08 oktober 2007

Vilka brott hamnar i statistiken över hatbrott?

En kvinnlig forskare vid Lunds Universitet publicerade 2006 en avhandling om ungdomsvåldet i Malmö. Den kom att uppmärksammas i medierna med anledning av att en ungdomsbrottsling i undersökningen hävdade, att ungdomsrånen var hans och hans kamraters "krig mot svenskarna". DN

Under en tid härjade en galning på diskotek i Gävle som enligt en kamrat till honom hatade svenska kvinnor. Det var därför han skar dem med rakblad på dansgolvet. Aftonbladet

Naturligtvis hamnade inte dessa två exempel på rasistiska våldsdåd i polisens statistik över "hatbrott".

Inte heller det invandrargäng som Insider berättade om, som bara rånade svenska kvinnor och en gång tog fel och då bad kvinnan om ursäkt.

Enligt faktarutan ovan, vars innehåll utgör Svenska Dagbladets definition på "hatbrott", så måste brottslingen vara medlem i en etnisk majoritet (dvs. svensk) för att ett rasistiskt brott skall hamna i statistiken över hatbrott. Merit Wager

Varför förknippar vi spontant ordet rasist med en skinnskalle eller en vithyad person? (Jag har för mig att Nationalencyklopedien även gör det.)

Naturligtvis för att det bekvämt om det är bara folkmajoriteten som är rasistisk, eftersom det kan förklara integrationsmisslyckandet. Men det beror också på decennier av kollektiv skuldbeläggning av vita amerikaner och européer för kolonialism, slaveri och apartheid.

Alexandra Pascalidou fick för några år sedan i en intervju i Expressen frågan om det fanns invandrarrasism. Jo, erkände hon, men den var svenskarnas fel.

Den turkisk-svenske Magnus Karaveli, ledarskribent på Östgöta Correspondenten:

Oviljan till integration är manifest även i det mångkulturella Sverige. Hatet mot väst har en inhemsk pendang i ett förakt för det svenska. Liksom attacken den 11 september krossade den globalistiska utopin har mordet på Fadime Sahindal krossat illusionen omdet mångkulturella paradiset.

Det är unga invandrarkvinnor som är utsatta för ett svårt patriarkaliskt förtryck, som riskerar att ivärsta fall bli offer för 'hedersmord'. Men 'hedersmordet' är samtidigt också en av de extrema utmaningarna mot det svenska, mot svenska kulturella värderingar. Ett annat uttryck för de antisvenska känslorna är de senaste årens gängvåld, personrånen och misshandeln med etniska förtecken.

Invandrarnas utanförskap har i den hittills av politiskt korrekta föreställningar hämmade svenska debatten endast satts i samband med svenska attityder, särskilt på arbetsmarknaden. Ingen uppmärksamhet har däremotägnats åt det faktum att stora grupper av invandrare själva inte vill beblanda sig socialt med svenskar.

I ett liberalt samhälle står det var och en fritt att välja socialt umgänge och äktenskapspartners. Men det explicita avståndstagandet från det svenska är likväl inget som kan och bör accepteras. I Fadime Sahindals fall resulterade denna hållning i hennes död; hon mördades därför att hon hade varit tillsammans med en svensk man.

Uttalanden som det av Mahmoud Aldebe, ordföranden för Sveriges muslimska råd, där han förklarar att han inte kan acceptera att en muslimsk kvinna gifter sig med en svensk, därför att hon då skulle gå 'förlorad för islam', ger en bild av de värderingar som bidrar till att avskärma invandrare från den svenska kulturen.

(Det får dock sägas vara ett hoppingivande tecken att Turkiska ungdomsförbundet nylige tagit initiativ till ett projekt med det uttalade syftet att 'motverka svenskfientliga attityder i turkiska familjer'. Det vore otänkbart för Integrationsverket att starta något projekt med en sådan inriktning
.) Svensk Tidskrift

Undrar om Mahmoud Aldebes fru, centerpolitikern Ebtisam Aldebe delar sin mans åsikt?

Maud Olofsson deklarerade efter en kontroversiell intervju i tv med fru Aldebe att hon har "fortsatt förtroende" för henne, emedan centerpolitikern Federley skrev:

"Ebtisam Aldebe står som tredje person på centerpartiets riksdagslista i Stockholm.
Hennes man har de senaste dagarna synts i media där han krävt särskilda lagar och regler för muslimer. Idag går Ebtisam ut och ger honom sitt stöd (. . .)

Ebtisams uttalanden i kväll ger henne två alternativ som jag ser det nu.1. Att ta tillbaka uttalandet och uttala att svenska lagar ska gälla lika för alla samt att vi alla ska vara lika inför lagen.2. Att lämna sin plats på riksdagslistan
."

Men Maudan har "fortsatt förtroende". . . Ja, jisses, sådana fega politiker vi har!

2 Kommentarer:

Anonym sa...

Bra inlägg. Ja, fegheten mot dom muslimska galningarna är skrämmande. Måna i slöja i moskén, Aldebes i Centern och (!) Socialdemokratiska Broderskapsrörelsen, Kielan som sagt att "det är tveksamt om kvinnor ska få ha ett socialt liv utanför hemmet" får va med vid riksdans öppnande, etc. Skrev om det på bloggen igår.

http://robsten.blogspot.com/2007/10/versltande-artikel-om-islam-av-svd.html

Jean Moulin sa...

Glöm inte Kalle Stropp på blixtvisit i moskén 2002 för att uppmana den därstädes menigheten att delta i valet.

Låt mig erinra att denne numera bekläder en post i Arvfurstens palats där han bloggar på arbetstid.

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.