17 april 2015

Lite småplock

Jag opererade foten i går så skrivandet på bloggen blir nog bara lite plock från här och där under några dagar...... helt beroende på antalet smärtstillande piller som jag måste ta.

Här är ett par från Lew Rockwell (inga piller hjälper här)

Bloomberg rapporterar att Citi ekonomen Willem Buiter kräver att man gör sig av med  pappers-baserad valuta, eftersom en sådan åtgärd skulle innebära stora fördelar för centralbankerna. Förekomsten av kontanter begränsar centralbankernas förmåga att manipulera ekonomin med negativa räntor.
Det finns ju ingen anledning för oss vanligt folk att ha pengarna på banken om vi måste betala för det. Kontanter ger därför människor ett enkelt och effektivt sätt att undvika negativ nominell ränta.
Men om man avskaffar kontanter går det inte att undvika negativa räntor. Alla våra pengar måste förvaras i en institution som sedan kan straffa oss för att vi sparar.  Det finns halvvägs-åtgärder också såsom att beskatta valutan.

Ebola
Kommer ni ihåg "ebola paniken” förra sommaren? Som vanligt var det regeringen som haussade upp det, understödd av en undfallande integrerad media. Det visar sig att  USAID spenderade  $ 1.4 miljarder på att bygga ett  behandlingshem som tog hand om totalt 28 patienter. Här är Ron Paul Liberty Rapport om detta lurendrejeri.

Militariserad polis



Håll fingrarna i styr om ni reser till Florida.

Så bra att den amerikanska militären sålde alla dessa pansarfordon till lokala polismyndigheter genom att använda DHS-subventioner för inhemska terrorhot och islamiska radikaler, eller hur? Denna video visar hur en man stoppas en av dessa nya militärfordon för terrordådet att  ge polisen fingret.

 "Jag kan inte fatta att jag stoppades av en stridsvagn."

Det är bara att vänja sig. Vi kommer alla att stoppas av pansarbilar, drönare och tanks snart nog ...


6 Kommentarer:

elina sa...

Krya på dig!

Berit sa...

Tack Elina!

Anonym sa...

Berit,
Jag undrar om inte detta med negativ ränta huvudsakligen är till för att blanda bort korten. Det kan ju inte huvudsakligen vara för att ta ut mera vinster från folket. Till detta har man ju redan skillnaden mellan utlånings- och insättningsräntan. Och den vinsten är ju redan gigantisk. Redan inom loppet av 1-2 år kan ju en bank kamma hem det utlånade kapitalet i räntan eftersom man utlånar samma belopp gång efter annan till olika låntagare. Dessutom har ju de 5 stora bankerna i USA via Federal Reserve tryckt upp papperspengar för 170 triljoner dollar redan. Så vinstbehovet måste inte vara så akut.
Jag tror att de istället vill att folk skall ta ut sina pengar från banken och istället skuldsätta sig maximalt. Pengar genereras inte längre genom att centralbankerna trycker upp papperspengar, varför man inte längre behöver hålla en viss "penningreserv" (=10%) i banken. Skuldsättningen genom elektroniken ger nu de nya "pengarna" och blir nu den nya "reserven" (=skuldsedeln).
Om man ökar skuldsättningen maximalt så kan man också få ett mycket stort fall då man bestämmer sig att chockhöja räntan - vilket har skett mycket välplanerat flera gånger i historien, bl. a. 1929. Detta skulle kunna ingå i det planerade "folkutbytet" och raseringen av alla nationer. Dessutom kommer man genom användningen av endast kreditkort att kunna kontrollera varje medborgare och bestämma "vem som får sälja och vem som får köpa", som det står i Bibeln.
Jag tror således att detta med borttagande av papperspengarna ingår i ett maktspel där "ha-begäret bara är ett element i maktbegäret", som jag tror Shakespeare skrev. Lokala banker och banktjänstemän förstår naturligtvis ingenting av detta, de ser bara de administrativa fördelarna. Men jag tror att de på toppen (Federal Reserve, centralbanksägarna, George Soros, osv.) vet precis vad de gör och att detta ingår i en lång planering för att ta ifrån folket dess frihet, ett slags Sovjetunionen i global skala.
/SB

Berit sa...


Det finns fortfarande service inom sjukvården här i landet. Jag kan välja både kirurg och sjukhus. Några timmar efter att operationen ringer docktorn hem för att höra hur jag mår och nästa dag ringer en sköterska från sjukhuset för att kolla om jag har ont och om det är något jag undrar över.

Anonym sa...

Berit,
när jag arbetade i USA under några år fann jag till min förvåning att den amerikanska sjukvården i många avseenden var överlägsen (som t.ex. det du påpekar i din kommentar). Att jag blev förvånad berodde på att jag sedan födseln matats med myten om att svensk sjukvård är "bäst i världen", vilket den således inte alls är och aldrig har varit. Tvärtom kommer Sverige mycket långt ner på listan, förbisprungen t.o.m av många europeiska länder. Dock: "Svenska" krusbär blott i Sverige finns.
/SB

Berit sa...

Det jag vet om den svenska sjukvården och åldringsvården numera är information från min familj i Sverige och det är skrämmande när jag jämför med hur det fungerar här. Speciellt väntetiderna och att man som patient tydligen inte har något att säga till om.

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.