16 september 2011

Information

Den stora bokhandelskedjan Borders har nu stängt sina sista butiker efter 40 år.
När de startade sin effektiva affärsmetod kritiserades de starkt för att de drev de små lokala bokhandlarna i konkurs. Borders erbjöd bättre urval, lägre priser, längre öppettider.
Nu har Borders fallit offer för samma öde och klarar inte konkurrensen från Amazons dominans, Kindles och andra e-böcker.
Och det är precis som det ska vara!

Borders tvingade inte kunderna att överge de små bokhandlarna. Om någon ska anklagas så är det kundernas "girighet". I en fri marknadsekonomi är det kunden som bestämmer. Vi kunder röstar med våra dollar och kronor vilken produkt och vilken industri som ska överleva.

Det är ett oerhört effektivt system som kontinuerligt utvärderar den ekonomiska utvecklingen i varje företag och dess förmåga att betjäna konsumenterna. När Borders var som mest framgångsrika belönades de med stora vinster och utökade till mer än tusen butiker i landet. När de inte längre klarar att konkurrera tvingas de i konkurs. Lämna det systemet i fred och ekonomin går mot högre effektivitet.

Amazon kommer också en dag att bli föråldrad och jag tror inte att det dröjer särskilt länge förrän pappersböcker är ett minne blott. Ungdomar läser inte längre och man stavar och skriver inte heller annat än förkortade textmeddelanden på telefonen. Lär man fortfarande ut Välskrivning i skolorna?

På Webben kommer kunskaper och information att finnas kvar, eller det kanske är bättre att säga "gömma sig". Alla har samma tillgång till all information som finns i världen oavsett var man lever.
En smart person kan lära sig nästan vad som helst med en billig dator och bredband: matematik, litteratur, språk.
Jag tror att skolbyggnader ganska snart kommer att stå tomma, barn behöver inte fraktas fram och tillbaka längre. Med datorer och kameror kan en lärare dirigera 100 barn som sitter hemma i sina rum och övervakas av en eller två föräldrar som också jobbar hemifrån.

I takt med att vi blir mer och mer elektronifierade tappar vi personlig närkontakt.
Internet möjliggör en elektronisk gemenskap, men vi ser inte varandra i ögonen längre. Vi textar närmaste grannen i stället för att kila över och prata. Livsmedelsbutiken tillhandahåller scanners så vi behöver inte ens växla några ord med kassörskan.

Många av oss tillbringar dagen med örat begravt i en mobiltelefon och med tummar som lever ett eget liv på displayen
Och medan vi gör det, skärmar vi av de människor som faktiskt befinner sig i samma rum som vi. Det verkar som vi för länge sedan gått över gränsen för vad som är artigt. Människor tar samtal, textar eller kollar e-post även när de är ute på middag.

Hur många av oss sitter ner med familjen på kvällen och spelar Kinaschack, Monopol eller "Finns-i-sjön"?

Jag började med böcker och hur hamnade jag här?
Här är min fråga till er: Hur har tekniken ersatt era personliga interaktioner?

9 Kommentarer:

Anonym sa...

Precis mina tankar
/// SS

Anonym sa...

I think we risk becoming the best informed society that has ever died of ignorance. ~Reuben Blades

ɱØяñιηg$ʇðя ©™ sa...

Jag har fått höra att umgås med folk på internet inte "är på riktigt". Hur dom tänker vet jag inte. Om man inte är på riktigt bara för att man sitter bakom en dator så finns väl inte jag heller då.

Fördelen med internet är att man kan umgås utan att bo i samma stad eller ens i samma land. Det finns många olika sätt att umgås med. Jag började med Yahoo och gick över till MSN för 10 år sedan. För att dom hade roliga chatt-rum och roliga grupper. Tyvärr har dom ju lagt ned båda numera. Sedan kom MySpace men numera är det mest Facebook och Twitter som folk umgås i. Själv tycker jag Second Life är roligast av dom sociala medierna.
I SL är det lite annorlunda eftersom avatar betyder mer än bara en enskild profil-bild. Där är det en animerad figur. Det finns många olika simulationer av allehanda slag. Det finns olika musik-klubbar utefter vilka musikaliska preferenser man har. Oftast har dom en speciell station som default men det spelar även DJ's och riktiga artister där. Tydligen har även kända artister som Duran Duran uppträtt även om de flesta är okända. Men det spelar ju inte så stor roll. Dom kan ju vara bra för det.
Äger själv inget land men har en liten virtuell stuga som är rätt mysig.
För dem som skulle råka bli nyfikna så är det gratis att bli medlem och programmet är också gratis. Fast vill man skaffa sig lite roligare avatarer än dom man får som default så får man köpa eller göra egna om man nu är bra på sånt. Man kan också skaffa ett pro-konto och då fylls det på med 300 Linden dollars varje vecka. Har tre olika konton men bara ett som är pro.

