31 januari 2018

Det spelar ingen roll vad det kommer att kosta


Mitt Romney som hade ambitioner att bli president säger nu att inom en snar framtid kommer 90% av alla nya bilar att drivas elektriskt.

"Exponentiella framsteg och innovation är bara början - inte bara vad gäller datorer. Förändringen av bilar från bensin till el kommer att ske inom ett  decennium."

Romney har en bakgrund i den amerikanska bilindustrin. Han föddes i Detroit, Mich., Hem för "Big Three" - Ford, GM, och Fiat Chrysler. Hans far, George Romney, var VD för American Motor Company, bättre känt som AMC.
Romney gjorde denna kommentarer i Utah vid en  Bureau Trade Show. Utah är långt från Detroit, men satsar på att bygga upp en infrastruktur för laddning av el-bilar för att skapa en korridor i staten.

Han borde slå sig ihop med Kaliforniens guvernör Jerry Brown som vill satsa 2,5 miljarder dollar för att hjälpa till att placera 5 miljoner “nollutsläppsbilar” på vägarna senast 2030 och avsevärt utöka nätverket av laddningsstationer för elfordon.  Det är väsentligt mer än hans redan ambitiösa mål att sälja 1,5 miljoner “nollutsläppsbilar “ år 2025.
Kalifornien har för närvarande bara 350 000 sådana fordon på vägen och det inkluderar vätecells-drivna bilar.

Vad man undviker att tala om är att elbilar inte bara är högeligen subventionerade - de beskattas inte heller på samma sätt som icke-elektriska bilar.  Deras bränsle - el - är det självklara exemplet. Det verkar vara billigt eftersom det inte belastas med det oproportionerliga skatterna som tillämpas på motorbränslen, som bensin och diesel.
Den skatten är omkring 50 cent per gallon (3.8 liter) och sägs ska betala för reparationer och nybyggen av vägar,  men det är oärligt och vilseledande att inte räkna in denna kostnad i priset på el.
Men gör inte det, därför att den verkliga kostnaden för el-bilbränsle - elektricitet - hålls medvetet på en konstlad låg nivå för lura människor att elbilen nästan är gratis att köra även om den är dyr att köpa.
Det är viktigt att göra det för att elbilen ska accepteras av allmänheten. Vi måste luras att tro att vi  får en gratis lunch. 

Räkningen kommer efter lunch, förstås. Och den kommer att bli högre än den nuvarande bensinkostnaden  - av flera skäl.

Om det inte sker ett mirakel så att regeringen kan reparera och bygga nya vägar gratis -  kommer det ändå att bli en extra kostnad för den nya infrastrukturen som behövs för att förse denna enorma mängd elbilar med bränsle från nätet.

El-nätet vi har nu kommer inte att fylla behovet.  På både öst- och västkusten är det redan kritiskt.  Det är därför vi har elavbrott på sommaren när folk använder sin luftkonditionering.

En “snabbladdare” drar mycket ström - 240 volt -lika mycket som luftkonditionering eller torktumlare eller ugn. Multiplicera det med flera hundra tusen elektriska bilar, alla på snabbladdning på en gång - hela dagen.

Det är ytterligare en kostnad som bör räknas in och det är laddningsstationer som är absolut nödvändiga för att elbilarna ska fungera.
Laddningsstationer - tiotusentals av dem -  måste byggas för att göra det möjligt att köra en elbil till samma platser som man nu kan köra en bensinbil. 

  Det vill säga att kunna köra var som helst utan att behöva vara rädd att man inte har bränsle (laddning) och inte kan tanka (eller ladda).
Det kommer att bli ett enormt jobb av liknande storlek och kostnad som det som krävdes för byggandet av det nuvarande nätverket av bensinstationer,  vilket har gjort icke-elektriska bilar till det mest praktiska och ekonomiska sättet att förflytta sig. 
Men dessa bensinstationer byggdes under årtionden - gradvis ökande i antal på samma sätt som antalet bilar ökade på vägarna.


2 Kommentarer:

Anonym sa...

Och tänk om den innovative Mr. "Moonbeam" får för sig att de är endast ström från "vindmöllorna" som får användas till att ladda "Teslor" och deras syskon? "Saddle your horses".

elina sa...

Det mest miljövänliga är att köra sin bil tills den kollapsar. Speciellt elbilar drar otroligt med resurser vid tillverkning.
Sonen som leasar sin bil kollade faktiskt elbilar men det gick inte att åka till andra ändan stan utan laddning så det blev en vanlig som fungerar.

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.