16 februari 2012

Ta sig en funderare


När jag skriver om vapenlagar i USA kommer i stort sett samma argument upp varje gång och många av dem, måste jag säga, verkar dåligt genomtänkta. Dessutom uppmanas jag att "tänka" och när jag gör det och försöker bena upp argumenten som vapen-motståndarna har, kommer jag fram till ungefär följande:

*Skjutvapen är onda
*Bara poliser och soldater ska ha dem
*Regeringen vet vad som är bäst för oss
*Om man gör sig av med alla skjutvapen blir allt bra här i världen

De flestas bild och vad de tror vara kunskap om skjutvapen kommer från filmens värld och att det bara är gangsters som har vapen.
Om man frågar dem vilket föremål som skulle vara farligast för ett barn, om man har det i hemmet - en pistol eller en swimming pool - svarar de omedelbart: "Pistol, så klart".... fast oändligt många fler barn (omkring 100 gånger fler) drunknar i pooler varje år, än skadas av skjutvapen.

Den person som inte anser sig ha behov av en pistol, är antingen fullständigt tillfreds med att bli ett brottsoffer, eller helt övertygad om att ingen människa är ond. Det är vad jag logiskt kommer fram till när jag "tänker" .
För om du tror och accepterar det faktum att vissa människor är onda - att de begår brott utan ånger och ger sig på sådana som inte kan eller kommer att försvara sig - skulle du inse behovet av att ha ett föremål som du kan försvara dig med. Det är enkel logik för mig.
Om du inte vill bli ett offer för brott måste du vara beredd att försvara dig mot överfall eller angrepp. Om den kriminelle har ett vapen av något slag, måste du antingen vara enormt skicklig eller ha ett eget vapen mer effektivt än vad buset har, för att klara dig helskinnad.
Om du inte har en fullständigt blind tilltro till människans godhet, borde du ha accepterat att människor är villiga och kapabla att begå våld för egen vinnings skull. Det är en del av den mänskliga naturen, som de flesta av oss inser.

Litar du fullständigt på alla människor du ser? Om du säger nej undrar jag, varför inte?
Och om du säger, " Ja, jag litar på alla" är mitt råd: "Sluta läs nu och leta fram telefonnumret till en psykiatriker."
Nyheterna varje dag är fyllda av berättelser om människor som inte är pålitliga.
De kallas rånare, mördare, våldtäktsmän... kriminella i största allmänhet och de skulle gladeligen inkludera alla oss som läser detta i listan av offer, om tillfälle gavs.
Fråga dig själv om du verkligen är villig att bli ett offer. Det finns sådana som säger det - vi kallar dem pacifister.
" Vänd andra kinden till...kärlek, inte krig "...visst, jag skulle också gärna 'göra kärlek' varje dag och två gånger på söndag i stället för krig, men jag tänker inte gömma huvudet i sanden och låtsas att det som händer runt mig aldrig kommer att nå fram till mig.
Om du är en Pacifist kan du sluta läsa nu.


Om du emellertid är villig att försvara dig själv och din familj bör du ta dig en funderare på vilket föremål som är bäst att använda för det ändamålet. Jag skriver "föremål" eftersom det finns många att välja på. Vi har händer, armbågar, knän, fötter, huvud... är du tillfreds med det? Här i USA finns pepparspray, TASER, knivar och pistoler...hur låter det?

Många människor inser att deras kroppskrafter inte kommer att räcka till men säger att de är villiga att slåss med kniv. Fundera på om du verkligen tror att du kan sticka och hugga någon upprepade gånger med en kniv?
Många hävdar att det inte finns behov av skjutvapen men jag måste säga att jag föredrar att stoppa våldsverkaren några meter ifrån mig därför att jag har en revolver i handen. Jag har gjort det en gång och det var tre stycken unga män som snabbt kom på andra tankar och vände om.
Slutsatsen är att om du favoriserar vapenförbud är du personligen villig att bli ett offer i stället för att bekämpa onda människor.

