25 november 2010

Happy Thanksgiving!


För tre år sedan skrev jag om Thanksgiving som symboliserar generositet och tacksamhet och fick så mycket illvillig kritik att i år har jag anpassat historien.

"Pilgrimerna kom över i skeppet Mayflower, de var fullständigt överväldigade, de var förvirrade, de hade ingen aning om var de var, de hade ingen aning om hur man livnär sig, de hade ingen aning hur man skyddar sig, de hade ingen aning om hur man håller värmen, de hade ingen aning om någonting. De var bara typiskt dumma vita människor som flydde från någon annan plats där de inte heller visste hur man skulle leva.

Ut ur skogen kom sedan dessa underbara indianer och visade förbarmande och medkänsla.
De var ett med marken och med andarna, och de såg dessa inkompetenta, underliga, vita människor, klädda i lustiga svarta och vita hattar och kostymer och de blev vän med dem och de lärde dem hur man planterar majs och hur man kan fånga djur och använder bäverskinn för att hålla värmen och Thanksgiving är vårt sätta att tacka indianerna."

Vad gjorde den vite mannen för att visa sin generositet?
Han lurade indianerna att sälja Manhattan för 24 spänn, stal deras hästar, tog ifrån dem olika saker som de hade använt i sin religion, peyote tex. och sedan blev de sjuka. Han gav dem syfilis och andra sjukdomar, gongorrhea och naturligtvis rasism, bigotteri, homofobi. Sedan stuvade han in dem på reservat, men efter ett tag kände han sig skyldig och lät indianerna ta över alla kasinon utanför Las Vegas och Atlantic City.
Tja, är inte det den sanna historien om Thanksgiving?

Här följer en sammanfattning av vad som verkligen hände:

"I november 1620, anlände Mayflower till New England med totalt 102 passagerare, inklusive fyrtio pilgrimer som leddes av William Bradford. Under resan hade Bradford gjort ett avtal som skulle etablerade rättvisa och lika lagar för alla medlemmar i den nya gemenskapen. Han tog sina idéer från Bibeln. De såg de forntida israeliterna som sitt föredöme och de tvivlade aldrig på att deras experiment inte skulle fungera. När pilgrimerna landsteg , fann de, enligt Bradfords dagbok, en kall, karg och ödslig vildmark. Inga vänner hälsade dem välkomna, det fanns inga hus att skydda dem och under den första vintern dog hälften av pilgrimerna, inklusive Bradfords egen hustru, av svält , sjukdom och kyla.
När våren äntligen kom, lärde indianerna dem hur man planterar majs, fiskar torsk och flår bäver. Livet blev bättre för pilgrimerna, men de var ännu inte framgångsrika!"

Här slutar oftast historien.

Vad man utelämnar är att Pilgrimernas kontrakt med handelsmän och sponsorer i London krävde att allt de producerade skulle gå till en gemensam pott där varje varje medlem hade rätt till en andel och utifrån denna pott skulle man också betala London.
All den mark de röjde och husen de byggt tillhörde också samhället. De var kollektivister!
Bradford, som hade blivit den nya guvernören i kolonin, insåg snabbt att denna form av kollektivism var lika kostsam och destruktiv för pilgrimerna som den första stränga vintern, som hade tagit så många liv.

Långt innan Karl Marx ens var född, hade pilgrimerna upptäckt och experimenterat med vad som bara kan beskrivas som socialism. Och vad hände? Det fungerade inte!

Vad Bradford och hans samfund fann var att de mest kreativa och flitiga människorna inte hade initiativ att arbeta mer och hårdare än någon annan, om de inte kunde utnyttja sina krafter till egen vinning. Resten av världen har experimenterat med socialism i över hundra år och försökt förädla och uppfinna den på nytt men pilgrimerna bestämde sig tidigt för att skrota systemet.

Bradford skrev:
"I den här gruppen konstaterades att denna ordning skapade mycken förvirring och missnöje och förhalade många arbetstillfällen, som skulle ha varit till deras fördel och komfort. Unga män som var mest lämpade för arbetskraft och tjänster knotade över att de skulle tillbringa sin tid och kraft att arbeta för andra mäns fruar och barn utan någon kompensation ... det var orättvist".
Pilgrimerna insåg att man kan inte förvänta sig att människor gör sitt bästa utan incitament.
Så vad gjorde Bradford och hans grupp?
De släppte lös de kapitalistiska fria marknadskrafterna om privat ägande. Varje familj tilldelades sin egen mark och fick marknadsföra sina egna grödor och produkter. Och resultatet var succé .
De hade mer mat än de kunde äta. Vinsten gjorde att de kunde betala av skulden till London och de satte upp handelsstationer med indianerna. Samhället i Plymouth attraherade fler européer och var starten för vad man kallar "Great Puritan Migration".

Och Pilgrimerna tackade Gud för sin lycka.

1 Kommentarer:

Anonym sa...

Här kan man läsa det fantastiska Svenska Dagbladets uppfattning om Thanksgiving i Amerika:
http://blog.svd.se/henrikssonsusa/2013/11/26/thanksgiving-1-caramel-och-popcorn/
http://blog.svd.se/henrikssonsusa/2013/11/27/thanksgiving-2-alla-indianer-firar-inte/
SU

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.