16 november 2007

Censur i Efterlyst?


Igår såg jag på TV3. "Efterlyst" och "Insider".

Beträffande "Efterlyst" är mitt intryck att programmet blivit sparsammare med fullständiga signalement även när sådana uppenbarligen - på grund av det inträffade - finns. Hur kan man annars ange förövarnas ålder och kroppslängd samt klädsel? För det nämner man även när man inte nämner andra detaljer.

Förövarnas maskering kan förvisso dölja hud- och hårfärg, men om inte de använder teckenspråk, så måste man rimligen kunna säga om de talade svenska med brytning eller inte. Men uppgifter om det utelämnar man trots att man kan misstänka att förövarna inte varit helt tysta under själva brottet.

Några konkreta exempel på censurerade signalement har jag inte, men jag tycker mig ha märkt färre fullständiga signalement mot tidigare, då även anklagelser om att "Efterlyst" spred fördomar förekom och frågor från tittare om varför så många brott man tog upp hade icke-svenska förövare. Jag tror till och med att man fick frågan om man gjorde ett medvetet urval, för att skapa bilden av att de flesta brott begicks av invandrare. Nej, svarade Efterlyst, om jag inte missminner mig, man bara återgav verkligheten.

Fick kritiken programmakarna att minska antalet fullständiga signalement? Jag misstänker det.

Fast i fråga om vissa former av brott är det lätt att gissa att förövarna inte är svenskar även innan man eventuellt nämner något signalement, vilket man gjorde igår.

14-åriga Anna hade blivit rånad och misshandlad av tre tonårspojkar i en gångtunnel. Den mest aktive (han spottade Anna i ansiktet) var en yngling med asiatiskt utseende; de två andra hade tydligen inga utseenden.

Säger till min fru hur trött jag blir på att dylika brott för det mesta (alltid?) begås av invandrare och att det ofta ursäktas med att förövarna är offer för det svenska samhällets förmenta diskriminering.

Hur vet de som ställer den diagnosen att den stämmer? Jag tycker inte att det låter trovärdigt.

Kan det inte vara så att förövarna kommer från en råare kultur (med mer djurplågeri och barnmisshandel samt kvinnoförakt) och att överfallen på svenska tjejer (som väl dominerar?) är ett uttryck för vad som förskönande kallas "omvänd rasism" (ett uttryck för att en rasistisk handling inte är ett lika allvarlig om den utförs av invandrare mot svenskar som av svenskar mot invandrare).

Vad är vanligast? Att svenska tonårskillar våldtar invandrartjejer, eller att invandrarkillar våldtar svenska tjejer eller kvinnor? (Se DN-länk nedan!)

Kan föraktet för svenska kvinnors frigjordhet spela in och även drabba en 14-årig tjej?

Borde inte "omvänt rasistiska" brott hamna i statistiken över "hatbrott"? Borde inte förövarnas attityd till svenska tjejer jämfört med invandrartjejer beaktas i en rättegång?

Länstidningen i Södertälje , Aftonbladet , DN , Ordfront , Efterlyst , Insider

Uppdatering 13:45
Jag kan inte hitta ett ord på Efterlysts hemsida om fallet med 14-åriga Anna. Trots att det alltså togs upp i tv. Om jag inte missat något, så måste det vara uttryck för politiskt betingad censur.

2 Kommentarer:

Knute sa...

Oslo Statsadvokatembeter har nå tatt ut tiltale mot en 23 år gammel oslomann for et voldtektsforsøk mot en da 17 år gammel jente på Jernbanetorget i Oslo sentrum.

Vad är en oslomann? Samma "finkänslighet" här som där.

http://hodja.wordpress.com/2007/11/16/hvad-er-en-oslomand/

Knute sa...

Lite utanför ämnet:

En muslimsk kvinnlig chef på en svensk arbetsplats trakasserar en anställd för att hon har en homosexuell son och säger att han borde stenas till döds.

Det vill naturligtvis modern inte höra och säger emot, vilket får till resultat att den muslimska chefen går till en högre chef och påstår att hon blivit utsatt för kränkning och rasism.

http://bobbysbacon.wordpress.com/2007/04/19/min-mor-far-skit-for-att-jag-ar-homosexuell/

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.