18 november 2013

Den svenska skolan är en ruin

"Skolan behöver återförstatligas, kommunaliseringen har varit katastrofal," säger FP-ledaren, tillika skolminister, Jan Björklund. Ja, och massinvandringen av analfabeter har gjort ont värre. Men det törs han inte säga, han hoppas väl att de ska bli hans nya kärnväljare.

1989 kom beslutet om totalkommunalisering av skolan. Genast såg kommunerna sin chans att spara pengar. Snart stod bara byggnaderna kvar medan eleverna drev vind för våg sysselsatta med meningslösa grupparbeten och dylikt.

"Mindre än ett år tog det Socialdemokraterna i rollen som elefanten i porslinbutiken att rensa alla hyllor, kasta in helt nya varor och hetsa lärarkåren så långt ner att den sedan inte har rest sig. Därefter har det bara gått en väg för den svenska skolan: nedåt. Först sakta men säkert, sedan snabbare, och nu är den i rivande förfall."

Skriver Niels Christian Sauer i Danmarks Lærerforenings hovedstyrelse (Weekendavisen 15 november, ej online). Han fortsätter:

"Siffrorna talar för sig själva: År 1980 fanns det tio sökande per plats i lärarutbildningen, i dag är det 1,2. Inte mindre än 37.500 lärare har lämnat den svenska skolan för att arbeta i andra branscher, och de svenska myndigheterna räknar nu med att det kommer att saknas ca 43.000 lärare år 2020. De svenska PISA-resultaten har rasat ned i alla de ämnen som mäts, och vad värre är: Det är främst på grund av att de svaga eleverna har blivit svagare.

Vi ser ett Sverige där polariseringen mellan samhällsgrupperna ökar. När skolklassernas kulturella, sociala och multietniska gemenskap monteras bort till förmån för en fragmentering där barn i allt högre grad bara träffar dem som liknar dem själva, har det längre sikt allvarliga konsekvenser för hela samhället. Så stannar samhällets inre samtal, så blir tonen mer och mer hård och oförsonlig, och så undermineras inte bara skolans professionalism, men också dess roll som demokratins generator par excellence.
Tiden är förbi när den svenska skolan kunde fungera som en förebild för oss. Idag tjänar den till skräck och varning."

Niels Christian Sauer anklagar visserligen sossarna för skolans förfall, men tänker själv som en sosse. Han ser nostalgiskt på den tid då skolan förmodades socialisera eleverna i en härlig gemenskap, med alla sorters elever i samma klassrum. De snälla skulle hjälpa de bråkiga att bryta sitt sociala arv. Det där går inte längre, folk har tröttnat på att låta sina barn agera försökskaniner i ett multikulturellt experiment. Som Steve skriver i en kommentar nedan: "Ledsen, men idag är vi inte alls lika."

14 Kommentarer:

Steve sa...

Sedan 1991 ansvarar kommunerna för skolorna. 1992 infördes sedan friskolereformen. Vad Fp vill -- förmodar jag -- är att återföra ansvaret för skolan till staten. Och föralldel.
- Men det låter, när man hör det, som om Fp också ville få bort friskolorna. Citatet från Lærerforeningen motiverar det på traditionellt sätt - vi borde alla vara lika! Förstå varandra!
- Ledsen, men idag är vi inte alls lika. Vad har min lille släkting i trean för gemensamt med den jämnårige somaliern från samma stadsdel?
- 25% av gymnasisterna går i friskolor nu. (Österåker och Vaxholm 62%; Solna 53%.) [Wiki]. Det var visserligen på mellanstadiet jag hamnade i en bus-klass - men det var inte roligt alls! Tillbaka dit - never!

Knute sa...

Tack för din kommentar, Steve! Folk väljer skola med fötterna. Ofta måste de byta bostadsort. Såvida det inte finns någon lämplig friskola i närheten.

Knute sa...

