12 oktober 2019

Hur kör man en el-bil utan elektricitet?

Vi lämnade East Bay, Kalifornien i rätt tid.

En prognos för starka vindar och ökad brandrisk ledde till att el-bolaget Pacific Gas & Electric (PG&E ) i onsdags stängde av all elektricitet för cirka 730 000 kunder i över 34 kommuner, från  Humboldt County i norr till Kern County i söder.  Bolaget hoppas kunna koppla på strömmen igen i slutet av denna helg.

Till skillnad från andra stora elbolag har PG&E ansökt om “konkursskydd,”  till stor del på grund av alla åtal som uppstod från förra årets Camp-brand och bränder i vindruvsodlingarna 2017.  PG&E  har också medgett till federal domstol att dess utrustning förmodligen orsakat tio eldbränder i år i norra och centrala Kalifornien.

Statens största investerings-ägda bolag måste också återställa kundernas förtroende efter flera års rapporter om undermålig service, dåligt underhåll längs kraftledningsgatorna och dålig kommunikation, som har orsakat att tusentals hus brunnit och dussintals människor dödats.

Ett av de drabbade områdena  i norra Kalifornien är Fremont, hem för Teslaföretaget och många elbilsägare som inte kan ladda sina fordon som de brukar..
Teslas Elon Musk levererar Superchargers och byter ut batteripaket och solpaneler i regionen så fort han kan få tillstånd, hävdar han på Twitter.
"Vänta på tillstånd" kan också vara staten Kaliforniens motto. Och det finns aldrig någon garanti för att man faktiskt ska få tillstånd.

Veckor kan vara en lång vänta om man har en Modell 3 i garaget med ett dött batteri, ingen el för att ladda det och den närmaste livsmedelsbutiken som har ström är 80 miles bort. Men sådant är livet i Golden State, där skogar och kullar är redo att antändas från den minsta gnista.

Skogs- och- gräsbränder är en naturlig del av Kaliforniens ekosystem.
   Det som inte är så naturligt är att bygga högspänningsledningar över en folkrik stat som ofta gjort ett utmärkt jobb att anlägga och kontrollera bränder för att skydda egendom och liv. Men dessa ansträngningar efterlämnar gräs och undervegitation som återigen är redo att brinna - vilket gör nästa brand där ännu mer intensiv.

Det är också staten som har obligatoriska solinstallationer för nybyggnation, och som kräver försäljning av fordon med nollutsläpp och planerar att ersätta konventionell elproduktion med förnybar teknik, som många tvivlar på kan hantera efterfrågan.

Kalifornien experimenterar med sin kraftproduktions-framtid. Och just nu gör det experimentet ont. Särskilt för  elbilsägare med döda batterier.

Här är en video som beskriver situationen

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.