15 april 2010

Nära en orm vid sin barm


En bonde vandrade över sin åker en kall vintermorgon. På marken låg en Orm, stelfrusen och orörlig. Bonden visste hur dödlig denna Orm kunde vara men ändå plockade han upp den och lade den mot sitt bröst för att värma den.
Ormen vaknade snart upp och när den återfått tillräckligt mycket styrka bet den mannen, som varit så vänlig. Bettet var dödligt och när bonden insåg att han var på väg att dö ropade han: "Det är rätt åt mig eftersom jag visade medlidande med en skurk".

Den allra största vänlighet kommer inte att avhålla den otacksamme.

Denna fabel av Aesop, skriven för mer än 2500 år sedan, exemplifierar att om man visar vänlighet mot ondskan resulterar det i mer ondska.
Att stötta de som dödar resulterar i mer död, inte liv. Det ligger i människans natur att tro att godhet resulterar i godhet och ondska i ondska. Av detta drar man också den förvrängda slutsatsen, att bara för att man blir illa behandlad måste man ha gjort något som förtjänar det. Denna logik används ofta av Vänstern för att argumentera att islamiska terrorister enbart betalar tillbaka för oförrätter.

Problemet med den sortens resonemang att gott återbetalas med gott och ont med ont, är att det förutsätter att alla kulturer, alla ideologier, alla religioner är likvärdiga. Att alla reagerar på samma sätt med samma motiv och behandlar alla på samma sätt som de själva blir behandlade. Det förutsätter också att ondska bara existerar därför att något ont har gjorts mot någon annan.

Men redan Aesop visste att inte ens den största vänlighet avhåller den otacksamme.
I stort sätt alla länder som drabbats av muslimsk terror har svarat med att göra livet bättre för muslimer. Men hur mycket de än värmer Ormen kommer den ändå att bita.
Ingen annan än det mycket dumme eller psykopaten kan på allvar tro att det bara är ont som återbetalas med ont; att Ormen bara biter om du biter först. Om du värmer och gosar med den kommer den att värma dig tillbaka.
Giftiga saker bits. Islam har burit omkring gift i sina huggtänder alltför länge för att vi ska tro att det är annorlunda.

Var bondens problem att han tyckte synd om Ormen eller att han identifierade sig med den?
Israels premiärminister Barak antydde att om han fötts som en palestinsk arab hade han också blivit terrorist. Det är ormens röst som talar inifrån bonden. Ormens röst som säger att den enda skillnaden mellan oss och ondskefulla människor är att de har lidit och vi har inte. Man ser det fristående från moral och ser det som en rättighet och ursäkt för att frigöra våra sämsta impulser. Man legitimerar giftet.

Om bondens problem är, att han tror att han innerst inne är en Orm och att Ormen är en bonde, ser man ingen skillnad på ont och gott. Om vi tror att man bara kan vara god om man blivit bra behandlad och man är ond bara för att man blivit illa behandlad, då kan vi bjuda in Ormen och allt blir bra. Vi är ju alla Ormar innerst inne. Det är bara genom att värma Ormar som vi kan ändra på det.
Det är i stort Vänsterns synsätt och det är förklaringen till mycket av vansinnet vi ser omkring oss.
De plockar upp Ormen och blir bitna och dör medan de undrar varför deras syn på världen, som verkade så riktig, visade sig vara så fel.
Och vi dör tillsammans med dem.
För bonden bar med sig Ormen hem, byggde ett bo för den och fyllde sitt hem och alla andras hem med Ormar. Vi obduktionen kan det vara svårt att se var bonden börjar och Ormen slutar.

Daniel Greenfield


11 Kommentarer:

Anonym sa...

Sant. Ett inslag i TV häromdagen där man intevjuade en om svårigheterna att gör gemensam sak på Cypern sade verkligen sanningen

Patrik T sa...

Träffande inlägg måste jag säga. Har annars läst ett inlägg där bloggaren menade att islam är "den vidrigaste spyan som bubblar upp ur en kloak från helvetet" - så att kalla islam för "ormen" är ändå rätt så hyggligt... ;)

Robin Shadowes sa...

Det beskrev dom politiskt korrekta i ett nötskal. Enda skillnaden är att dom inte blivit bitna och dött än. Nej, det finns faktiskt en skillnad till. Dom inte bara tar upp en orm och stoppar in under sin egen skjorta, dom går och delar ut ormar till alla andra också. Den som vägrar ta emot en orm får genast frågan: Är du ormofobiker?

Vivian sa...

Ungefär 1000 invandrare hade fått frågan, vad dom tyckte bäst och värst om med Sverige.
Majoriteten svarade, att den sociala välfärden var det bästa och svenskarna var det värsta.

För mig låter det som at säga, att man tycker mycket om en frukt, men hatar trädet som bär den.
Ganska likt Aesops fabel egentligen.

Berit sa...

Man kan ju argumentera lite och säga att ormar inte biter därför att de är onda utan det är en instinkt för överlevnad....... Men det gör ju inte saken bättre eller löser problemet....
Man bör hålla sig borta från ormar.

Katzenjammer Kid sa...

Suveräna kommentarer!

Robin Shadowes sa...

Vivian, undrar vad man hade fått för svar om man hade vänt på det och gått ut och frågat vanliga svenskar om vad som är bäst och sämst med invandringen... Okej, nu har vi ju det där med stigmatiserings-syndromet men låt oss leka med tanken på att dom hade kunnat svara ärligt utan risk för socialt självmord.

Anonym sa...

En efterlängtad synsätt! Hur mycket onda har den "gode" orsakat i svenska samhället. Vi kan utanför invandringen lägga till praktexempel som t ex skola och sjukvård. Ingen som någonsin vågar eller inte ens kan ta konflikt med den krävande och störande "ormen". Jobbiga barn daltas och föräldrarna "hjälpas". Latmaskarna är sjukskrivna och resten betalar kalaset...
Growing

Knute sa...

Moskéer ger politisk islam mer utrymme och förhindrar integration. De är inte som kristna kyrkor, islam skiljer inte på religion och politik. Man ska inte inbilla sig att imamer är angelägna att predika om demokrati och yttrandefrihet när det inte finns något sådant i islam. Om man med integration menar att imamer genom sina moskéer och organisationer får politisk makt, ja då är det vi som blir integrerade, inte dom!

Knute sa...

På tal om de politiskt korrektas ormofobi-fobi:

Vid dispyten på en parkeringsplats i Landskrona lär den mördade 78-åriga kvinnan ha sagt något nedsättande till den 23-årige muslim som slog ihjäl henne. Och naturligtvis har mördaren fått stjärnadvokaten Silbersky, som förmodligen under rättegången kommer att antyda att offret var en otäck rasist, och att det bara var en naturlig reaktion hos förövaren som ledde till denna "trafikolycka".

Anonym sa...

What makеs thіs peгmanent condіtion even more ѕad, is that I
have bеen his fan since mу eaгly dayѕ
of being a member of the Islamic Emіrate of prisoners
Afghaniѕtan.

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.