20 september 2016

Tillgång och Efterfrågan


Många av er har förmodligen inte hört att en bensinledning i Shelby, Alabama gicks sönder och måste stängas av.  Det var den huvudsakliga källan för transportbränsle till en stor del av USAs östkust.
Det påverkar oss här i  Georgien och på söndagsmorgonen var den lokala Kroger-parkeringen fylld med bilar som försöker tanka inför starten av arbetsveckan.  Vissa bensinstationer fick slut på bensin och andra stationer hade brist på vissa  blandningar.

Omedelbart började priserna gå upp.  Det är en grundläggande princip inom ekonomi.  När det blir brist på en vara som efterfrågas innebära det högre priser. Om priserna hålls nere och bensinstationer måste betala ett högre pris senare på grund av brist, kommer de att förlora pengar om regeringen går in och kräver att priserna inte kan stiga över en viss nivå.

Det är vad som hände här.  Governör Nathan Deal utfärdade en bestämmelse som förbjuder “price-gouging” (girigt utnyttjande av situationen för att höja priset)
 Samtidigt, uppmanar han förare inte att tanka om de inte behöver det. Vad tror ni fungerar bättre, en uppmaning från guvernören att inte köpa bensin om man inte behöver det,  eller att betala ett högre pris?
Ingen kommer att svälta om de måste betala dubbelt så mycket för en tankning. Om guvernören verkligen är orolig för att folk inte har råd att tanka kan han ju ta bort skatten på bensin.
Det höga priset kommer att göra att de som inte behöver fylla tanken kommer att låta bli. Priset kommer att vara högt en tid, men det kommer att  finnas mer bensin tillgänglig för människor som faktiskt behöver det.

Låt marknaden göra vad marknaden gör bäst, kontrollera efterfrågan och utbudet genom prisstrukturen.
Efterfrågan på bensin är högre än utbudet just nu, så låt bensinstationerna svara genom att höja priset på bensin,  så mycket som de vill.  Guvernören borde hålla en presskonferens och meddela att med omedelbar verkan finns det ingen gräns för vad bensinstationer kan ta betalt för bensin.  Jag hörde att det finns mackar i förorterna som tar $ 8,00 per gallon. Bra! Det är vad de alla borde göra.
Just nu håller regeringen priset  i Atlanta artificiellt lågt.  Det förvärrar problemet i stället för att mildra det eftersom efterfrågan inte hålls tillbaka av pris.

När priserna stiger, kommer vi så småningom till den punkt där människor kommer att säga:
"Jag är trött på det här. Jag åker med en vän i stället eller tar bussen eller stannar hemma innan jag  betalar så mycket för en gallon bensin."

När priset på en gallon börjar framkalla denna typ av reaktion,  är vi på väg att lösa problemet. När priset blir så högt som $8 dollar kommer folk inte att tanka i onödan. De kommer inte heller att tanka andra-bilen de har hemma eller dra med sig alla reservdunkar till bensinstationen. Vissa människor kommer kanske bara att ha råd med fem gallon men det lämnar mer över till andra. Folk kommer inte att rusa ut för att fylla upp sina halvtomma tankar med bensin som kostar $ 8,00/gallon.

“Price-gouging” är precis vad vi behöver! Det bör uppmuntras.

3 Kommentarer:

Anonym sa...

Bensinpriset i USA är nu i snitt $2.225 per gallon; $2.65 på västkusten. (1 gallon = 3.7854 liter)
http://www.eia.gov/petroleum/gasdiesel/

En höjning till $8 är alltså något man märker! (Men att förbjuda bensinstationerna - ha!)
/ SD

Knute sa...

Sveriges finansminister presenterar budgeten: "Vi behöver växastöd med yrkeskomvuxlärlingar i kompetensutveckling under validering och SFI för enkla instegsjobb."

Nu tar vi det från början. Politiker skapar inga jobb. Mängden arbeten i detta land finns fördelade på två sektorer; antingen statlig/kommunal/landstingen eller inom privata företag. Att skapa arbeten som inte behövs inom offentlig sektor är inga riktiga arbeten, bara ett sätt att dölja arbetslöshet. Detsamma gäller om man på olika sätt tvingar ut personer i privat sektor som ”praktikanter”, ”lärlingar” eller annat bekostat av skattemedel.
Arbeten skapas av att det finns behov av att ett arbete ska utföras och någon som är villig att betala för det, inget annat.

http://ulmerkotten.blogspot.se/2016/09/regeringens-tankesmedja-for-politiskt.html

Knute sa...

Det svenska Miljöpartiet importerar 120.000 fulla långtradare med blandade sopor varje år.

http://ulmerkotten.blogspot.se/2016/09/import-120000-langtradare-med-soporar.html

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.