Utanför Malaysias sydkust ligger en stor mängd containerfartyg, oljetankers och andra stora fraktbåtar för ankare utan besättning och utan last. Det är en plats som hittills hållits ganska hemlig, men där antalet båtar överstiger både USAs och Britternas flotta totalt.
Skepp registrerade i Bahamas och Panama, närmare 500 av dem, som förra året vid denna tid forsade fram mellan Kina, Europa och USA med julklappar för hoppfulla, sitter nu och rostar.
De har ett fåtal, uttråkade besättningsmän ombord mest för att hålla pirater borta.
Priset på frakt har sjunkit katastrofalt men det tycks inte hjälpa. För närvarande befinner sig 12% av världens handelsfartyg här och fler kommer varje dag. Experter gissar att 25% av alla lastfartyg kommer att ligga stilla inom ett par år.
En Aframax tanker, kapabel att frakta 80,000 ton kostade i hyra förra året 50,000 dollar per dag. Nu är hyran 5,500 dollar.
Frakten för råmaterial har gått ner ännu mer, från 300,000 förra året till 10,000 tidigare i år.
Kom inte och säg att världen håller på att återhämta sig efter lågkonjunkturen. Om så vore fallet skulle inte alla dessa skepp sitta där tomma.
Vad värre är, nya fartyg byggs som om ingenting hänt.
För tio år sedan satsade Sydkoreas dåvarande president Kim Dae-jung på skeppsbyggeri. Han kände marknaden eftersom han arbetat inom industrin innan han ägnade sig åt politik. Inom kort hade landet tagit över 40% av marknaden med Japan som god tvåa.
Varvsindustrin har en eftersläpning på minst tre år, så de fartyg som beställdes under 2006 och 2007 färdigställs nu.
Kontrakt skrivs så att delbetalningar görs under konstruktionstiden men 50 till 60 procent betalas vid leverans och troligt är att många företag inte har pengar till de sista avbetalningarna.
Maersk meddelade nyligen att de vill ändra kontrakten med asiatiska varv för de 39 gas och oljetankers som redan beställts.
Den nuvarande situationen är den värsta i mannaminne. Mycket värre än den tillfälliga nedgången under tidigt 80-tal. På den tiden var det tankers för råolja som drabbades. I dag är det annorlunda - alla varianter av transporter drabbas - bulkfartyg, tankfartyg, containerfartyg.
Kina hade ingen framträdande roll då, inte heller Indien.
"På den tiden var världen annorlunda"
16 september 2009
Spökskepp
Upplagd av
Berit
kl.
onsdag, september 16, 2009
Etiketter: Berit
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 Kommentarer:
Den som äger ett skepp den dag det vänder är vinnaren. De skepp som färdigställs i början av nästa år är de som kommer snabbast i trafik. Det är alltid eftersläpning på transporter. Importlagren är välfyllda fortfarande och man lägger inte order innan det är max 7 veckors försäljning kvar.
Några svenska åkerier har köpt billiga lastbilar, sådana som ingen annan ville ha. Man ställer dem i malpåse tills någon efterfrågar frakt. De som inte har gjort så kommer att få bilbrist när telefonerna går varma. Vad som än händer kommer priserna att skjuta i höjden på grund av att man har brist på transportmedel. Kanske man kan få något gott utav det och få över en del långa transporter på tåg.
Skicka en kommentar
Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.