04 januari 2015

Det är inte medicin som fattas

Många av dagens barn, speciellt pojkar,  ges olika läkemedel för att kontrollera symtomen på Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD).
 Dessa läkemedel har prisats som mirakelmediciner för att hjälpa barn att fokusera på sina studier och lyckas i skolan.  En ny studie, som genomfördes av forskare vid Princeton University, Cornell University och University of Toronto visar nu ett helt annat resultat.

Studien, som nyligen publicerades  i Journal of Health Economics, bör ändra vårt sätt att tänka vad gäller  behandling av ADHD. Forskarna har funnit att dessa stimulantia inte hjälper barnen att fokusera eller behålla lugnet, utan i själva verket hämmar dem och de kommer till korta när det gäller att lyckas i en formell skolmiljö.

Studien visar inte bara att mediciner är ineffektiva, utan också att barnen som tog dessa sinnesförändrande mediciner faktiskt presterade sämre i skolan än om de inte tagit droger alls.
Starka stimulantia, såsom Ritalin och Adderall (amfetamin och dextroamfetamin), har också visat sig ha negativa effekter på barnets hälsa med en myriad av farliga biverkningar.

Vad som är ännu mer skrämmande är att detta inte är “nya nyheter”,  utan att användningen av dessa läkemedel fortsätter att öka, trots att deras effektivitet och möjliga komplikationer har ifrågasatts av erfarna yrkesmän i åratal. År 2012 skrev psykologen L. Alan Sroufe en debattartikel i New York Times, där det fastslogs  att dessa läkemedel kan orsaka mer skada än nytta för barnen som tar dem.

————
Under mina 18 år i det svenska skolsystemet, (mitten av 60 talet och framåt som lärare, studierektor, rektor,)  kan jag inte dra mig till minnes ett enda barn som inte kunde hanteras utan lugnande mediciner.

5 Kommentarer:

Anonym sa...

Nu har jag ju bara erfarenhet från ett av mina barn som medicineras för ADHD sedan några år tillbaka. Men jo, det fungerar. Det är som natt och dag. Idag ligger han i toppen av sin klass. Utan medicinering hade han varit underkänd i samtliga ämnen. Det kanske inte fungerar för alla, men det fungerar för många. Det är möjligt att det överdiagnosticeras och övermedicineras i USA, men så är icke fallet i Sverige. Här är snarare problemet att föräldrar vägrar låta sitt barn gå igenom en utredning för eventuell diagnos. Bättre att låta barnet misslyckas med sin skolgång. Efteråt kan man ju alltid skylla på skolan. Min egen erfarenhet av att undervisa är huvudsakligen från universitet, men samtal med grundskolelärare nära eller strax över pensionsåldern bekräftar att erfarenheterna av medicinering för ADHD är genomgående positiva. Tro inte på allt som står i NYT.

Osynlige Mannen

Berit sa...

Personligen tror jag att det är ett bekvämt sätt för lärare att slippa hantera “besvärliga” barn.

Berit sa...

Osynlige mannen, en fråga i all vänlighet. Spelar din son datorspel? Och i så fall behöver han medicin för att kunna koncentrera sig då?

Anonym sa...

Berit,

Jodå min son spelar datorspel. Det gör även hans bror som inte har ADHD. Vad min son med ADHD behöver är något som "gör att det blir tyst inuti", som han själv beskriver medicinens verkan. När han inte är medicinerad (dvs all tid utanför skoltid) har han alltid något ljud på i bakgrunden. Vissa dagar ber han om ett kortverkande (tre timmar) piller, så att han skall klara av att göra läxor. Annars fungerar det inte. Men för att återkomma till din fråga om datorspel: Nej, han behöver inte medicin för att koncentrera sig på datorspel, men han har alltid något annat ljud (förutom ljudet från spelet) på i bakgrunden. Jag vet att det finns många negativa erfarenheter av medicinering. Vi testade flera olika preparat (ett av dem gjorde saken värre!) tills vi hittade ett som fungerar helt fantastiskt. Och det används endast när det behövs, eftersom det är aptitnedsättande och barn behöver växa. Vad gäller lärare som vill slippa besvärliga barn, så kom initiativet från oss, inte från skolan. Hans lärarinna (som är av den gamla stammen, nyligen pensionerad) var smått chockad över effekten (vi hade inte berättat att han påbörjat medicinering). Hon tog tillfället i akt och lärde honom gammaldags skrivstil, något som kräver en koncentrationsförmåga han tidigare inte var i närheten av att besitta. Och det är väl inget fel med välskrivning? Hon brukade även ta någon från Svenska Kyrkan till skolan då och då för att ge eleverna kristendomsundervisning, men det tror jag inte att rektor visste om. Vi skvallrade inte. För det är väl inget fel med lite kristendomskunskap? Och för vår pojkes del är det definitivt inget fel med Ritalin. Men det kan det givetvis vara för andra. Socialister tror att vi alla föds som Tabula Rasa. Jag är inte socialist.

Osynlige Mannen

Berit sa...

Tack för ditt svar. Barn brukar inte ha koncentrationsproblem med sådant de finner roligt och intressant. Intelligenta barn är ofta understimulerade i skolan, blir uttråkade och ‘tänker på annat”

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.