17 augusti 2011

Vinst är fult


Obama reser runt i landet "för att tala med folk" och ge dem råd om hur de ska sköta sina affärer, bl.a. de som tillverkar bilar i Cannon Falls, Minnesota.

Man kallar det en "officiell tur" för att det ska betalas med skattepengar, men det skriker Valkampanj lång väg

"Ni kan inte bara tjäna pengar på stadsjeepar och lastbilar. Det finns en plats för stadsjeepar och lastbilar också, men eftersom bensinpriserna går upp måste ni förstå marknaden. Folk vill spara pengar"

Detta sagt av den man som med stormsteg driver landet mot ekonomisk kollaps och företag efter företag mot ruin. Den man som reser runt i fordon som ser ut att vara byggda för Darth Vader, som flyger Air Force One varthän han vill; som ger stimulanspengar till solpaneltillverkare (Evergreen Solar) som sedan skickar jobben till Kina och går i konkurs. Den man vars favoritbil, Cheverolet Volt, sålts i 125 exemplar förra månaden.

Förstå marknaden!
Ni ska inte bara tjäna pengar på stadsjeepar och lastbilar!

Det är ju det enda de tjänar pengarna på!
-----------
Vita Huset och de stora biltillverkarna resonerar om en gemensam standard för bränsleförbrukning år 2025. Enligt Washington Post kommer man att enas runt 54.5 miles per gallon ( 23,17 km/liter)

Chrysler säger att "det blir enkelt". Och alla håller med om att man behöver bara utnyttja självklar teknik som redan är klar att använda. Man kallar det "plain vanilla teknology"

Då frågar jag mig: Om en sådan magnifik förbättring är så enkel och kostnadseffektiv,
vad väntar man på?
Varför måste man vänta på att regeringen ska tvinga biltillverkare att erbjuda en sådan fantastisk bränslebesparing? Det borde ju tilltala köparen tom. mer än luftkonditionering, mugghållare och andra bekvämligheter som konsumenter så gärna köper.

Kanske detta "accepterande" helt enkelt bero på att man nu underdånigast måste säga, " Ja och Amen", till Obama?

(GM fick 50 miljarder dollar i "bailout-pengar", 14 miljarder för att modernisera lokalerna, 240 miljoner från Energidepartementet och batteritillverkaren har dessutom fått 2,4 miljarder i understöd.)

Eller att man tror att en del biltillverkare inser att det kommer att bli mer kostsamt för konkurrenterna än för dem själva - och att det därför kommer att öka deras marknadsinflytande och kanske till och ruinera några av rivalerna?

Jag är djupt misstänksam mot Chrysler och Obamas motiv.

Obama säger att han ska presentera nya lösningar på våra ekonomiska problem i september.

Det bästa han kunde göra för landet är att säga att han inte ställer upp till omval!


0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.