Brottslingar har tillgång till och använder alla möjliga vapen. Varje individ är personligen ansvarig för sin egen säkerhet och trygghet - inte polisen, inte regeringen, inte politiker. Högsta Domstolen i USA har även tagit ett beslut om att regeringen inte bär ansvar för varje medborgares säkerhet. Som individ är du ansvarig för din egen.


Om brottslingarna har vapen - och det har de ju - kan du då säga att du INTE är villig att vara ett offer och samtidigt hävda att vi ska förbjuda skjutvapen?


34 Kommentarer:

Robin Shadowes sa...

Jag skulle gladeligen skaffa ett vapen men ni vet hur det är i Sverige. Jag kommer ALDRIG bli godkänd för licens så jag är körd helt enkelt. Min enda chans är att hitta ett vapen på nåt lik när kaoset bryter ut.

Ann-Marie sa...

Jag håller helt med dig Berit! Och jag gillar din sista bild där! Precis så är det ju i alla dessa vapenfria zoner. Det är bara kriminella med ont i sinnet som har vapen eftersom dom struntar högaktningsfullt i alla regler och förordningar.

Anonym sa...

Tack Berit, mycket bra skrivet.
//Arne

pw sa...

Reglerna i Sverige.
Lite beroende på vad man gjort så har myndighetarna en karenstid på max 5 år. Sen så är det fritt att söka licens. Enklast är att ta jägarexamen svårast är enhandsvapen. Enhandsvapen kräver att gillar att tävla och träna regelbundet för de licenserna är tidsbegränsade till 5 år, sen så måste man söka licens igen.
Men det aja baja att ens tänka på att försvara sig själv med vapen i detta land

Betraktaren sa...

Jag håller med dig i stort och smått men undrar ändå: "... fast oändligt många fler barn (omkring 100 gånger fler) drunknar i pooler varje år, än skadas av skjutvapen".
Är det en viktat värde? Jag har ingen aning om förhållandet mellan skjutvapen och swimmingpoolar.

Berit sa...

Exemplet med pooler drog jag fram för att belysa hur dåligt begrepp vi har egentligen om vad som är mest farligt. Det höjs inte många röster om att vi ska förbjuda pooler
Jag har tidigare skrivit om
Kennesaw, en förstad till Atlanta. Där införde man en lag att varje hushåll måste ha ett skjutvapen.

Inbrotten i hem minskade med 89% jämför med staten Georgia som helhet, där det under samma tid minskade med 10.4%.
Efter 10år var Kennesaw fortfarande 72% lägre än innan lagen infördes.

Anonym sa...

Hvis Danmark havde så mange våben som USA blandt private, så frygtede jeg ikke muslimerne og deres antal.
Men det gør jeg nu, og jeg håber på, at den væbnede modstandsbevægelse fra krigens tid vil genopstå.
At skabe frygt og usikkerhed i fjendens lejr, det er den bedste form for modstandsarbejde.

falkeøje

Mika Aalto sa...

Det här var nog ett av dom bästa inlägg du någonsin skrivit. Kan bara hålla med dig och alla andra som kommenterat här till hundra procent. Fria män äger vapen. Slavar gör det inte. Om regeringen vill avväpna dig är det för att dom vill göra dig till en slav som dom kan behandla hur som helst.

Anonym sa...

Ni som bor här i USA bör bli medlem i National Rifle Association (NRA). Dem försvarar våran rätt att försvara oss med skjutvapen om det är nödvändigt.
www.NRA.org
//Arne

Berit sa...

Gun Owners of America (GOW) gör ett bättre jobb, tycker jag. Har du tittat närmare på dem?

Anonym sa...

Berit !
Detta stod att läsa i Avpixlat.info nu ikväll. Det är en god illustration till vad som framöver kommer att hända i Sverige i allt större utsträckning:

"Familj pistolrånades
MALMÖ I oförminskad styrka fortsätter de kriminella sina övergrepp mot den hårt plågade befolkningen i Malmö. Polisen står till synes handfallna inför den av politikerna skapade situationen.

