22 januari 2020

Bloomberg strör pengar omkring sig


Democrat-kandidaten  och före detta borgmästaren i New York, Mike Bloomberg,  är villig att spendera 2 miljarder dollar för egna annonser - eller för en annan Dem.-nominerad kandidat - för att besegra president Donald Trump i presidentvalet 2020. 

Under bara åtta veckor har Bloomberg redan spenderat mer pengar på reklam - 248 miljoner dollar - än de flesta kandidater gör av med under flera år.
Bloomberg sägs ha ett nettovärde på drygt 59 miljarder dollar.

I de flesta democrat-omröstningar är Bloomberg på femte plats, efter Joe Biden, Bernie Sanders, Elizabeth Warren och Buttigieg,  så han har en lång väg att gå för att bli nominerad.
Men ett av hans mål är att försvåra för Trump - vilket är en anledning till att han spenderade 10 miljoner dollar i en Super Bowl-annons som var Trump-negativ.

Under sin första kampanjvecka köpte Bloomberg en majoritet av veckans dyraste annonsplatser  på bästa TV-tid på alla kanaler.  Det tvingade de andra politikerna att betala mer för annonser som kom att sändas vid senare tidpunkter och med färre tittare.
Enbart förra veckan betalade Bloomberg 22 miljoner dollar för TV-annonser.

Genomsnittspriset  för politiska TV-annonser  runt om i landet har stigit med 20 procent sedan Bloomberg inledde sin kampanj.
   Vissa lokala politiker hade redan innan svårt att ut nå sina egna valkretsar och står nu inför det faktum att deras pengar inte räcker till.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.