19 mars 2016

Samtidigt som Columbus upptäckte Amerika

Namnet till trots låg Kalmarunionens huvudstad i Köpenhamn. År 1495 var kung Hans på väg till Kalmar för att träffa den svenske riksföreståndaren Sten Sture den äldre. Skeppet sjönk emellertid utanför Ronneby. Kungen klarade sig. Nu har man bärgat den skräckinjagande galjonsfiguren, som liknar en krokodil med ett människohuvud i käften.

      


Historiens gång ändrades inte av detta skeppsbrott. Svenskarna förblev kungatrogna tills unionen krossades 1523 av Gustav Vasa. År 1564 intogs Ronneby av Gustav Vasas son Erik XIV. Befolkningen höggs ihjäl. När Blekinge förlorades år 1658 tvångsförflyttades de motsträviga Ronnebyborna till den nya svenska staden Karlskrona. Dörrar och fönster plockades bort på husen för att ordern skulle bli åtlydd.

Själv har jag blekingska rötter och alltid känt mig mer befryndad med danskar än svenskar. Som barn hörde jag mina äldre släktingar tala ett språk som liknade bornholmska. Mina somrar tillbringade jag i Tving, som uttalades dzwing, förmodligen var det fornnordiska. Även Karlskrona hade sin egen dialekt, björkholmska, staden hade ännu inte blivit helt stockholmifierad.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.