En familj utsattes för ett grovt rån i sitt hem i dag. Två pistolbeväpnade män krävde guld när de rånade en familj i Hermodsdal. Två unga män beväpnade med pistol försökte få sonen i familjen att ge ifrån sig guld. Det är oklart om rånet lyckats eller ej. Händelsen kom till polisens kännedom klockan 09.59. Det stod då klart att två män i 20-årsåldern knackat på i en hyreslägenhet för att försöka råna en familj på värdesaker. När de inte fick något guld försvann männen. Familjen, som bor på Hermodsdal, ska inte ha känt igen personerna, som valde att lämna platsen när inget guld fanns att tillgå. Det är ännu inte känt om rånarna fick med sig något annat byte, allt enligt uppgifter hos Skånepolisen.
/SB

Anonym sa...

Berit.
Tack för tipset. Skall bli medlem där också. Skadar inte att bli medlem i båda.
//Arne

Robin Shadowes sa...

Min enda chans att komma över en pistol är att köpa den illegalt. Men det är knappast riskfritt. Tänk bara att behöva träffa gangsters på ett avskilt ställe. Man kan ju för fasen lika gärna bli rånmördad. Så kan dom dessutom sälja pistolen en gång till.

Berit sa...

Arbeta för att ändra lagstiftningen, Robin!

Anonym sa...

Har också gett upp helt, Sverige har nu mer kriminella invånare än hederliga. Enda gångerna jag är ute är när jag skall till å från jobbet, samt handla mat vilket jag gör i samband med hemresan, all övrig tid stannar jag hemma, och öppnar inte dörren för någon, jag vågar helt enkelt inte gå ut längre, risken för våld så som rån, mord, våldtäkt, misshandel mm har ökat i explosionsartad takt, och så lär det fortsätta eftersom våra politiker och myndigheter vill ha det så, varför förstår inte jag, men jag tror att dom vill förslava oss människor och göra oss till invalider vilket ju är helt sjukt.
Tragiskt är vad det är.

Anonym sa...

Anonym (utan signatur)
Ja, Reinfeldt är verkligen inte mycket att ha. De andra är inte mycket bättre, men han är värst. Fullkomligt fis-ljummen inför alla problem. Och nu har han börjat med parollen -"Vi älskar människor". Känns det igen: "Ta fast tjuven, ropade tjuven". Det lurar naturligtvis ganska många, men inte alla.
/SB

Anonym sa...

Robin.
Kan du inte bli medlem i en jakt klubb? Och sedan få tillstånd att köpa en hagelbössa som du kan ha i hemmet. Hur är det med pepperspray eller en elektrik stungun? Har läst nån stans att getingspray lär vara effektivt som försvarsmedel.
//Arne

Anonym sa...

Sorry, jag håller inte alls med om att vi lever i ett uselt land. Lokalbladet, Norrköpings Tidningar, håller reda på busarna, och det är en hel del sådana. Socialgrupp 4. Men annars är väl hederlighet norm?
- Och ekonomiskt… Ni vet inte att Sveriges BNP förra året ökade mest i ”gamla EU” (EU15)? Åren 2005–2010 låg bara Luxemburg före oss (och det berodde väl på finans-industrin). (Wiki)
- Vår statsskuld är nu 32% av BNP. (I USA är den 103%; 129% om man räknar med delstaterna. Nästan som 1945, förstår du.)
- Allt började med Göran Perssons ”Den som är satt i skuld är icke fri”. Gammalt snusförnuft, kan man säga. Men i många länder har man inte insett det i tid…
/ Steve

Anonym sa...

Däremot kan jag väl säga att jag inte alls litar på storstadstidningarna längre. Det de skriver om har väl hänt, men detaljerna, och förklaringarna, är helt opålitliga. Och mycket skriver de inte alls om.
66-67% av journalisterna röstar på s+v+mp, så från 1989 till 2005, enligt Journalisthögskolan i Göteborg 2006: ”Journalistkårens partisympatier".
Ett danskt citat:
”Svenska journalister är några skurkar (nogle slyngler). De har bara en sak för ögonen – att manipulera. Jag hade en intervju med en tidning i Göteborg. Intervjun återgavs korrekt, men illustrationen var [nazi-ledaren] Johnni Hansen på marsch genom gatorna.”
”Därför har vi sagt till svensk tv att de gärna får intervjua Pia Kjærsgaard, men bara live, så att de inte kan manipulera henne.”
Søren Espersen, folketingsmedlem for Dansk Folkeparti, tidigare journalist
http://www.journalisten.dk/nye-journalister-er-hundeangste
/ Steve

Steve sa...

