25 mars 2011

Sova på jobbet

De piloter som kontaktade flygledartornet vid Reagan National Airport möttes av största möjliga tystnad i onsdags natt, vilket tvingade piloterna i två flygplan med sammanlagt 165 passagerare och besättningsmedlemmar att landa på egen hand.
Flygfältet har i stort sett ingen reguljärtrafik nattetid.

Kontrolltornet, som normalt är bemannat med en flygledare från midnatt till 6 på morgonen, svarade inte på anrop eller telefon från kontrollanter på annat håll i regionen.

Kontrollanten "indikerade att han sovit under en kort tid av sitt pass." Officiellt kallar man det ett mänskligt trötthetsproblem som är under utredning.

Alla dessa förmildrande ord som man hittar på: Terrorism= av människan orsakad katastrof,
och nu när vi bombar araber i Libyen kallar vi det "Kinetic Military Action".

Alla flygkontrollanter i USA är statligt anställda, antingen av FAA (Federal Aviation Administration) eller U.S. Department of Defense och deras dokumentation när det gäller tillbud skrämmer även en som inte är flygrädd..

Här finns beskrivet
några av de misstag och tillbud som kunde ha slutat väldigt illa.
Kanada tex. har inte alls så många problem, enligt International Air Transport Association. Deras flygtrafik sköts av Nav. Canada som är ett privatföretag som har varit mycket framgångsrikt.

Gissa vad FAA anser att lösningen är på problemet med sovande kontrollanter ?
Anställ en till som kan se till att nr. 1 är vaken!


0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.