16 maj 2009

Jättestora valaffischer vid E22:an väcker uppståndelse



Vilken underbar bild! Och vilket vackert namn på denna blekingska ort. På den danska tiden begrep folk vad ynde betyder, nämligen behag, elegans, ynnest, välvilja, nåd.

Jag är väldigt förtjust i Blekinge, detta lilla landskap som lutar mot söder som en riviera. Ibland spekulerar jag över mina förfäder, nog var de lite danska, gillade sång och musik och humor och kunde gå bärsärkagång. Riktiga vikingar. Men de flesta av dem emigrerade till Amerika, de som blev kvar inklusive mig själv ärvde nog inte riktigt alla de där generna. Vi blev stockholmifierade.

När jag var barn talade man fortfarande urnordiska i delar av Blekinge, eller rättare sagt bornholmska. Det finns en ort som heter Tving, som uttalades Tschwing. En gammal kultplats där det byggdes en kyrka och som fick sitt namn av att det var tvång att gå till kyrkan på söndagar.

Jag har en känsla av att det finns en vresighet i det blekingska kynnet som kommer av den stockholmska ockupationen. Den naturliga huvudstaden är fortfarande Köpenhamn. Min farmor flyttade dit och arbetade när hon var ung. Det var högst motvilligt min far på grund av arbetsmarknaden flyttade till Stockholm.

För att fortsätta på det här spåret, så är ingalunda Stockholm impopulärt i resten av landet, tvärtom, för norrlänningar och finländare är det den stora metropolen. Ta Centralens restaurang till exempel, där frodas humorn i väntan på tåget.

Så norrlänningar, rösta på SD!

Läs mer här

8 Kommentarer:

Anonym sa...

SD vill ju gå ur EU!

PP vill vara med och påverka EU!

Knute sa...

Tag dig samman och se verkligheten i vitögat! Det handlar inte om kunna ladda ned musik och filmer på Internet, i så fall finns Spotify. Det handlar om att islamisterna tagit över FN och EU och att vi snart som i KIna och Ryssland måste börja vakta på våra ord. Sverigedemokraterna har en högst genomtänkt strategi i dessa frågor och är det enda realistiska alternativet.

Knute sa...

Det finns mycket att tillägga i denna fråga, kommer sverigedemokratern att ha tillräckligt mycket folk som kan uppfylla alla platser som förväntas vid den jordskredsseger som förr eller senare kommer? Det är naturligtvis bittert för många politiker som byggt sin karriär på lögner som de genomskådat, att byta sida. But your lover has gone.

Anonym sa...

Knute..
Rätt!
Så länge som "rättigheten" att obehindrat ladda ner andras arbete ses som viktigare än massinvandringen är det mycket illa.
Tycker mig dock skönja en del förändring bland folket, det är iaf inte längre otillåtet att tycka om SD.
//WR

Anonym sa...

Varför har det blivit förbjudet att älska Sverige? Jag har bott utomlands i många år och är lyvklig och glad över att få ha kommit hem igen men är räd för att sätta upp en flagga på balkongen för att bli klassad som främlingsfientlig (det verkar ha gått troll i vissa uttryck här hemma). I sportsammanhang är det helt OK att ropa "Heja Sverige" men inom politiken inte? Jag vill ut ur EU, har sett vad en monstermakt gör till den lilla människan och det är inget jag vill uppleva igen! "Miss Sweden"

Anonym sa...

If you cant beat them, join them! Vi kommer nog att få se många skitnödiga lögnare byta sida...
Blodsven

politiskt hemlös sa...

Iofs en vacker bild!

Men jag är kluven ifråga om Sd. Partiet saknar medvetenhet om det hot mot sådana bloggar som denna och andra Sd-vänliga bloggar, samt den fria informationsinhämtningen på nätet, som
EU:s telekompaket, som prisats av kommunistregimen i Kina, utgör.

Läs mer i DN om ett föredöme för oss alla: Farmorgun är den nya nätmedborgaren"- När jag fick klart för mig att det här måste jag göra något åt så la jag upp alla svenska EU-parlamentariker som en grupp i min adressbok och så mejlade jag dem och frågade vad de tänkte göra för att bevaka mina och andras medborgerliga rättigheter.
I takt med att svaren flöt in publicerade Gun dem på bloggen. Hon insåg att det fanns en samsyn från höger till vänster bland svenskarna om att rättssäkerheten måste försvaras. Det hade kommit att handla bland annat om förslag 138, där det sägs att avstängning från internet måste föregås av beslut i domstol."