”Medelklassen försvinner i USA” påstår SvD Näringsliv idag. ”Inkomstklyftorna vidgas i USA, så också motsättningarna mellan fattiga och rika.” Det är New York Times säger det, så det så. (Och dom är ju alltid riktiga och 'opolitiska’…?) ”Vita Huset ser oroat på utvecklingen.” (Oroat…?) ”Mitt Romney är urtypen för det vi kämpar mot”, säger en #Occupy-man från Cleveland.
- Men var det inte så att Obama’s Stimulus-paket 2009 skulle ha fått fart på USA igen…? ”$787 billion”, eller hur?
- Kom ihåg att USA är uppdelat i två ”länder”: Blue states, elitära och radikala, och Red states, folkliga och konservativa. Blue är ’kusterna’, Wash DC–Boston och LA–Seattle, och mindre utpräglat Chicago och norrut. Allt annat är ”rött". Men media finns i de blå områdena!
- Därför kan SvD skriva så här. Och tro att man beskriver USA riktigt och allsidigt.

Steve sa...

Unemployment U6 är en siffra på de som vill arbeta heltid, men inte kan det: Vanlig arbetslöshet (U3), plus ofrivillig deltid, plus ”har gett upp att söka, det lönar sig inte”.
- 2006 gick U6 upp till 8,5%, 2007 hade 8,8% i december; sedan – under Demokraterna – steg det.
- 2008 13,5%. 2009 17,2%. 2010 17,0%. 2011 16,4%. Statistiken börjar 1994, men så här högt har det aldrig varit förr. (11% jan 1994, 10% 2003.)
- I Demokrat-styrda Kalifornien var U6-siffran 22,1% år 2010. Var femte person är åtminstone delvis arbetslös.
- Svenska tidningsläsare har aldrig sett dessa siffror. De menar att ”de fattiga” måste ty sig till Obama för att få det bättre. ”Det har ju stått i tidningen, så det måste vara sant.”

Knute sa...

Tack för kommentarer, Steve!

Jag tog mig friheten att publicera dem här:

http://canuteocean.blogspot.com/2012/02/det-ar-new-york-times-sager-det-sa-det.html

Mvh Knute

Anonym sa...

Med så generösa arbetslöshets förmåner varför skall man söka jobb? Jag har två nära vänner här i Kalifornien som har blivit arbetslösa nyligen. När jag frågade om dem tänker söka nytt jobb sa dem inte förrän bidraget tar slut.
För närvarande är bidraget för 98 veckor. Det är menigen att man skall söka jobb och skicka in eller ringa till myndigheterna och bevisa att man har sökt. Men enligt dem så är det lätt att lura dem.
//Arne

Steve sa...

You’re welcome,Knute! Jag gillar konservativa amerikaners åsikter; National Review t.ex.
- Svenskar, njae… Ett aktuellt exempel: Kirurger försöker ibland göra om en karl till ett fruntimmer. ”Han” blir en ”hon” i folkbokföringen. Och då tycker man kanske att hon inte ska få barn som karl längre. Man steriliserar manspersonen ifråga.
- Men se det tycker även våra kristdemokrater från och med denna vecka är fel! Inte får man sterilisera ”henne”! Det vore ju onaturligt!
- Äh!
- Obama försöker nu tvinga katoliker att betala för preventivmedel, steriliseringar och aborter. I USA duger man till att protestera. Det här gäller religionsfriheten. Och i USA sätter man sig (hittills) inte emot den friheten!
- Men den här problematiken är alldeles för besvärlig för svennemedia. Det hela blir för redaktörerna ifråga bara en fråga om preventivmedel, som vi ju alla vet är något helt nödvändigt…
- By the way: I ”gamla tider” (1960) aborterades 2,6% av barnen i Sverige. Så kom p-pillret 1964.
- Och aborterna försvann? Nej. 12,7% 1970, 21,7% 1974, 26,4% 1979.
- Siffran har nu stabiliserat sig på 25%. Vart fjärde litet barn tas bort. Enligt Socialstyrelsen.

