03 december 2014

Priviligerad


 Kommer ni ihåg Pyjamaspojken? Han som förra året gjorde reklam för Obamacare och uppmanade oss att ta på pyjamas, dricka mjölkchoklad och tala om försäkring.

Han heter Oliver Friedfeld och han och hans rumskamrat rånades under pistolhot i Washington DC under helgen men säger att han "inte kan klandra sina angripare.”

"Inte för ett ögonblick tyckte jag att våra angripare var "dåliga människor. "Jag litade på att de inte tänkte skada mig. I själva verket slår jag vad om att om de kände mig,  skulle de tycka att jag var okej" , skrev Friedfeld i universitetets tidning. “Att dessa två ungdomar, som verkade yngre än jag,  ens tänkt att jag skulle ha sådana tanker om dem visar att deras verklighet är långt ifrån min.

Friedfeld hävdar att det är den uttalade ojämlikheten i Washington, DC som har underblåst dessa typer av brott. Han säger också att som en medelklass-man, har han inte rätt att döma sina rånare.

“Hur kan jag stå på min plattform av privilegier,  omgiven av miljon-dollar hem och betala för en  $60.000 utbildning och fördöma dessa unga män som" ligister? ”frågar Friedfeld. "Det är just den här typen av “dom-och-oss-attityd” som orsakar problemet."

"Millenial-generationen tar över världens tyglar och därmed ges vi en fantastisk möjlighet att rätta till några av de oförrätter från det förflutna", skriver Friedfeld. "Tills vi gör det måste vi finna oss i sporadiska rån och inbrott. Jag kan knappast klandra dem. Alla korten är i våra händer, och vi spelar dem inte "

Välkommen till Pyjamaspojkens Amerika!


0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.