14 februari 2009

Inget smolk i glädjebägaren

De flesta företag har sett en nedgång i sin försäljningen förutom vapen och ammunitionstillverkare.

Det finns emellertid ytterligare en bransch som går bra. Sprittillverkarna Pernod Ricard har rapporterat en ökning av nettovinsten under det gångna halvåret och konsumenter fortsätter att köpa vin och sprit trots den ekonomiska nedgången.

Den franska gruppen ökade sin vinst med 5% till 615m euros ($ 793m; £ 547m) för de sex sista månaderna av år 2008.

Omsättningen för perioden ökade med 13% till 4.2bn euro och företaget ser fram emot en stark tillväxt för hela det kommande året.

Aktier i Pernod, vars varumärken inkluderar Jacob's Creek vin och Absolut vodka, ökade med 6% i fredags.

Från Unified Vin & Grape-mässan tidigare denna månad rapporteras att
vin och sprit konsumtionen fortfarande är stark trots lågkonjunkturen. Man förespår att USA kommer att bli världens största vinkonsument år 2010.

Men lågkonjunkturen påverkar var folk dricker och var de handlar sina våtvaror. Konsumenterna spolar alltmer restauranger och handlar i *livsmedelsbutiken, vilket resulterat i en 10-12% nedgång i vinförsäljningen på matställen. Konsumenter tenderar också att köpa de billigare sprit- och vinsorterna för konsumtion hemma.

*(Många stater i USA säljer både vin och sprit i mataffärer)

1 Kommentarer:

Anonym sa...

Få se nu, slutsatsen av inlägget är att folk sitter hemma och övar målskytte med flaskan bredvid???
( Hoppas man får var lite rolig i denna tri(s)ta värld??)
/WR

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.