Farmor Gun är mitt föredöme. En vitamininjektion. Hon inspirerar mig att tro, att jag kan påverka Sd, i internetfrågan. Om jag fick med dem på min och farmor Guns sida, om friheten på internet, så skulle två av de bästa världar förenas i ett parti.

Jag är rädd för att Sd valt sida, utifrån att den äldre halvan av vår befolkningen (alltså majoriteten, inte undantag som farmor Gun) är för inskränkningar på internet, eftersom det i den gruppen det starkaste invandringsmotståndet finns.

Jag vet inte. Jag trodde iofs att de var i kategorin yngre män, men jag vet ju inte så mycket.

Eftersom jag är kluven, så tänker jag göra så här:

1) rösta på Piratpartiet i EU-valet.

2) Sd i riksdagsvalet.

Mina skäl ang. Piratpartiet i EU-valet:

Två saker saker rörande friheten och den personliga integriteten på internet oroar mig:

1) Att FRA skall läsa min epost. Varför oroar det mig? Därför att jag skulle inte gilla att de läste min övriga post utan brottsmisstanke.

Och jag kan inte se någon skillnad på epost och vanliga pappersbrev.

2) Att FRA kartlägger mina surfvanor, som i hög grad innefattar besök på så kallade högerextrema bloggar.

Om man läser en debattartikel i DN om FRA, så finner man att lagen vill möjliggöra kontroll av personer vars surfmönster avviker från det allmänna.

"Forskare och signalspaningsexperter presenterar nya uppgifter om FRA-lagens verkliga innebörd: Riksdagsledamöterna visste inte att de röstade för att FRA får rätt till kartläggning av väldigt många medborgare på individnivå. Lagstiftarna tycks ha förts bakom ljuset när de antog FRA-lagen i juni. Tillsammans med tidigare regelverk ger den nya lagen FRA rätt och möjlighet att registrera alla medborgares sociala nätverk. Det sker med hjälp av vad som är känt i olika register om personens ras eller etniska ursprung, politiska åsikter, medlemskap i fackförening eller sexualliv. På så sätt kan FRA ofta ha bättre kunskap om en människas liv en vad denna själv har. Därtill har FRA rätt att överföra personuppgifter till främmande makt. FRA:s avlyssning av civil kommunikation medför således en oacceptabel kartläggning av otaliga medborgare på individnivå. Det skriver tretton forskare och experter från olika discipliner som analyserat lagstiftningen för FRA."

FRA-lagen medför massiv kartläggning av oskyldiga.

En parallell vore kontroll av personer vars lån av biblioteksböcker eller köp av böcker via bokus.com och amazon.com som avviker från de flestas boklån och bokinköp.

Är man beredd att acceptera det, så har man förstås inga problem med FRA-lagen.

Min invändning är att människor med misstänkta läsvanor kan hamna i register, som medför anställningsstopp inom vissa yrken. Alltså enbart utifrån vad de läser!

Är det paranoja?

Motfråga: är den inte befogad, eftersom man inte behöver vara misstänkt för brott eller medlemskap i terroristnätverk för att få sina läsvanor kartlagda?

Vi vet sedan tidigare att personer vars bröder varit kommunister inte fått jobb inom säkerhetsklassade företag.

De behöver alltså själva inte vara kommunister. Även om att sätta ut lysningsannons i
Norrskensflamman kan anses stärka misstankarna.

Tre man oriktigt anklagade av Säpo.

3) Jag oroar mig för att det fria surfandet på internet ersätts med paket som man kan köpa, som ger en tillgång till bara vissa sidor, precis som olika kabel-tv-paket begränsar ens tv-tittande.

Det skulle omöjliggöra det fria informationssökandet och länkandet till olika bloggar och onlinetidningar.

Jag hade tänkt rösta på Piratpartiet i valen till EU-parlamentet den 7 juni och på Sd i riksdagsvalet nästa år.

När jag läser vad piraten Christian Engström står i "mångfaldsfrågan" (invandringsfrågan), så tvekar jag. Å andra sidan tvekar jag inför att rösta på Sd också med tanke på de tongångar Jimmie Åkesson gör sig till tolk för rörande allmän avlyssning.

Sd stödjer FRA-avlyssningen.

Sammanfattningsvis: avlyssning vid brottsmisstanke okej, inte annars.


Nästan varann svensk struntar i FRA-frågan


Rädda demokratin

Anonym sa...

SD är förövrig både imot Ipred och FRA men även Lisabon föredraget. Det är Chicken att rösta på något annat :P

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.