17 oktober 2014

Reseskildring

Atlanta till Oregons kust - körtid ca. 40 timmar.

Visste ni att mellan 1825 och 1925 utvandrade mer än 800.000 norrmän och 1,3 miljoner svenskar till Nordamerika och många av dem tog sig ända till Pacific Northwest?
Det var skogsarbete, fiske och sjöfartsindustrin som lockade många skandinaviska invandrare, sysslor de var kunniga i.  Fiskare från Finland, Norge, Sverige och Danmark bosatte  sig runt Columbiaflodens mynning för att arbeta inom laxindustrin. Det skandinaviska inflytandet inom dessa samhällen återspeglades i båtdesign och konstruktion, mat, språk och andra kulturella uttrycksformer.
Svensk invandring till Oregon var betydande under perioden 1880-1990 och nådde en topp under 1910-1930-talet, men sedan har invandringen successivt avtagit.
Enligt US Folkräkning identifierar sig fortfarande mer än 125.000 Oregonians som svensk-amerikaner.


Transportsträckorna över kontinenten är stundtals enformiga. Timme efter timme över prärie och åkermark med få hus inom synhåll. Motorvägarna domineras av tung lastbilstrafik men är i ganska gott skick. Om ni tänker bila i landet undvik de stora metropolerna, speciellt Denver!
 Colorado är annars en vacker stat som just nu visar  upp sin mest fantastiska höstprakt, därav namnet.

Så snart man når USAs västkust (den “vänstra” kusten) utgör hippies en i iögonfallande  del av gatubilden. Med hippies menar jag unga människor som i sin strävan att vara annorlunda och ta avstånd från samhället och gällande sociala normer driver omkring, liftar och tigger och ser ut att vara stöpta i samma form - ovårdade, långhåriga, säckiga kläder, ryggsäck. På många sätt  försöker de ta avstånd från samhället och visa att de är annorlunda och självständiga samtidigt som de ser likadana ut.  I de allra flesta fall röstar de för kommunism/socialism (Democrats) och anser att allt ska vara fritt och tillgängligt och lika för alla.
————
I Oregon är det olagligt att tanka bilen själv. Lagen instiftades 1949 och säger att enbart mackens ägare och dess anställda kan tanka bilar.  Anledningen sägs vara säkerhet. Det är för farligt för Joe Schmo att hantera “klass 1 brandfarliga vätskor.”
48 stater har låtit folk tanka själv i årtionden och sist jag kollade var det ingen epidemi av bensinstationsexplosioner någonstans.
Jag har hört uttalanden om att lagen är bra för den skapar arbetstillfällen, men om man går vidare med den tankegången skulle det också vara bra med en lag som förbjuder folk att öppna och stänga butiksdörrar- man kan klämma fingrarna - enbart affärens anställda får göra det. Ingen får heller tvätta sina egna kläder, det måste skötas av utbildade som kan hantera farliga kemikalier. Listan kan göras hur lång som helst över hur man kan skapa arbeten.
————————

Vi har använt en navigerings-app under resan som kallas Waze. Den är behändig och rolig och uppdateras hela tiden eftersom den sköts av trafikanter som befinner sig alldeles framför dig på vägen. 
Det är användarna som bidrar med realtidsinformation om hur trafikläget ser ut, genom att rapportera in vägarbeten, faror, olyckor eller poliskontroller och du gör samma sak.

6 Kommentarer:

Argus sa...

Du är medveten om att Waze ägs av Google?

"If You're Not Paying For It, You Become The Product." (Scott Goodson)

Berit sa...

Jag ser det nog mera som "ge och ta" i det här fallet

Arlav sa...

Det var tydligen mer stake i dåtida (e)migranter till Amerikat än våra soffpotatisar vi importerar hit till Sverige.
På ett asylantboende i Norberg klagar de över att det blir kallt om de öppnar fönstret......

Argus sa...

"Jag ser det nog mera som "ge och ta" i det här fallet"

Jepp, du ger och Waze (Googel) tar. ;-)

Berit sa...

I ett frivilligt utbyte får båda parter ut någonting, och kan avbryta om de inte får vad de väntar sig. Det är inte som med Staten där du inte har något val.

Ann-Marie sa...

Är det för enkelt att påstå att det var bättre förr?!

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.