02 januari 2017

Big Business


Varje gång jag går till tandläkaren vill de veta om det skett några förändringar vad gäller min hälsa i allmänhet och medicinering och hittills har jag lyckligtvis alltid kunnat svara att jag mår bra och tar inte någon receptbelagd medicin.
Den informationen möts alltid med förvåning, eftersom 59 procent av alla vuxna amerikaner tar minst ett receptbelagt läkemedel och 15 procent av alla tar fem receptbelagda läkemedel.
(enl. Journal of American Medical Association)

Dessa siffror har aldrig varit högre och de säger att USA är den mest drogade nationen på hela planeten.

 Det är mycket lönsamt att knuffa på folk alla dessa mediciner, vare sig de verkligen är sjuka eller bara inbillar sig.  Vad problemet än är, finns det alltid ett läkemedelsföretag som har ett piller för det.
Amerikaner spenderade 100 miljarder dollar enbart på cancerläkemedel 2015.

 De vinster som en del av dessa läkemedelsföretag gör är helt otroliga och det är vår smärta och lidande som gör dem rika.
Så varför har bruket av receptbelagda droger ökat så snabbt? Som nämnts ovan tar 15 procent av oss regelbundet fem eller fler av dessa läkemedel,  men 1999 var antalet bara 8,2 procent.
 En förklaring är att vi blir äldre men en stor anledningen är att amerikaner är de fetaste människorna på jorden.  Mer är två tredjedelar av befolkningen är överviktig eller smällfet.

Enligt chockerande ny forskning var blodtrycksmediciner bland de som ordinerades mest. De ökade från 20% bland vuxna 1999-2000, till 27% under 2011-2012.
Statiner ökade från 6,9% till 17%; antidepressiva droger ökade från 6,8% till 13%; diabetesläkemedel ökade från 4,6% till 8,2%; och lugnande medel ökade från 4,2% till 6,1%.

Läkemedelsföretagen tjänar massor av pengar på detta.  Amerikaner spenderade 100 miljarder dollar på cancerläkemedel förra året och de stora läkemedelsföretagen älskar att mjölka cancerpatienter för allt de är värda.
Enligt NBC News, kostar två av de senaste cancerläkemedlen som tagits fram, $ 12.500 per månad.

Den ökade användningen av antidepressiva läkemedel är också oroande.
Det är viktigt att nämna att nästan varenda person, skyldig till mass-skjutningar  i USA under de senaste åren, har varit under påverkan av antidepressiva droger.
Media talar aldrig om detta sammanhang, eftersom läkemedelsföretagen köper reklamtid från dem,  men dessa läkemedel kan göra att människor beter sig på extremt irrationella sätt.

- Enligt  CDC, säger 9 av 10 amerikaner, 60 år och äldre,  att de har tagit minst ett receptbelagt läkemedel under den senaste månaden.

-Det sägs också att det sker ett oavsiktlig dödsfall i USA var nittonde minut på grund av överdos.

-Receptbelagda smärtstillande mediciner dödar fler amerikaner än heroin och kokain i kombination.





2 Kommentarer:

Anonym sa...

Jag började springa (i Haga-parken) när jag var 22, som hjälp mot depression. Och det har jag fortsatt med, även sedan jag flyttat. Åtminstone halv-milen; oftast mer. Det fungerar! Det gör nog inte läkemedel... (Prövade, utan positivt resultat.)
- Många jämnåriga tanter går med rullator nu. Det behöver jag inte! Cykel är bättre!
/ SD

Ann-Marie sa...

Visst är det skrämmande hur mycket farliga kemikalier "Big Pharma" vill köra i oss?!

Själv blev jag av med min depression när jag flyttade till soligare nejder. Och det är också en evig tur att man är såpåss frisk att man slipper gå till veterinären. Många av dom går helt i läkemedelsföretagens ledband och gör precis som dom blir tillsagda.

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.