03 oktober 2013

Icke-väsentliga arbetare Förenen Eder!

          

En stor del av det senaste dygnet har jag tillbringat tillsammans med svenskar på väg till USA - på Arlanda, ombord SAS flight 945 och på flygplatsen i Chicago - och lyssnat till deras kommentarer om att den amerikanska statsapparaten stängt ner en viss del av sin verksamhet. Man kallar det att "permittera icke-väsentliga anställda". Jag blev tillfrågad om vad jag tyckte och när jag sade att det var BRA - att det är på tiden att man försöker göra något åt statsskulden - stirrade många på mig med förvåning.

Orden jag hörde var i stort sett desamma som från amerikansk media: "oansvarigt, extremt, radikalt" och jag frågar mig vad som är så förfärligt med att förvänta sig att regeringen rättar mun efter matsäcken och slutar med åtgärder de inte har råd med?
Hur kan det vara radikalt att vilja skära ner statsskulden med 1 trillion?
Det som är extremt är att Staten tar över 1/6 av ekonomin och inför en lag som den överväldigande majoriteten av amerikanerna motsätter sig.
I opinionsundersökning efter opinionsundersökning säger amerikanerna att de är emot Obummercare. Trots detta använde Democrats parlamentariska knep för att tvinga på oss en dyr vårdplan som redan fått till följd att  sjukförsäkringspremierna har stigit och kommer att orsaka brist och ransonering. Det har också lett till förlorade arbetstillfällen och en nedskärning i antalet timmar för heltidsanställda till under trettio timmar i veckan, och det kommer att ruinera landet. De genomförde detta utan en enda republikansk röst.

När de flesta av oss har dåligt med pengar håller vi igen på oväsentligheter, men det gör inte regeringen. Deras olika avdelningar skyndar sig att använda upp alla sina pengar innan räkenskapsåret går ut (september 30) så att de kan begära mer pengar inför nästa år -  baserat på vad de spenderade under föregående år.

Detta att "regeringen stänger" har hänt 17 gånger sedan 1976. Jag har aldrig dragit över en check i hela mitt liv, och jag kan föreställa mig min kreditvärdighet om jag gjort det 17 gånger och jag får inte ens trycka pengar.

Dessutom…. Kan någon förklara varför vi över huvud taget har icke-väsentliga statliga program eller anställda, när vi har 17 trillioner dollar i skuld?

2 Kommentarer:

Anonym sa...

Problemet är Berit, att svenskar i gemen aldrig kommer att förstå vad Du menar med Dina redogörelser.
Dom har ju sålt sina själar och makthavarna får det bekräftat vart fjärde år.

Steve sa...

Obamacare’s nationella telefon-centrum hjälper dig att få sjukvård framöver!
Ring bara
1-800-FUCKYO
så kommer du fram, till Health and Humans Services (HHS) särskilda ”call center”.
[ Är du gammaldags kan du förstås i stället ringa
1-800-3(F) 8(U) 2(C) 5(K) 9(Y) 6(O). Men så åldrig är du väl inte? ]

- Det här får mig att undra var HHS-bossen Kathleen Sebelius egentligen menar om Obamacare. Och vad presidenten själv anser om 'hoi polloi', fåren han har att valla. Läs mer, t.ex. hos Daily Caller:
http://dailycaller.com/2013/10/03/need-health-care-coverage-just-dial-1-800-fuckyo-to-reach-obamacares-national-hotline/

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.