Redan för 10 år sedan såg det ut så här:

"Det är löjligt att tala om undervisning. Större delen av lektionerna går åt till att
försöka hålla klassen tyst, eller sittande, eller inom klassrummet. Eleverna kommer
droppande en efter en, vartefter, och det är svårt att urskilja någon gräns mellan rast
och lektion, början och slut. Ingen ber om ursäkt för att de kommer för sent, kanske
för att det inte går att urskilja vad de skulle komma för sent till. Inte undervisning i
alla fall. Eleverna tuggar tuggummi, dricker läsk, pratar i mobiltelefoner, studsar med
basketbollar, springer runt och jagar varandra, hänger halvvägs ut genom fönstret,
skriker högt åt varandra genom klassrummet, kallar varandra och lärare för "hora"
och "bög". Några stycken, som man knappt ser, halvligger paralyserade över
bänkarna och försöker drömma sig bort.

Det var kutym bland lärarna att börja lektionerna med att vandra omkring i
klassrummet med en papperskorg som eleverna skulle spotta ut sina tuggummin i.
Varje lektion: en högutbildad, avlönad lärare, vandrar runt med spottkopp till
eleverna! Jag skämdes.

Jag vet att inte alla svenska klasser och skolor fungerar så här illa. Men jag liksom
ni vet också att detta är ett problem som snart kommer att drabba samtliga - även de
som inte själva haft oturen att segregeras till de här skolorna."

Christina Claessons brev till Reepalu

Tips från signaturen SB, som skriver:

"Det finns ett brev skrivet för 10 år sedan av författaren Christina Claesson till Ilmar Reepalu i Malmö om den förtvivlade skolsituationen i Skåne - För 10 år sedan !!! Och hur är det idag? Ännu värre."

heiima sa...

Inte undra på att INGA vill bli lärare längre
.Förut var det ett statusjobb. Hur har det kunnat bli så i den svenska skolan undrar man???

Detta är självklart politikernas fel och mitt hopp står nu till SVERIGEDEMOKRATERNA som kommer att ändra på detta efter nästa val.
Heima

Steve sa...

Vi har 10 fria grundskolor här i Norrköping, och 7 gymnasier. (+ 1 landstingsägt gymnasium, och 4 kommunala, med olika inriktning.) Det gäller för föräldrarna att välja rätt, numera! Och det här är väl alldeles utmärkt! Sådan valfrihet var det inte förr.

Berit sa...

Vilken läroplan följer de skolor man kallar friskolor? Är det någon väsentlig skillnad från ordinarie läroplan?
Jag vet inget om svenska skolor längre så snälla, förklara för mig.

Berit sa...

Glömde också fråga: Hur finansieras friskolorna?

Steve sa...

Svenska friskolor är skattefinansierade, med en ’skolpeng’ per elev. De får inte ta ut elev-avgifter. De infördes 1992 av regeringen Bildt: Kommunerna ska ge dem minst 85% av vad en elev kostar i den kommunala skolan.
- Det finns friskolor med egen läroplan; Waldorf-skolorna t.ex. De flesta följer dock de vanliga läroplanerna, Lpo94 resp Lpf94. Om t.ex. skolan är kristen blir ändå undervisningen annorlunda än om de vanliga gudlösa lärarna leder den.
- Läsåret 2010/11 gick 12% av grundskole-eleverna i fristående skola, och 24% av gymnasisterna.
- Det finns några rent privata skolor också, för utlandssvenskar eller de mycket rika: Sigtuna, Lundsberg, Solbacka.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Friskola

Anonym sa...

Knute
Det kan tilläggas att det brev som du refererat en liten del av finns att läsa i sin helhet på:
http://www.christinaclaesson.se/skola/helvete.htm
Behöver jag ens nämna att detta brev om den helt katastrofala situationen i en Malmö-skola redan för 10 år sedan blev fullkomligt ignorerat och aldrig besvarades på något sätt av den högsta ledningen i Malmö. Detta "strutsbeteende" har tyvärr brett ut sig överallt bland våra media och politiker.
/SB

Berit sa...

