04 februari 2017

Super Bowl Söndag


Varje vinter runt denna tid sitter miljontals amerikaner framför TV-apparaterna för att titta på när 22 stora pojkar pucklar på varandra. I år är det lagen Patriots och Atlanta Falcons.
Det kallas Super Bowl Sunday och är det största, värsta, viktigaste mästerskapet i National Football League.
Det står inte i almanackan men det räknas som en “helig dag” och efter Thanksgiving är det den dag  då man äter mest mat.



De flesta år är matchen det mest sedda programmet på tv i USA och det näst mest sedda programmet i hela världen. På grund av det stora antalet tittare får företag som är intresserade av att köpa reklamtid, betala ett högt pris; mer än någon annan tid på året.
Det gör också att många annonsörer satsar ännu mer pengar på att visa reklam som är minnesvärd, rolig och smart.

Super Bowl-reklam har fått ryktet att vara mycket underhållande. I själva verket finns det människor som inte bryr sig om fotbollsmatchen, men tittar på avbrotten bara för att se reklamen.
17,7% av de vuxna säger att reklam är den viktigaste delen av matchen.

TV-sändningen utgör ett gyllene tillfälle för marknadsförare att nå mer än hundra miljoner amerikaner (114 miljoner tittade förra året), och en sådan reklam-möjlighet är inte billig.
Enligt Variety debiterar Fox någonstans mellan $ 5 och $ 5.5 miljoner för  30-sekunders reklam i år. Detta pris är inte beroende av vilka de två lagen är.  Fox hade sålt 90% av annonstiden redan i december, innan man visste att det var Patriots och Falcons som skulle slåss om saken.

Budweiser har den dåliga smaken att göra ett politiskt ställningstagande med sin reklam i år, med en annons där invandrare prisas för sitt amerikanska arv - precis som Aldophus Busch, som var en ung tysk som kom till Amerika och gjorde sig en förmögenhet!
"När ingenting kommer att stoppa din dröm, är detta det öl du dricker.”



Medan annonsen kanske vädjar till Hollywood, tvivlar jag på att det kommer att imponera på det muslimska samfundet som inte dricker ... Men alla vill visa hur generösa de är.

Problemet med Budweiser historien är att Aldophus Busch, en av grundarna till ölbryggeriet Anheuser-Busch,  faktiskt inte skapade den amerikanska drömmen från scratch. Han arbetade som en "kontorist" när han fick veta att hans far dött och han ärvde en stor del av faderns egendom.
Han gifte sig sedan i en välbärgad familj - Anheuser. Och när pappa Anheuser dog ärvde Busch svärfars andel av verksamheten och köpte ut andra delägare. Så nu ägde han hela verksamheten.

Så den verkliga sens moralen av invandrarhistorien är: Det är underbart när pappa dör och ger dig en massa pengar så att du kan gifta sig med någon med ännu mer pengar och bli ännu rikare!

Budweiser tycks inte heller förstå att olaglig invandring och terrorism-invandring inte är samma som att komma till Staterna och gå med i Union Army som Busch gjorde under sex månader.

Invandring till USA under 1800-talet var relativt öppen fram till 1875. Invandrare och flyktingar som flytt fattigdom och förföljelse var inte socialbidragstagare utan köpte mark och odlade, startade företag och var produktiva medlemmar i samhället. Men i 1882 års Immigration Act förbjöds vissa individer inträde, inklusive: idioter, dårar, brottslingar och personer som kan ligga samhället till last.

Lyckligtvis verkar det som Budweiser är det enda företag som  planerar att göra ett politiskt uttalande och använda Super Bowl som plattform. Vilket är bra med tanke på att de flesta amerikaner är ganska trötta på de vredesutbrott och drama som kommer från Hollywood.

De muslimska kolonisatörer som Anheuser-Busch gör propaganda för, kommer att förbjuda öl om det blir tillräckligt många av dem så att de får politiskt inflytande.
Men naturligtvis är syftet med reklamen att sälja multikultur,  inte öl.

 Tack och lov finns det mycket öl som är avsevärt mycket bättre att Budweisers blask.

1 Kommentarer:

Argus sa...

De kanske redan har förberett sig för kalifatet: "Budweiser beer is a little like making love in a canoe". :-)

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.