22 november 2007

Ni ler nu men vänta bara....

När jag växte upp var det nästan enbart fängelsekunder och sjömän som var tatuerade. Att "smycka" kroppen genom att sticka hål och stoppa in föremål sk. piercing var i det närmaste osett och ansågs perverst och ociviliserat .
Både piercing och tatuering är fortfarande i mitt tycke bevis på dåligt omdöme och bristande självförtroende.

Följande insändare i översättning från Savannah (Ga.) Morning News talar för sig själv.

"På grund av mina kroppsmodifieringar, inkluderande tatueringar och piercings, anser jag mig vara medlem av det Modifierade Samhället. På grund av mina modifieringar utsätts jag dagligen för rynkade näsor och irriterande frågor från människor utan modifieringar och jag måste kämpa hårdare för att hitta ett arbete än vad de behöver göra.

Detta väcker frågan om det inte skulle finnas en lag som skyddar modifierade människor från diskriminering.
Jag anser att vi som en modifierad kultur skall skyddas mot diskriminering på samma sätt som African Americans, judar och homosexuella.
Under anställningsintervjuer ser man ner på oss och man utgår ifrån att vi är ointelligenta. Arbetsgivarna ser oss som inte som en tillgång för företaget, så som de ser på människor utan kroppsmodifieringar.

Om vi ändå får ett arbete på grund av våra enastående kvalifikationer uppmanas vi att ta bort våra utsmyckningar och täcka tatueringarna. Jag frågar, är det rättvist?

En arbetsgivare befaller inte en jude att avlägsna ett halsband med Davidsstjärnan eller en svart kvinna att täcka huden eftersom hennes pigmentering kan vara störande för en del.
Varför måste vi som en modifierad kultur lida för de förändringar vi förbundit oss till liksom det sätt som vi valt att representera?

Att vara modifierad borde inte vara ett hinder för vår förmåga att få arbete så länge som dessa modifieringar inte hindrar oss från att utföra våra uppgifter på jobbet.
Med lite tur kommer samhället i sinom tid att betrakta oss med modifikationer, på samma sätt som de ser på alla andra.
Så nästa gång du vandrar nerför gatan och ser någon av oss , tänk två gånger innan du drar slutsatser och inse att vi är likadana som du, bara med fler dekorationer"

Ny uppgift för UNs Human Rights Ccommission

4 Kommentarer:

Anonym sa...

Haha, håller med om vartenda ord. Tatueringar och slikt är ett billigt sätt att försöka verka "intressant".

Anonym sa...

Så sant. Och visst är det helt enkelt fruktansvärt fult. Och ännu fulare blir tatueringar med åren.

Anonym sa...

I mellanmjölkens land blir skillnaden mellan vara "olämplig" och bli "diskriminerad" allt mindre..

Anonym sa...

Är ni så ytliga att ni anser att folk som inte klär sig precis som er, är dumma i huvudet? Det är inte möjligt att de tycker det är snyggt eller trivs med det?
Antar dock att ni är av den äldre generationen och kan då inte klandra er, eftersom ni äldre alltid är trångsynta och dömande.

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.