12 augusti 2016

“Packing Heat”


Klippte håret i dag och tog del av en diskussion som jag inte tror är så vanlig i en damfrisering.
En av kvinnorna drog uppe en händelse i morse där en kvinna attackerades i en välbesökt park i Atlanta. Kvinnan blev nedslagen och rånad, vilket påminde om ett liknande överfall i går i en annan park i stan.

Det startade en diskussion mellan fem av kunderna, om hur man som kvinna kan försvara sig mot rån och överfall. Till min förvåning berättande tre av de fem att de nästan alltid är beväpnade, speciellt när de åker in till Atlanta, men också när de åker till och från arbetet.

En av kvinnorna jobbar i gallerian, vilket egentligen är en “vapenfri zon” men det struntar hon i  - hon har alltid pistolen i handväskan.
En annan kvinna som ofta arbetar eftermiddag och kvällar i snabbköpet och måste gå till sin bil över en stor parkeringsplats, berättade också att hon alltid hakar på sig sitt midjehölster innan hon går ut på den dåligt upplysta parkeringen.

Samtalet gick sedan över till hur obekvämt det kan vara att dra på en pistol, de är ofta i vägen och kvinnor vill av naturliga skäl inte ha en stor tung pistol.
En av kvinnorna sade: “Det är också den där känslan att många i ens omgivning skulle känna sig obehagliga till mods om de visste att jag har en pistol under kläderna.

Hölster är också ett problem, speciellt nu när det är för varmt att ha på sig en jacka för att dölja det. Även om man här i Georgia har full rätt att gå omkring med ett fullt synligt vapen, utom i de sk. vapenfria zonerna, väcker det uppmärksamhet och hölster är inte precis designade att passa modet. 
Var gör man av en pistol när man är ute och joggar i shorts och T-shirt?

Kollade lite statistik när jag kom hem och det visar sig att bilden ovan med bara män inte stämmer numera - kvinnor köper vapen nu som aldrig förr - särskilt vapen som är tillräckligt små för att dölja.
Antalet kvinnor som bär vapen har nått rekordnivåer i hela landet.
Nästan en av fyra kvinnor  i USA “are packing heat”; en ökning med 77 procent på bara några år.

"Det är som att ha en brandsläckare. Jag menar, du har en i ditt hus eller hur? Du tror att du aldrig kommer att behöva använda den, men du är beredd om du måste.  Jag tror inte heller att något kommer att hända mig, men om det gör det, är jag beredd.”

1 Kommentarer:

elina sa...

Klippte också håret nyss. Det var dock helt annan diskussion. Eftersom alla i salongen är invandrare diskuterade de semester i sina hemländer efter att ha frågat om jag hade haft semester. De hade rest/skulle resa till Irak, Iran, Turkiet och Syrien. Det finna ingen salong längre med svenska frisörer nära mig så man får en bra inblick i "flyktingarnas" liv. Bara en var rädd om livet och skulle till Grekland.

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.