11 januari 2017

Obamas sista tal, förhoppningsvis….

…och precis som vi kunde vänta oss talade han om sig själv.


För att vara exakt fokuserade han på sig själv 75 gånger under ett 51 minuter långt avskedstal .

Talet hölls till hans beundrare i Chicago, och han talade inte mycket om vad det amerikanska folket hade åstadkommit under hans åtta år i regeringsställning , utan snarare på vad han har gjort.

"Oavsett om vi sällan har varit överens eller inte alls, har mina samtal med er, det amerikanska folket - i vardagsrum och skolor; på gårdar och på fabriksgolv; på matställen och på avlägsna utposter - varit det som har hållit mig ärlig, hållit mig inspirerad, och hållit mig uppe. Varje dag har jag lärt från er.  Ni gjorde mig till en bättre president, och ni har gjort mig till en bättre människa ", sade Obama i det inledande stycket.

"Jag kom först till Chicago när jag var i tjugoårsåldern, medan jag fortfarande försökte ta reda på vem jag var; fortfarande sökte efter ett syfte att mitt liv ", sade han.

Han tillade: "Jag strävar efter att min administration säkerställer övergången och tillträdet för blivande president Trump på smidigaste sätt , precis som president Bush gjorde för mig."

På tal om att tro på Amerika:

Min tro har varit säker.  Under dessa åtta år, har jag sett hoppfulla ansikten bland unga akademiker och våra nya militärer.  Jag har sörjt med sörjande familjer och sökt efter svar och funnit nåd i Charlestons kyrka.  Jag har sett hur våra forskare hjälpt en förlamad man att återfå sin känsel, och våra sårade krigare gå igen.  Jag har sett våra läkare och volontärer bygga upp efter jordbävningar och stoppa epidemier.  Jag har sett små barn påminna oss om våra skyldigheter att ta hand om flyktingar, att arbeta för fred och framför allt att ta hand om varandra.

Presidenten lovade att han inte kommer att försvinna, så supportrar kan underblåsa hans ego ett tag till.

"Jag kommer inte att sluta; i själva verket kommer jag att vara med er som medborgare, under alla mina återstående dagar . För oavsett om du är ung eller äldre, har jag en sista sak att be om som er president - samma sak som jag bad om när ni chansade på mig för åtta år sedan.

The Daily Caller noterade att presidenten sade “Jag” 33 gånger, "min" 20 gånger, “Mig” 10 gånger, och “Jag är” eller "Jag har" 12 gånger.

Här är DNs syn på saken


5 Kommentarer:

Anonym sa...

En hyllning till en navelskådande president:
It is midnight, the houses are quiet,
the houses are quiet.
All are asleep,
the lights are turned off.

Tipp tapp, tipp tapp,
Tippe-tippe-tip, tapp,
Tipp, tipp, tapp.

Look, the elves are coming out of their holes,
out of their holes.
They listen, look around, going on tippitoes,
going on tippitoes.
Tipp tapp . . . .

Kind people have left delicious food,
delicious food,
Standing on the table for a host of elves,
host of elves.
Tipp tapp . . . .

How they smile, jump up to the dishes,
up to the dishes,
Whisper and rustle: The Christmas food is good,
food is good
Tipp tapp . . . .

Porridge and ham, little bits of apple,
bits of apple.
How lovely it tastes, little Elf,
little Elf.
Tipp tapp . . . .

Now for games! Happy laughter rings out,
laughter rings out.
Around the Christmas tree the crowd cheerfully dances,
cheerfully dances.
Tipp tapp . . . .

It's getting late. Soon the kind elves,
the kind elves
Quickly and prettily put everything in place,
everything in place.
Tipp tapp . . . .

Then once more into the quiet holes,
quiet holes,
The elves sweetly tippitoe,
sweetly tippitoe.
Tipp tapp . . . .

Argus sa...

Kom osökt att tänka på denna: https://open.spotify.com/track/0i4BFZcByXtcTFOafH5ebS

All through the day, I me mine
I me mine, I me mine
All through the night, I me mine
I me mine, I me mine
Now they're frightened of leaving it
Everyone's weaving it
Coming on strong all the time
All through the day I me mine

I-I-me-me-mine, I-I-me-me-mine
I-I-me-me-mine, I-I-me-me-mine

All I can hear, I me mine
I me mine, I me mine
Even those tears, I me mine
I me mine, I me mine
No-one's frightened of playing it
Everyone's saying it
Flowing more freely than wine
All through the day I me mine

I-I-me-me mine, I-I-me-me mine
I-I-me-me mine, I-I-me-me mine

All I can hear, I me mine
I me mine, I me mine
Even those tears, I me mine
I me mine, I me mine
No-one's frightened of playing it
Everyone's saying it
Flowing more freely than wine
All through your life I me mine

Kuriosa; Den sista låten som Beatles spelade in. Av George Harrison.

Betraktaren sa...

Hur ser siffrorna ut för tidigare presidenters motsvarande tal?

Berit sa...

Obama är den tionde presidenten som levererat ett särskilt farväl-tal. De andra har varit George Washington, Andrew Jackson, Andrew Johnson, Harry Truman, Dwight Eisenhower, Jimmy Carter, Ronald Reagan, Bill Clinton and George W. Bush.

Obamas tal var längre än den sammanlagda tiden av vad tre av de fyra tidigare presidenterna använde.
Jag kan inte hitta uppgifter om hur ofta andra presidenter talat om sig själv i avskedstal men WaPO har en liknande jämförelse här:
https://www.washingtonpost.com/news/the-fix/wp/2014/07/16/how-often-president-obama-actually-talks-about-himself/?utm_term=.a4f0bb59f8ec

“We took a dozen or more speeches, comments, and radio addresses from the last three presidents in June and July of the second year of their second terms and counted the instances of "I," "me," and "my." And Fournier is actually right: Our counts showed that Obama mentioned himself 835 times in the 31,123 words we counted in 16 speeches. That's 2.68 percent of the time. Which is higher than the percentage for George Bush: 2.25 percent (897 uses in 39,810 words in 14 speeches). And it's higher than the percentage for Bill Clinton, if barely: 2.6 percent (676 uses in 26,031 words in 12 speeches).”

Betraktaren sa...

Jag är/var ingen vän av Obama – alls icke – men jag kan inte häpna över (eller ens utvärdera) siffror om jag inte har något att jämföra med. (Jag tycker att Vita Husets officiella – och gravt narcissistiska – julkort talade ett långt tydligare språk, just eftersom jag fick se hur julkorten sett ut historiskt.) Differensen mellan siffrorna i sista stycket (2.68, 2.25 och 2.6) tycker jag är försumbar.

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.