14 april 2012

Får det vara en kopp kaffe ?

Jag gillar Starbucks Cappuccino.
Muggen man får har ett lock som är gjort av plast - petrokemikalier som kommer från olja. Tack alla ni som arbetar på oljeriggar runt om i världen, för att ni pumpar smeten upp till ytan.
Formen för att tillverka locket kan vi väl tacka en gjuteriarbetare för. En skogsarbetare fällde trädet som muggens papper är gjort av - Tack för det - och tacka också den som arbetade i massafabriken och kemisterna som tillverkade tryckfärgen till logon och limmet att hålla samman muggen med.
Ett hjärtligt tack går till alla arbetarna i Kina, Etiopien och Sydamerika som odlade och skördade kaffebönorna. Tacksamhetens tanke svindlar när jag försöker föreställa mig alla inblandade i transporten av bönorna. Alla varvsarbetare, besättning, hamnarbetare, långtradartillverkare, chaufförer och vägbyggare av motorvägen I-20, för att bara nämna några få, som medverkat för att jag ska kunna dricka en kopp kaffe.

Ingen av all dessa inblandade ägnade mig en tanke. De tänkte enbart på sig själva!
Alla skogsarbetare, odlare, plockare, kemister, transportarbetare, alla - måste konkurrera, arbeta effektivt och vara uppfinningsrika för att jag ska få det bästa kaffet till lägsta pris, annars köper jag min Cappuccino någon annanstans - och ingen är anställd av mig eller Starbucks.

Jag har inte ens pratat om alla som är anställda av Starbucks och som tar emot mina 2 dollar och sprider dem bland alla de ovan uppräknade. De behöver inte tänka på hur systemet fungerar - bara att det gör det.

Det är inget ObamaKaffe omnämnt heller och jag hoppas att det aldrig blir. Bara föreställ er en statlig byråkratperson som ska planera hela systemet som beskrivits och få det att fungera över hela landet.
Detta handlar bara om en kopp kaffe. Tänker er hur det kommer att bli när de fullständigt tar över sjukvårdssystemet.

1 Kommentarer:

Anonym sa...

Är det bara jag som vet vad det är för en symbol på muggen ?
Ledtråd : det börjar på I och slutar med i

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.