Tack Steve. Jag har svårt att se hur det kan bli någon större skillnad om man tvingas följa samma läroplan. Och varför kan man inte låta de föräldrar som vill och kan betala extra om det betyder bättre undervisning?

Knute sa...

Sverige er i chok over Pisa-undersøgelse.

Nu slår Sveriges enorme import fra lav-IQ-lande igennem i resultaterne. Man kan ikke uddanne folk ud over deres medfødte begavelse, siger intelligensvidenskaben.

http://snaphanen.dk/2013/12/03/sverige-er-i-chok-over-pisa-undersogelse/

The Programme for International Student Assessment (PISA) is a triennial international survey which aims to evaluate education systems worldwide by testing the skills and knowledge of 15-year-old students.

http://www.oecd.org/pisa/aboutpisa/

Knute sa...

Sverige kommer att få betala ett mycket högt pris för sitt experiment med att tillåta våldsam invandring från dysfunktionella stater. Vi ser det redan, till exempel i den senaste PISA-undersökningen.

Det officiella Sveriges (Aftonbladets) förklaring till eländet:

“Det är väldigt tydligt att det beror på den mindre likvärdiga skolan. Det här är det höga pris som Sverige fått betala för det fria skolvalet.”

Man ved ikke, om man skal grine eller græde. Officielle svenskere kan bare ikke få sig selv til at sige, hvad det er for en elefant, der befinder sig i lokalet.

http://blogs.jp.dk/setfrahoejre/2013/12/04/sveriges-kurs-mod-bunden/

Knute sa...

Skolor som använder iPad får sämre resultat. Du kommer ihåg mindre och läser sämre på en skärm.

http://videnskab.dk/kultur-samfund/du-husker-mindre-og-laeser-darligere-pa-en-skaerm

Knute sa...

Sparkades efter att ha tagit elev i örat: Svenska lärare är kanonföda

ESLÖV. En gravid lärare på Norrevångsskolan 7-9 hotades med stryk av en elev. För att freda sig mot hoten tog hon tag i pojkens öra och bad honom lämna klassrummet. Efter incidenten fick hon sparken från sitt vikariat.

Enligt kvinnan hade hon sagt till eleven att inte ha på mobiltelefonen under lektionen. Han ska då ha förolämpat henne flera gånger och även hotat att slå henne.
Då rann sinnet över för den gravida läraren och hon uppger att hon då försiktigt tog pojken i örat och bad honom lämna klassrummet. Efter händelsen fick hon sluta sitt vikariat i förtid.

Kvinnan har redogjort för händelsen i ett mejl till Skånskan och skriver att hon blev ”fruktansvärt dåligt behandlad av sin egen skolledning”.
Kerstin Melén-Gyllensten, förvaltningschef på Barn och Utbildning, uppger att kvinnan blivit uppsagd på grund av personliga skäl.
Hon vill inte gå in på ärendet mer än så, eller berätta om vad som föregått uppsägningen.
– Jag uttalar mig inte om individärenden.

Hon vill inte kommentera incidenten i klassrummet, men menar att det på ett generellt plan är oacceptabelt att ta en elev i örat.
– Man får aldrig på något sätt bära hand på en elev.

Att ingripa på ett liknande sätt kan mycket väl leda till att man blir avskedad, menar Kerstin Melén-Gyllensten.
– Det kan finnas skäl för det. Det görs alltid en bedömning och i en dialog med den det berör. Vi tar alltid reda på fakta.

Den kvinnliga läraren menar att man inte lyssnat på hennes version av händelsen innan hon fick sparken. Hon menar att skolan och ledningen har vänt allt mot henne och inte satt något värde på hennes redogörelse.
Kvinnan påtalar även den rädsla hon känt under den hotfulla situationen i klassrummet, eftersom hon hade ett barn i magen.

http://www.skanskan.se/article/20140102/ESLOV/140109982/1057&template=mobileart‏

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.