Brukade även spela mahjong på Yahoo men har inte gjort det på länge nu. TV4 hade en spelsajt som hette Blip men den lade tyvärr ner vid årskiftet. Tyckte det var rätt kul att spela Fia, Ludo, Yatzy och ibland lite Hjärter där.

Spelar inte WoW själv men vad jag förstått så är det även en social grej. Man spelar ju i lag och snackar ihop sig innan man börjar spela. Det senaste multiplayer jag spelade var Guild Wars men jag tröttnade rätt fort eftersom jag tyckte det var tråkigt. Kan tänka mig engagera mig i nåt men WoW har hållit på för länge så jag har ingen lust att börja med det nu. Hakar hellre på nåt nytt spel om det kommer nåt roligt, under förutsättning att det är rollspel för first shooter spel blir lite tjatiga i längden. Rollspelen är mer varierande och inte så linjärt uppbyggda, så det är friare att utforska olika ställen. Rollspel behöver inte nödvändigtvis vara fantasy även om många säkert förknippar dem med den genren. Man kan f ö rollspela på SL också numera.

Betraktaren sa...

Gud förbjude att "pappersböcker [snart] är ett minne blott"!

Hur väl jag än anammat idén med (delar av) internet kan jag inte annat än tycka en läsplatta med en digital roman gömd i sina minneskretsar nånstans inte känns annat än torftig - eftersom jag älskar själva boken lika mycket som dess innehåll!

Jag kan som svar på din fråga tycka - utan att ha mycket egna erfarenheter (är inte med på facebook, har aldrig läst ett twitter) - att ja, tekniken verkar har ersatt personlig interaktion. Hos somliga. På gott eller ont? Ja, säg det. Själv är jag inte så social av mig. Föredrar att prata med min hund.

Men jag har nyligen börjat blogga och skrev en litet inlägg om att äga böcker nyligen:
http://textbildfunderingar.blogspot.com/2011/07/den-motvillige-konsumenten.html

OT: tack för "wistful" - en ny glosa för mig

Knute sa...

Belgien har Europas högsta ekonomiska tillväxt därför att de i 15 månader inte haft någon regering!

"Belgien, som i erhvervsmæssig sammenhæng på ingen måde er exceptionel eller spektakulær, har EU’s højeste vækstrate. 15 måneder, hvor Big Government ikke har stukket næsen i det belgiske folks liv og arbejde. Overladt til sig selv, har et civiliseret folk en tendens til at virke produktivt. Hvad var det Reagan sagde om staten?"

http://monokultur.dk/?p=7085

Peter sa...

Mobiltelefongisslet är nog det värsta. Jag kan inte ens gå på en födelsedagsmiddag (med kanske 10 - 15 gäster) utan att ungdomarna tvunget ska lägga upp sina mobiler på bordet.

Jag roade mig också med att studera ungdomar som promerar utanför min balkong. Man kan knappt se en tonårsflicka i dag som går omkring utan att titta på sin mobil eller håller en cigarett i sin hand.

Med detta i bakgrunden, plus internet, Facebook, Twitter etc, förstås jag varför unga människor verkar så rastlösa och stressade i dag. (Missförstå mig inte, jag gillar internet och har blivit väldigt beroende av det.)

Jag håller också med en äldre släkting, som hävdar de som är födda på åttiotalet eller senare kommer att bli den första generationen med lägre medellivslängd. Detta beroende på att de motionerar mindre, äter sämre och, framför allt, stressar sig igenom tillvaron. Ja, samhället i sig självt har blivit mycket mer stressigt. Den tid när man hade samma arbetsplats i 40 - 50 år är nog ett minne blott.

Anonym sa...

"Med datorer och kameror kan en lärare dirigera 100 barn"

Som jag har förstått det så bedrivs mycket undervisning i Alaska på detta vis, allt sedan början av 2000-talet.

MS sa...

Det är en del av den tekniska utvecklingen. Allt går framåt, från stentavlor till Twitter. Problemet är att vi låter de unga dikatera villkoren i för hög grad. Det är upp till föräldrar och i förlängningen skolan att ställa kravet att de unga skall behärska konsten att läsa och skriva på det traditionella sättet. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Anonym sa...

Jag köpte en bok på en second hand butik för en krona - det visar sig att på nätet kostar den 750 kr. Om man är lite allmänbildad kan man göra fynd
/// SS

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.