28 mars 2010

Malmö som en irakisk stad - fantastiskt!

De flesta som följer med i den multikulti-, islam- och invandringskritiska bloggvärlden har väl sett bilden till höger förut. Den kommer från ett rapportinslag som sändes den 11 mars 2007, och är upplagt på YouTube av "dfsdfhhsdf". Inslaget handlar om den skadliga massinvandringen och kvinnan, som heter Fatima Obaid, dyker upp ca 1:50 min in i videon.

Jag blev påmind om fröken Obaids förtjusning över arabiseringen och islamiseringen av Malmö när jag läste Sydsvenskan 2010-03-25. Artikeln "Malmö­kultur på export" rapporterar om en inbjudan till svenska poeter att medverka vid en poesifestival i Irakiska Basra. Trevligt...

Det "lustiga" i hela saken är hur rubriken
"Malmö­kultur på export", korresponderar med avslutningen på artikeln:

"Att de ansvariga i Irak vänder sig till just Malmö är inte så konstigt, säger Natik Awayez:
– I Irak känner alla människor till Malmö, det är verkligen så, det är så pass många familjer som har släkt och vänner här. Man talar om Malmö som om det vore en irakisk stad, det är helt fantastiskt.
"

"fantastiskt", tack...eller?
Skall man bli ledsen eller smickrad? Som om Malmö vore en irakisk stad. Ja det stämmer nog till alltför stor del; bilbomber, bränder, stenkastning, hedersvåld, islmisk indoktrinering, slöjor, niqaber och burkor, öppet judehat, kackerlackor, gatuvåld, svenskhat, skolvåld osv. Ja inte f-n är det engelsmän, amerikaner, japaner, schweizare, fransmän eller tyskar som satt sitt avtryck på Malmö det senaste decenniet.

Trevlig helg!


Sds YouTube

7 Kommentarer:

Arlav sa...

Håller helt med..
De som inte inser vad som hänt i Malmö och som händer i ett antal andra städer också de VILL inte förstå.
Och VILL man inte se - då förstår man inget heller.
För vem vill ha sin egna lilla världsbild om Den Goda Världen krossad??

Robin Shadowes sa...

Jag är inte ett dugg smickrad. Jag vill att Malmö ska bli en svensk stad igen.

Ann-Marie sa...

Jag betackar mig för den “äran”, det är inte bilden på staden jag växte upp i och bodde i många år. På den gamla goda tiden såg man inga hucklen på sta’n och man var i allra högsta grad lyckligt ovetande om "Egyptens gräshoppor" som skulle komma att hemsöka den.

Knute sa...

Kanske något för multikulti-Malmö?

Barbröstade brasilianskor ska lära muslimer i Odense att dansa samba.

http://hodja.wordpress.com/2010/03/26/allah-bespottelse-i-voldsmose/#comments

Felicia sa...

Jag har aldrig i mitt liv blivit mer provocerad och äcklad! Du säger alltså att allt irakisk kultur har medfört till Malmö är svenskhat, gatuvåld, hedersbrott, kackerlackor(?),islamisk indoktrinering osv?

Förklara för mig, ge mig konkreta exempel på detta öppna judehat du talar om?(en parantes är ju att antisemitism rent faktamässigt är vanligast förekommande bland etniska svenskar och nationalister)

Det enda jag kan säga som stämmer vad det gäller Malmös befolkning med invandrarbakgrund är att det i dagsläget inte fungerar eftersom Malmö är så extremt segregerat. Ingen typisk Malmöbo blir lidande av bråken i och kring Rosengård, de som lider är de som bor där, i dagsläget 98% med invandrarbakgrund. En minoritet av dem, kanske mindre än ett 100-tal startar bråk och kravaller och får främlingsfientligheten att växa. Ska samtliga invandrare straffas pga. dem? Jag väntar idag på ett parti som är villiga att ta tag i frågan utan att vara invandrarfientliga.

Vad det gäller kackerlackorna... De undermåliga bostäderna på Ramels väg har inget med de boende att göra mer än att Sverige har en dysfunktionell invandrarpolitik som har allt för lite fokus på att utbilda, upplysa och skapa en ny tillvaro för människor som varit tvugnga att fly.

Jag är glad att människor i Irak känner gemenskap med Malmö, det visar att kulturer i världen blir gränsöverskridande och om vi kunde ha en sådan inställning till varandra internationellt så skulle vi inte ha några problem med exempelvis terrorism. Som invandrarkritiker kan du kanske också se det positiva i att en mängd människor med irakisk bakgrund som får leva i ett (till stor del) demokratiskt land, kan inspirera och sprida värderingar till familj och vänner i Irak. Hur ska vi som land och den övriga världen utvecklas utan krig om vi inte kan utvecklas gemensamt?

För den som tänker avfärda mig som judehatande, stenkastande irakier kan jag säga att jag är så kallat "etnisk svensk" och är född, uppvuxen och boende i Malmö.

Barabas sa...

Nu ljuger du allt lite Felicia. antisemitism är vanligast förekommande bland araber, iaf i Malmö. Jag har aldrig sett en svensk öppet kränka en jude, men jag har sett araber göra det flera gånger.

För övrigt så känner inte människor i Irak gemenskap med Malmö. De känner gemenskap med andra irakier som bor i Malmö.

Jag undrar Felicia, vad du anser att Irakierna har tillfört Malmö utöver våld, svensk och judehat, hedersbrott och kackerlackor? Falafel brukar vara ett populärt svar, men slipper jag vara rädd för rån och misshandel när jag går ut på stan klarar jag mig bra utan falafel.

Mattias Johansson sa...

Felicia: Det är väldokumenterat att judar fördrivs från Malmö av befolkningen från mellanöstern. Det var ju detta som bråket kring Reepalus antisemitism handlade om. Förstår inte hur du uttala dig i en fråga när du verkar så väck och dåligt påläst.

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.