10 mars 2015

Sommar(idio)tid

Vi ändrade till sommartid här under helgen. I USA är det bara Arizona, Amerikanska Samoa, Guam, Puerto Rico och Jungfruöarna som inte iakttar sommartid.
Jag delar Julie Borowskis känslor om spektaklet.



Att tro att sommartid sparar dagsljus är som att tro att man kan göra en filt längre genom att skära av en remsa i ena änden och sy fast den i den andra änden.

Många av oss hörde någon gång i grundskolan, att man införde detta med sommartid för att ge jordbrukarna mer tid att jobba på åkrarna.
I själva verket var det precis tvärtom. Bönderna var de som bromsade ända fram till 1966. De hade en mäktig och högljudd påtryckningsgrupp som var emot det.  Den förlorade timmen av morgonljus innebar att de var tvungna att stressa för att få sina produkter till marknaden. Mjölkproducenter var speciellt upprörda därför att kor anpassar sig dåligt. 

Mina teorier om varför byråkritterna tvingar människor att ändra sina klockor fram och tillbaka är för att försäkra sig om att vi är följsamma och lydiga nog att finna oss i extrem och meningslösa idioti. Det är för att visa att de kan etablera auktoritet över tiden så att de sedan kan beskatta den.

3 Kommentarer:

Anonym sa...

Helt rätt Berit, det är en ren och skär maktdemonstration till ingen världens nytta.
Jag längtar redan efter Oktoberdagen när vi får återgå till den naturliga tidsangivelsen dvs. när klockan är 12 mitt på dagen så står solen i Söder och inget annat!
SU

gerda sa...

Vi låter oss luras hela tiden. Själv blir jag mest stressad då sommartid införs. Då måste man helt enkelt göra mer både ute och inne! När tänkte förresten våra politiker på bönderna och deras arbete?. Böndernas tid i Sverige är snart förbi! Nu gäller att importera hur mycket som helst och alla skall dra till sta´n.

Anonym sa...

Håller med till fullo. Jag har retat mig på denna bluff nu i många år.
Det är som du skriver - och dygnet har 24 timmar, punkt, slut. /A

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.