Anonym sa...

Jag känner sånt djävla utanförskap någonsin skådat, med detta byggt upp ett fruktansvärt hat, har sådana som har förstört mitt liv totalt med förföljese,men kommer hämnas i totalt hat tillbaka.Polisen gör endå ingenting,dom bara höller med och allierar sig med krimminella.

Anonym sa...

"National Rifle Association says:
Guns don´t kill people - people kill people. Well monkeys do too, if they have a gun."

Anonym sa...

How do you know? Are you a monkey?

Lisa//

Anonym sa...

Om man "tänker så" här i Sverige, om man tillåter "fria vapen" det kommer få en "vilda Västern" i vårt land.
Vill vi få i Sverige med en "fritt skjutande" mot en och andra som anfaller mot "mig" eller en legaliserad vapen-lag !
Jag har flera legala vapen, men jag bär aldrig vapen på mig, utom då, när jag är på vägen till eller från skytte-banan.
Även då är min vapen utan slag-stift eller patroner, d.v.s. vapen kan INTE användas för skjuta.
Jag har skjutit som tävlavare mer än förtio år, och aldrig haft behov at dra min vapen mot en andra människa, utom den tid jag var med i en F.N uppdrag i mellan östern, och då var det 1967-1968.

Anonym sa...

Risken är väl att kriminella - istället för att "endast" råna dig - går till våldsamt angrepp direkt vid möte. Alltså, att våldet eskalerar som en följd av att allt fler beväpnar sig. Samma desperation - nej, alltså inte ren och skär ondska - som får människor att begå sådana brott kanske då tvingar dem över ännu en tröskel. Innan du hinner dra ditt vapen till självförsvar ligger du på marken till följd av dödligt våld och förövaren tar sedan hand om dina ägodelar.

Mvh Anders

/ Anders

Berit sa...

Har man så dålig tilltro till omdömet hos sig själv och andra?

Berit sa...

Anders, din teori stämmer inte. När man lättat på vapenlagar i olika stater ser man en tydlig trend att brotten minskar därför att de kriminella också har självbevarelsedrift:
1. inte vill riskera att bli skjutna.
2. inte vill riskera att åka fast för mord enbart för att komma över en plånbok med några hundra

Hur konstigt det än låter känner inte bovar någon större längtan att döda andra.

undantag: drogkartellerna vid mexiko-gränsen eftersom "kriget mot droger" driver upp priset så högt att pressen blir enorm

Lennart Remstam sa...

Summa summarum är att om alla hederliga hade ett vapen skulle dom hinna skjuta tjuven innan dom själva blev skjutna och tillslut skulle det inte finnas några kriminella, eller hur ska jag räkna?

Anonym sa...

I Sverige har de blivit lätt att få en abort, därför är siffran så hög som Steve skriver.
Flera kvinnor har sex med, en kanske hellt okänd man, blir gravid, och vill sedan få en abort.
Har dessa kvinnor inte lärd att varje sexuella samröre kan komma med en blivande barn.
Killar måste ha en kondom om de har tillfällig sex med en tillfällig kvinlig partner, på så sätt kan de bli mindre antal aborter.
Om vi hade en hårdare abort lag-stifting, d.v.s aborten kan ges endast för en som har blivit våldtagen eller för medicinsk anledning, då skulle inte abort-siffran vara så hög som 26 % för år 1979, som Socialstyrelsen och Steve skriver här ovan.

Knute sa...

Pas på hvis din 4-årige datter tegner dig med en revolver…

I Canada blev en far arresteret , kropsvisiteret og fik sit hus gennemsøgt pga en 4 årig’s tegning!

http://hodja.wordpress.com/2012/02/25/pas-pa-hvis-din-4-arige-datter-tegner-dig-med-en-revolver/

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.