar allt efter sin religion istället för att med eget förnuft lära sig vad som är rätt och fel.

”Alla muslimer som betraktar Europa som "krigets hus" (vilket jag till min stora förvåning hörde att man till stor del fortfarande gör när saken diskuterades i det högst respektabla och försiktiga P1-radioprogrammet "Människor och tro" häromdagen) måste sluta med det för att kunna respektera även icke-muslimer och inte se dem som lovliga offer för våldtäkt, misshandel och rån.”

Självklart men jag måste tillägga en sak. Dra inte alla muslimer över en kam. Det är absolut inte så att alla (eller ens majoriteten) ser ickemuslimer som offer för våldtäckt. Det är viktigt att du gör detta. Bortsett från det så tycker jag att du skriver väldigt avancerat och bra. Försöker skriva i samma nivå;P
” En annan viktig orsak är att vi svenskar lever i en skuldkultur, medan de flesta av de invandrare (både kristna och muslimer) som kommit hit de senaste decennierna lever i heders- eller skamkulturer. Hederskulturen innebär bla att det kvinnan gör/råkar ut för, överförs på gruppen (klanen, familjen etc) och att mannen därför skall vaka över den.
Antagligen uppstår syntax error i skallen på den "hedersman" som konfronteras med en kultur där man strävar efter att kvinnan skall kunna vara sin egen som vilken fri man som helst, utan någon övervakare och husbonde.”

Precis så är det!! Otroligt bra skrivet. Återigen dra inte alla över en kan men du förklarade mycket tydligare än mina exempel på detta.

Det HÄR BLEV INGEN RIKTIG DISKUSSION . Jag har inte så mycket att säga emot dig här. 

Ska besvara dina andra inlägg snart:)

LP sa...

@Haiwan

Det blev lite tokigt där tror jag. Du svarar på "min" blogg på ett inlägg som jag gjorde på din blogg!

Bloggartikeln och mitt inlägg du refererar till finns här:
http://haiwanmusik.blogg.se/2010/january/svar-pa-tal.html?_tmp=85aca28557b20fe2efd6246c5ed3aa6e756de67c

Jag svarar inte här för att undvika att komplicera saken ytterligare.

Haiwan sa...

Okej- Jo jag förstod det. Jag har gjort ett nytt inlägg i min lbogg som heter "svar på era komentarer" där kan du läsa det och besvara om du vill och har tid.

:)

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.