09 november 2013

Fler vapen, färre brott

Sedan 1998 har John Lotts omfattande arbete, "More Guns, Less Crime", visat att områden med det högsta vapeninnehavet i Amerika uppvisar minst brott på per capita.
Nu verkar det som man upptäckt att det som gäller för USA, också gäller för resten av världen.
Kartor som gjorts av FN om sambandet mellan narkotika och brottslighet (circa 2007) visar tydligt att där vapeninnehavet är högst i världen, är brottsligheten lägst per capita.

Till exempel, här är kartan för vapeninnehav.



Lägg märke till de höga nivåerna av privat vapeninnehav per 100 personer i USA kontra resten av världen.

Här är kartan för mord.



Det är en intressant korrelation, eller hur? Det kommer från FN och jag tog det från Breitbart.


9 Kommentarer:

Daniel sa...

Ibland tycker jag att du använder statistik för att "bevisa" något du redan är övertygad om. I kartan ovanför ser du att i princip hela Västeuropa samt USA har att ett mordantal på 0-5 per 100000 invånare. Annan statistik från FN (länk nedan) visar att antalet mord per 10000 invånare år 2010 var 4,2 gånger högre i USA än Sverige. Tillsammans med den första kartan är väl det också en intressant jämförelse? Om man sedan börjar gräva i statistik över antalet mord med skjutvapen får man också fram en del intressanta kartor, men jag antar att sådana kartor inte kommer publiceras på denna blogg.

Vissa blogginlägg håller jag med dig om, men att påstå att fler vapen leder till färre mord är lite som när Fria Tider jämförde mönstringsresultat från röda respektive blåa kommuner för att bevisa att dumma människor röstar rött.

http://data.un.org/Data.aspx?d=UNODC&f=tableCode%3A1

Berit sa...

Daniel, det är inte jag som hittat på statistiken. Det finns många utredningar som visar att vetskapen om att någon kan vara beväpnad avskräcker kriminella. Läs juristen och forskaren John Lott som presenterar den mest rigoröst omfattande dataanalys som någonsin gjort på brottsstatistik och rätten att bära vapen. Hans provokativ arbete kommer fram till den häpnadsväckande slutsatsen: fler vapen betyder färre brott.
Jag vet inget om Fria Tiders påstående men det verkar väldigt troligt att de har rätt :0)

Anonym sa...

Daniel
Berit har helt rätt. Du verkar inte särskilt insatt i frågan. Jag kan hålla med om att det låter lite kontra-intuitivt att fler vapen skulle leda till färre mord, men det är faktiskt sant. Det finns en intressant sammanfattning i 2 artiklar av Lotts studier i Avpixlat.info för några månader sedan. Läs dessa:

http://avpixlat.info/2013/07/22/den-amerikanska-vapendebatten-del-1/#more-64599
http://avpixlat.info/2013/07/23/den-amerikanska-vapendebatten-del-2/#more-64728

/SB

Daniel sa...

Vad jag menade med mitt inlägg är att man kan välja och vraka bland tillgänglig data och publicera statistik som passar den egna agendan, så som Berit har gjort i sitt inlägg. Man kan "bevisa" att mordfrekvensen sjunker då antalet vapen ökar, så som kartorna i inlägget visar. Man kan också visa att fler vapen leder till fler mord, så som länken i mitt tidigare inlägg tillsammans med kartan ovanför visar. Siffror och data kan filtreras och möbleras om till det oändliga för att sedan publiceras och därmed "bevisa" en teori. Det jag vänder mig lite emot i Berits inlägg är oviljan att väga in den motsatta sidan av debatten och att utvärdera båda sidor för att sedan dra en slutsats. Att enbart hänvisa till två kartor som med andra data och parametrar mycket väl skulle kunna visa motsatsen är något ensidigt.

Berit sa...

Daniel, om du vill läsa "andra sidan" gör det men begär inte att jag ska skriva om det som jag anser snedvridet och ommöblerat för att bevisa en teori

Berit sa...

Daniel, de två bilder du ser är dessutom inte tänkta att egentligen "bevisa" något utan visar på ett samband. En blogg som denna är ämnad att väcka intresse och nyfikenhet och inspirera till egen efterforskning.

Hådda sa...

Man måste räkna in även andra faktorer än vapeninnehav, t ex befolkningssammansättningen. Kartan över mordfrekvenser stämmer väl överens med kartor över olika raser.

Anonym sa...

För ett femtontal år sedan hade Estland stora problem med kriminalitet. Man hade svårt att komma tillrätta med detta.
Lösningen blev att Estlands statsminister uppmanade medborgarna att beväpna sig. Tydligen har detta hjälpt eftersom man inte längre ser några skriverier om kriminaliteten i Estland.
Rune

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.