28 februari 2012

Så här fungerar el-bilar

De sk. el-bilarna är fullständigt beroende av fossila bränslen. Var tror ni annars att elektriciteten kommer från? Vindsnurror?

Men det är annan smolk i glädjebägaren också. Här är en rapport från VentureBeat.com

Om du äger en Tesla och vill förvandla din blänkande leksak till en värdelös tegelsten, allt du behöver göra är att parkera den.
Så fort batteriet är helt urladdat, har du en värdelös, om än dyr, metallklump och Tesla kommer att debitera dig $ 40.000 för att få igång den igen - nästan lika mycket som för en ny Tesla Model S.
Tesla säger till sitt "försvar" att ..."alla bilar kräver underhåll och att el-bilar ska alltid vara anslutna till nätet när de inte används. Alla batterier förstörs om de får stå urladdade under lång tid."
Visst, men det förändrar inte att när en Tesla är helt urladdad är den oanvändbar - det kostar 40-tusen att fixa den och det skulle kosta ännu mer, om det inte vore för alla subventioner.

Det är inte bara batterier. Det är ju så PC att tro att el-fordon är så fantastiskt bra för miljön att det i sig motiverar alla dessa subventioner.

US. News rapporterar:
I Kina finns enligt uppgift 100 miljoner eldrivna skotrar och bilar. Det borde vara en välsignelse för miljön, eller hur? Inte precis.
För att köra dessa fordon i Kina genereras elen på det mest ekonomiska sättet: kolkraftverk. Problemet är, att de marginella miljöfördelarna med att köra runt i en elbil kan inte på långa vägar neutralisera kolkraftverkens utsläpp av fina partiklar av metall, syra, allergener och damm.
"Utsläppen från anläggningarna påverka närliggande människor nästan fyra gånger så mycket som bensin-drivna bilar"

New York Times:

I Kalifornien har man en ny bestämmelse om bil-föroreningar, för att skära ner smog och bekämpa den fruktade globala uppvärmningen. Tillverkare som kan sälja bilar som överstiger den nya federala bränslestandarden, får reducera antalet bilar de säljer med upp till 50 procent år 2018, en minskning som kommer att sjunka till 30 procent 2021.

Kort sagt, förorenings-reglerna kommer att minska de totala antalet elbilar som säljs i Kalifornien.

Det finns ingenting som en väloljad byråkrati, som får sin information från dogmatiska närsynta ideologer, kan åstadkomma när det gäller oavsiktliga konsekvenser.
Varför skulle vi inte vilja ha mycket mer centralstyre och regeringsinblandning? De är så ju så bra på vad de redan gör.

5 Kommentarer:

AndersJ sa...

hej Berit! vakna! i rapporten från VentureBeat.com står det att det tar ca 11 veckor innan batteriet är slut om det inte får laddning!?? min fråga till dej är,läste du inte hela rapporten eller utelämnade du dom 11 veckorna medvetet? och du! vem fan skulle låta bilen stå i 11 veckor? kan man göra det är det idiotiskt att ha bil för då behöver man inte nån!
och ditt svammel om kolkraft i Kina har inte relevans i sverige, vattenkraft och kärnkraft har vi i sverige! vindkraft? ja marginellt.
andra länder runt om oss har delvis kolkraft men inte i sverige, och du! kom inte med att vi köper en massa kolkraft från närliggande länder.

Berit sa...

Ja, AndersJ och allt du behöver veta är var din navel befinner sig!

AndersJ sa...

jo jag förstår din något nedlåtande kommentar.
Kina är ett skitland det vet väl alla, det finns mycket kolkraft i världen, vissa länder utökar den också men utvecklingen inom energiförsörjningen står ju inte stilla.
När det gäller att ladda elbilen så tror jag att många el-biltillverkare kommer att följa koenigsegg qantum,hela karossen är täckt med solceller, solceller har utvecklats enormt på bara 5-10 år och i dom solrika länderna innebär det att man kanske inte behöver plugga in i eluttaget alls.
jag tror kolkraften kommer att minska inom 10-15 år, att sen vissa länder skiter i generationerna som kommer efter oss kan världen inte göra mycket åt.

AndersJ

Berit sa...

Och medan det regnar och solen inte skiner på natten kan du fundera ut kostnaden per watt och cm2. Det är mycket mer ekonomiskt försvarbart att fortsätta och rena utsläppen från kol/olje-kraftverk och låta de rika gossarna leka med el-bilar.

Knute sa...

How to kill you and make it look like an accident

New cars are online and advanced hackers can take over the control of your car while you drive. And crash you into a wall or whatever... If you are anti-government or something, better get an old car...

"Most modern cars use computers to control everything from engine compression to cruise control, airbags and brakes. Those computers communicate with each other on open networks. Using an $80,000 grant from the Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA), two researchers recently hacked the onboard computers of a Toyota Prius and a Ford Escape SUV.

They made the Prius accelerate and brake, as well as jerk the wheel while traveling at high speeds. They managed to turn the Ford’s steering wheel at low speeds and disable the brakes, which caused researcher Charlie Miller to drive the SUV into his garage and totally destroy his own lawnmower. This is the stuff of nightmares."

http://finance.yahoo.com/news/hackers-hijack-car-100005232.html

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.