22 oktober 2011

De evinnerliga förbuden är typiska för landet

Svenska TV-nyheterna 20/10 påtalade att föräldrar gång på gång ber om ledighet från skolan för sina barn för att resa någonstans. En kvinnlig präst sa att hon hade svårt att anpassa sina semestrar till skolan och kunde inte se något galet i att resa med barnen under skoltiden, när de passade sina läxor. De hade nu varit i Grekland.

Kommentar från Spjutflickan:

Om barnen håller sig à jour med läxorna kan deras resa väl inte störa undervisningen. Det är väl till och med så, att barn i belästa familjer får mera ut av att vara ihop med vuxna intresserade än med jämnåriga i klassen. Varför vill staten Sverige så diktatoriskt bestämma över föräldrar och barn?

Är det av hänsyn till barnens framtidsutsikter? Säkert inte - det klagas fortfarande högljutt över kvaliteten på undervisningen. Barnen kan inte tillräckligt när de lämnar skolan..

Näh, saken är att barnen skall indoktrineras med de riktiga politiska åsikterna. Därför får de inte gå på privatskola eller undervisas hemma. Helt galet är det om föräldrarna har deras egen åsikt om sakerna eller sämre! visar direkt motvilja mot skolsystemet eller mot landets styrande politiker.

I Danmark är man inte så diktatorisk. Där har man inte "skolplikt", men "undervisningsplikt". Eleverna visar att de har minst de samma men som oftast bättre kunskaper än barn i statens allmänna skolor.

Läs också om den 9-årige pojken som blev bortrövad av de sociala myndigheterna därför att föräldrarna ville ge honom hemundervisning.

10 Kommentarer:

Knute sa...

"Ett lands utveckling beror på folket"

- sagt av den finländska presidenten Tarja Halonen, då många förundrades över finska elevers goda prestationer i OECD:s PISA-tester. Vilket onekligen är sant då man tittar på arabisk bakgrund och elevers läsförmåga i Sverige. Den svenska skolan är ett PISA-elände.

"Förbudssverige" - säger danskarna ofta, eftersom de finner de evinnerliga förbuden typiska för landet. Nu vill de svenska sossarna införa skolplikt från tre års ålder. Är det för att de arabiska barnen ska lära sig svenska?

En stark kärnfamilj består av mamma, pappa, barn som själva fattar beslut om hur de vill utforma sitt liv. Det är därför som socialismen ser som mål att bryta sönder kärnfamiljens styrka så att människor blir beroende av staten och politikers makt över dem.

Peter sa...

Det känns i alla fall "tryggt" att kunna konstatera att det finns ett område där Sverige är världsledande - jag tänker givetvis på genusforskning.

Knute sa...

Ett annat område där Sverige är världsledande är att förbjuda kritik av islam, med hjälp av halvstatliga åsiktspolisen Expo med flera.

Peter sa...

Knute, barnen ska fostras i mångkultur, statsfeminism (jag är givetvis för jämlikhet, men inte feminism) och genusanpssning redan tidig ålder. Ju snabbare man kan indoktrinera dem, desto bättre. Att Alliansen inte heller verkar ha något emot detta säger ganska mycket om situationen i Sverge.

Anonym sa...

Du har tydligen inte minsta aning om vad som VERKLIGEN blir följden i 99%! Jag VET som lärare i 35 år. Förut var det närmast otänkbart,nu en pest. Allra jobbigast i "färdighetsämnen" som moderna språk och matte med direkt progressiv gång och inget man kan läsa in på solstolen på egen hand.När Lisa är tillbaka i klassrummet, brunbränd från Thailand, kommer hon tex garanterat hojta på fransklektionen: "futur",vad är det för ngt,aldrig hört talas om, förklara! Och så där med andra elever,andra veckor,andra ämnen. En jätteröra med ständiga repriser och snigeltakt på allt och fräckast av allt: barnen till ansvarsfulla föräldrar(eller med mindre kosing)blir de verkliga förlorarna utan ens ngn skrytig resestory att dra.. Begrunda detta, ni själviska föräldrar!

Anonym sa...

Underkänn ungen då, skicka meddelande till föräldrarna om anledningen. Förklara att de får ta ansvar för att han/hon inte kan hänga med, om det nu händer så mycket i skolan på en vecka eller två, vilket jag tvivlar på! De bör ju ha råd att anställa en privatlärare om de har råd att resa till Thailand.

Lisa/

Lionillion sa...

Något som inte verkar finnas på vare sig skolväsendets eller "skolpolitikers" karta är att standardmodellerna för utbildning, särskilt på grundnivå, inte funkar för alla. Det finns sådana som knappt kan lära sig något med de för närvarande hippa metoderna; sådana som antingen måste få sitta mer eller mindre ensamma och lära sig efter eget huvud, eller som behöver andra typer av pedagogisk vägledning.

När jag gick i grundskolan och gymnasiet var jag sådan. Att fysiskt gå till skolan var i de flesta fall ett rent slöseri med tid för min det. Jag lärde mig ofantligt mycket bättre när jag fick sitta själv. Det gällde i princip alla ämnen; matematik, fysik och kemi (de teoretiska bitarna och räkneövningarna,) svenska, historia, engelska, tyska... Behövde jag hjälp hade jag tur nog att ha universitetsutbildade eller ditto studerande i familjen eller familjens umgängeskrets som jag kunde fråga - och det gick bra, för jag åstadkom MVG i nästan allt (innan jag på grund av depression hoppade av gymnasiet och tog de sista betygen på komvux,) TROTS att skolväsendet ödslade mycket av min tid och åsamkade mig mycket lidande.

De flesta jag träffat som har haft liknande erfarenheter har oftast varit högintelligenta, och i många fall, men inte alla, har det långt efteråt visat sig att de har någon slags psykologisk/neurologisk egenhet, typ ADD, Aspbergers eller något liknande.

Den vanliga skolan verkar ha väldigt svårt att ta hand om sådana; de som genuint sticker ut från mängden, eller som helt enkelt har andra behov när det kommer till lärande, utan att för den skull vara obegåvade.

Ann-Marie sa...

Till anonym lärare: Vilket ämne undervisar du i?

Anonym sa...

Försök själv utföra något som helst konsekvent arbete om eleverna avviker nån vecka då och då lite hursomhelst. Det funkar inte. Varför har vi inte så flexibel, för att inte säga personlig, arbetstid i våra andra yrken? För att det inte fungerar förstås. "Nä, nu tar jag semester i två veckor. So long suckers." Du kan tro att eleverna skulle se förvånade ut. De kanske skulle bli glada, men dom skulle j-vlar i mig inte lära sig pq-formeln, glosor eller göra klart grupparbeten under tiden.

Berit sa...

Om man befinner sig på en nivå i undervisningen där man räkanar med pq-formeln och fortfarande inte har lär sig att inhämta kunskaper på egen hand efter en eller två veckord bortavaro, har skolan verkligen missat sin huvuduppgift: Nämligen att lära ut var och hur man inhämtar kunskaper!

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.