15 januari 2014

“Vi bara samlar information”

          

Det ryktas att President Obama är redo att föreslå några nya begränsningar för National Security Agency (NSA), som svar på det växande motståndet mot regeringen som det massiva övervakningsprogrammet har orsakat.
 Som vanligt blir det väl några väl valda ord, medan han försöker blidka upprörda världsledare och medborgerliga frihetsgrupper, samtidigt som han har nationella säkerhetstjänstemän på andra sidan. De vill ju behålla sina jobb!

Senator Rand Paul (R-KY) leder en stor grupp amerikaner, som kommer att lämna in en stämning mot president Barack Obama och NSAs spionering på befolkningen.
Pauls avsikt är att tvinga Obama-administrationen att följa konstitutionen, särskilt det fjärde tillägget.

Medias ordval har ändrats. Man kallar det inte längre “att spionera “ utan nu är det “inhämtande av information”

På Pauls hemsida inbjöds alla med en mobiltelefon att skriva under stämningen och mer än 300.000 amerikaner har redan indikerat att de kommer att göra det när stäningen officiellt arkiveras i DC- domstolen.
Rand Paul säger att Congress måste ta ett större intresse i NSA-affären. Som det är nu kan det liknas vid att räven vaktar hönshuset.
Han ifrågasätter också hur effektivt den massiva samlingen av metadata egentligen är, när det gäller att fånga en terrorist.

Alla dessa telefonlistor som vi samlar och sitter på i fem år. Tror ni att någon enda terrorist  i världen använder samma telefon två gånger? Tror ni att någon terrorist använder samma telefon som han använde för fem år sedan? Jag tror inte att en enda terrorist har stoppats av någon av dessa data. Det är oerhört dyrt och det är ett allvarligt intrång i varje amerikans liv “.

Vill vi leva i ett land där alla telefonsamtal finns registrerade, alla e-mail, alla sökningar på Google, alla kreditkortstransaktioner.
Ett kontoutdrag från ett kreditkort kan visa om en person, röker, dricker sprit, spelar, vilka böcker han läser. ….allt detta är privat information. Det kan verka oskyldigt men ett Visa-kort säger mycket om en person och ingen myndighet ska ha rätt att granska det utan en arrestorder.

Jag kanske är alltför skeptisk, men jag är rädd att allt detta bara är skuggboxning - ett sätt för Paul att få uppmärksamhet inför sitt eget senator-omval och kanske även för ett presidentval.

5 Kommentarer:

Knute sa...

Frånkoppling från nätet ingen garanti mot NSA

NSA har planterat spionprogram i hundratusentals datamaskiner världen över. Meto­den består i att smuggla in ett krets­kort i datorn, som upprättar radio­för­bin­delse till en liten bärbar sta­tion – ett ingrepp som kan göras med hjälp av spio­ner eller luriga tricks som utnyt­tjar per­soner i god tro, eller från en sam­ar­betande fab­ri­kants sida.

http://www.document.no/2014/01/frakobling-fra-nettet-ingen-garanti-mot-nsa/

Anonym sa...

Berit
Ja, jag tror att du är alltför skeptisk. Det är bra att vara skeptisk och kritisk. Men man skall också vara öppen för andra möjligheter. Jag tror att du har rätt i att merparten av demokrater och republikaner har blivit korrumperade av systemets uppbyggnad - att man själv tjänar pengar på och kan göra karriär genom att ge bort andras pengar. Men för att de flesta är korrumperade behöver ju inte alla vara det. Ron Paul har ju andra möjligheter att göra sig ett livsuppehälle än att ge bort andras pengar. Han har ju ett civilt yrke som läkare som han kunde finna glädje och utkomst i. Och han kan var genuint upprörd över att en despot tar kontroll över alla människors privatliv. Jag känner att jag är det.
För övrigt så verkar det inte finnas så många andra möjligheter idag än att välja det minst dåliga alternativet hur illa man än tycker om det.
/SB

Berit sa...

Rand Paul är Rons son och även om äpplet inte fallit långt från trädet denna gång är han mer “politiker” än sin pappa. Jag blev lite “sur” och skeptisk när han förklarar att han ville se Snowden i fängelse och när han också röstade jag till Obamas nomineringar av Chuck Hagel ( Defense Secretary) och John Kerry (Secretary of State)
Politiker vrider och vänder kappan väldigt ofta för att bli valda. Trots detta sätter jag Rand Paul högst på listan av politiker, följd av Ted Cruz och Jason Chaffetz.

Anonym sa...

Berit,
Jag kände inte till det du skriver och jag förstår dig delvis. Åtminstone detta med Snowden, som jag anser har gjort något mycket, mycket betydelsefullt.
Vad gäller valet av John Kerry vet jag inte riktigt. Visst är han en nolla eller ett minustal, men vilka andra har demokraterna att välja på. Han kan kan ju inte bli sämre än Clinton. Han är visserligen mycket dummare än henne (vilket är negativt) men inte lika slug (vilket är positivt. Kanske hugget som stucket, men då föredrar jag den dummare John Kerry.
/SB

Berit sa...

Rand Pauls "ursäkt" när han röstade Ja för Hagel och Kerry var att presidenten måste ta ansvar för de personer han utser, vilket jag kan förstå i och för sig.

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.