09 februari 2010

Oj, så präktigt

Super Bowl ,som gick av stapeln i söndags, och 106500000 människor tittade på matchen på TV. Tillställningen är därför också känd för sina speciella reklamsnuttar.
En av dem var denna Audi-reklam, som försöker vara lustig, men som ger mig skrämselhicka därför att den inte är helt otrolig. Den spelar skamlöst på människors okunskap.



Det finns inga gröna bilar! Det finns heller ingen tillverkningsprocess som är grön.
Tillverkningen av en (1) Audi balanserar ut alla löjliga försök till "förgröning" som visas och mer därtill.
Det finns bara ett sätt att förflytta sig på, som inte lämnar carbon-avtryck och det är att man förpassar sig till sällare jaktmarker. Även då kommer vi att lämna efter oss kol en tid men det mattas av efter ett par årtionden.

Man kan gå eller cykla!
Vad vi än kör omkring i överskuggar alla andra rituella gröna ansträngningar vi gör. Jag säger därmed inte att ni ska sluta med att diska burkar och sortera flaskor och bry er om miljön om det skapar en duktighetskänsla.
Men om du tror att det gör någon skillnad om du kör en "Grön" bil jämför med en gammal Volvo måste jag göra dig besviken.

På många vis en sorglig reklam och Gore-polisen gjorde det inte bättre.


4 Kommentarer:

Ann-Marie sa...

Smaklöst!!

Anonym sa...

Framtiden

LP sa...

citat från Berit:

"Det finns bara ett sätt att förflytta sig på, som inte lämnar carbon-avtryck och det är att man förpassar sig till sällare jaktmarker."

Just det, det är trots allt den effektivaste metoden om man vill vara "klimatneutral", alltså att man inte finns öht (trots att det som du säger blir lämningar efter oss som redan finns).

Men hur ofta hör man klimatalarmisterna diskutera överbefolkningproblemet?

Anonym sa...

Inte det minsta rolig reklamfilm.

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.