02 september 2010

En dunder-flopp

Vi sålde vår gamla Passat härom veckan och fick riktigt bra betalt, bättre än vi hoppats.
Som jag förutspådde förra året när jag skrev om regeringsprogrammet "Cash for Clunkers", (bidrag från staten till en ny bil om man skrotar den gamla) kommer priset på begagnade bilar att gå upp eftersom så många, fullt användbara, försvann från marknaden.

Minns ni denna video där man pumpar in Sodium Silicate i motorn på en Volvo för att få den att skära?



Köparna fick upp till 4,500 dollar i bidrag och tusentals gamla bilar krossades.

Fullständigt ansvarslöst!
Obama-administrationen kallade det för en enorm succé.

Om man menar att man får "fria" pengar, köper något man ändå skulle ha köpt och samtidigt förstör värdefulla saker, som kunde ha köpts och använts av mängder av människor under många år, har man en underlig uppfattning om succé.

Av de 700,000 bilar som ingick i programmet var den beräknade försäljningsökningen 125,000. Varje enskild affärstransaktion kostade således skattebetalarna 24,000 dollar.

Miljömupparna hävdade att det skulle bli så bra för miljön. Man skulle reducera CO2 utsläppen och det visar sig att det kostade 237 dollar per ton jämfört med "carbon credits"på internationella marknaden, som kan köpas för 20 dollar per ton.

Department of Transportation siffror beräknade att man reducerade CO2-utsläppen med 700,000 ton per år vilket är mindre än vad som släpps ut i Amerika under en timme. Besparingarna i bränsle beräknas till vad man använder i landet under 4 timmar.

Enligt Edmunds.com har priset på begagnade bilar (tidigare-ägda, som man så vackert kallar dem) gått upp med ca. 10% och en tre år gammal bil kostar i genomsnitt 20,000 dollar. Visa modeller som tex. Cadillac Escalade har gått upp med 35 till 40 procent från förra sommarens priser.

När allt är sagt och gjort, var "Cash for Clunkers" ett fruktansvärt slöseri. Fullständigt irrelevant vad gäller miljö-förbättring och en enorm kapitalförstöring. En ekonomiskt hel-idiotisk idé.

Nu har GM släppt ut sin Volt på marknaden, vilken är ytterligare en storslukare av skattebetalarnas pengar. GM fick 50 miljarder dollar i "bailout-pengar", 14 miljarder för att modernisera lokalerna, 240 miljoner från Energidepartementet och batteritillverkaren har dessutom fått 2,4 miljarder i understöd.
Priset på gatan är 41,000 dollar .
Ytterligare en dyrbar, kort resa misstänker jag

7 Kommentarer:

LP sa...

En ohelig (och omedveten) allians mellan miljötalibaner och bilindustrin? Nybilsförsäljningen lär väl öka när begmarknaden krymper?

Här hemma i Malmö har man äntligen kommit på att det nog inte var en bra idé att byga vindkraftverk mitt i stan. Några sköna miljoner åt h-e som jag fick vara med och bränna. Allt för symbolvärdet...

Kanske skriver några rader om detta imorgon om jag hinner.

Robin Shadowes sa...

Nicolai Sennels om det tredje världskriget.

http://snaphanen.dk/2010/09/02/tredje-varldskriget-sa-har-blir-det/#comment-154078

Ann-Marie sa...

Vilket slöseri på resurser! Istället för att använda slut på det man har, ska det köpas nytt och vart hamnar då den här Volvon med alla dom andra bilarna som helt sanslöst har förstörts på det heliga miljöaltaret?!

pw sa...

Ytterligare en gång till så får vi se hur duktiga vänstern är på att räkna. Fin reklam för vänsterns skola.

Berit sa...

LP, nybilförsäljningen var rekordlåg förra månaden trots att priserna sänkts.
Hondas försäljning har sjunkit med 27%, Toyota med 29%. De var de två märken som tjänade mest på CashforClunker-programmet.

Bilverkstäder klarar sig riktigt bra just nu..

LP sa...

@Berit

Konstigt, men det kan ju bero på lågkonjukturens efterdyningar. Här i Sverige tycker jag mig tyvärr annars se omedvetna och oheliga allianser mellan näringsliv och idologiskt drivna, men totalt ovettiga miljötalibaner - så länge det finns något att tjäna så drar man åt samma håll. Att man sedan inte tjänar ekonomin och förnuftet tycks inte spela någon roll.

Ibland är det någon initierad som ryter till mot tokerierna, men de flesta rättar sig nog i ledet för att inte förlora fördelar och göra sig obekväma. Massmobbing mot de som vågar presentera information som går emot inkvisitionen bestående av politiker, journaliser och andra med många åsikter men utan kunskap.
Se tex:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/vindkraften-sagas-av-kritiker-1.1158882

Ingvar sa...

Jag, som gammal Grå-sosse röstade hela tiden, på Tage Erlander, då han var aktiv, ty han höll bara inte på det "Trygga och goda folkhemmet", utan även på våran nordiska kultur och religion, som vi haft här uppe i Sverige i drygt tusen år.
Jag fortsatte att rösta på det partiet, även efter 1969, då Olof Palme hade fått tag i rodret, jag befann mig mest utomlands på den tiden, och jag trodde ju att han hade samma idéer.
Men 1985, råkade jag vara hemma, och på TV-nyheterna få se att statsminister Olof Palme önskar 21 000, unga friska och starka muslimer välkomna hit upp till vårat kalla land i Norden.
Chocken jag fick, sitter ännu kvar inne i ryggraden på mig.
Eftersom jag ofrivilligt varit närvarande i två krig, mellan muslimer och kristna i Lbanon och Biafra.
Det egendomligaste är, att allesammas de övriga 6 olika ledarna av rikssdagspartierna, tyckte att denne Olof Palme hade en enastående idé. Sverige skall i framtiden, bliva ett islamiskt land. Eller hur???

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.